Forfatter Emne: Adskillelse af centrerpatron  (Læst 8803 gange)

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Adskillelse af centrerpatron
« Dato: April 17, 2014, 19:28:39 »
Jeg har indkøbt en ny drejebænk, kineser, Holzmann, og jeg syntes at centrerpatroner går lidt stramt, der ligger også nogle små spåner i den, så nu vil jeg skille den ad og rense den, hvordan gør man? der er seks umbrakoskruer, skruet i "bagfra" er det den vej man skiller skidtet ad?
Mvh Brye

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #1 Dato: April 17, 2014, 19:33:59 »
Ja.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #2 Dato: April 17, 2014, 19:44:23 »
Du skal have de tre "spænde spindler" ud, dem med det firkantede hul, hvor kan spænder patronen.
Normalt sidder der en kærvskrue, der skal fjernes, den går ned i et spor på spindlerne.
Når låseskruen er fjernet, kan spindlen trækkes ud, nemmest ved at sætte nøglen i hullet-

Du kan ikke adskille patronen hvis spændespindlerne sidder i !!!

ja så er der også lidt Unbrako skruer der skal af.

mvh jens
« Senest Redigeret: April 17, 2014, 19:46:07 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #3 Dato: April 17, 2014, 22:10:54 »
Hvis du har købt en ny drejebæng så er der 2 års reklamations ret så det er bare retur med den, kan da ikke passe at du selv skal rode med det
Hans

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #4 Dato: April 18, 2014, 08:45:13 »
Mogens Kilde

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #5 Dato: April 18, 2014, 13:16:23 »
Der er sikkert ingen garanti på at der kommer spånder i patronen  ;D Som Mogens tegning viser skal den adskilles fra bagsiden (unbrakoskruerne) og der er ingen pinolskruer.

Mvh Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #6 Dato: April 18, 2014, 14:41:57 »
Jeg har haft masser af patroner adskilt, og har altid skulle fjerne spændespindlerne først, dog mest Røhm på 250 - 400 mm, hvis de ikke fjernes kan patronen ikke adskilles.

Om der findes typer hvor det ikke er nødvending, ved jeg ikke, det har jeg bare ikke været ude for...


Fjern låseskruerne, i den røde cirkel, og afmonter spændespindlerne.
Og det er ikke pinolskruer, men skruer med gevind for oven, og et langt cylindrisk stykke, uden gevind.....
« Senest Redigeret: April 18, 2014, 14:58:42 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #7 Dato: April 18, 2014, 14:42:39 »
Ja så skal de skruer der holder patronen sammen jo også skrues af, jeg har været ude for at de sidder i sporet til kløerne, men normalt sidder de i bagfra...
« Senest Redigeret: April 18, 2014, 14:44:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hsoe

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 24
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #8 Dato: April 18, 2014, 18:08:53 »
Den skal angribes fra bag side, så du kan løfte plangevindet af. Hans

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #9 Dato: April 18, 2014, 20:23:11 »
Jeg takker for råd og vejledning, "desværre" har jeg fået påskegæster, så jeg er ikke kommet videre med projektet.
Jeg vender tilbage med en melding når jeg er kommet i gang.
Mvh Brye

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #10 Dato: April 18, 2014, 23:02:18 »
Skilte lige en 125 mm Røhm ad, jeg havde liggende...

På billederne ses det tydeligt, at de tre spændespindler, går ind i et hul  bagpladen, som virker som bagerste leje.
Hvis din patron er bygget op på samme måde, skal de tre spændlespindler ud før, du kan adskille den.
mvh jens

Husk altid at skille tingene ad.

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #11 Dato: April 19, 2014, 15:34:19 »
Det lykkedes mig at snige mig væk fra familien, og ud på værkstedet
Den skulle angribes både fra bagsiden, seks umbrakoskruer, og fra forsiden, seks små umbrakoskruer.
Jens havde ret, der sad tre små skruer der holdt spændespindlerne, de sad "et lag" længere inde, bag "bagpladen.
Efter at have fjernet alle spånerne, slebet grater væk, og fjernet det harske oksefedt den var smurt med, kører den, stort set, perfekt.

Nu er mit næste spørgsmål, med fare for at starte en ny religionskrig, hvad er i andres erfaring, med spritnye kinesere?
Hvor meget mere skal man skille ad, for en sikkerheds skyld? ligger der et halvt kilo spåner i gearkassen? Eller i slædespindlerne?

Jeg vil lige gøre opmærksom på at jeg IKKE er interesseret i at få at vide, at det ikke ville have været et problem med en brugt Weiler eller lignende.

Men nu står der jo altså en del kinesere rundt omkring hos en del af jer, som i er glade for, og laver fine ting på...........

Hvad er jeres erfaringer, kineserejere, tog i dem bare i brug, eller "renoverede" i dem først?

Mvh Bjørg Rye

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #12 Dato: April 19, 2014, 16:30:56 »
Hvis der er olie i gearkassen, så skift olien, når du har kørt lidt med den, er der ingen spåner og snask, vil jeg mene det er ok, og så evt skifte igen, efter et ½ års tid.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #13 Dato: April 19, 2014, 19:42:19 »
Hvis du kan så smid en magnet ned i gearkassen og rod lidt rundt, hvis der er nogen spåner så vil de blive sat der, og hvis ikke så bare kør med det som det er.
Jeg tror at kineser laver det udemærket, de skal bare have en skål ris om dagen og så arbejder de hele dagen, det kunne vi godt lære noget af
Hans

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Adskillelse af centrerpatron
« Svar #14 Dato: April 20, 2014, 09:44:30 »
Hvad der er værre end jernspåner er støbesand det kan en magnet ikke tage, men
de(kineserne) har gerne malet lidt ovenpå, så må man håbe at det ikke løsner sig.
Skal den have den helt store tur, skal man skrabe gearkassen ren, når olien er ude
og støvsuge den.
En kineserbænk kræver en del "justering" men se sådan på det at du får en rå
maskine du selv kan gøre færdig, og det er jo også sjovt.
MVH Jens
Læs hodjasblog.one på Nettet