Forfatter Emne: Søjleboremaskine som fræser  (Læst 14377 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #15 Dato: Januar 11, 2014, 22:58:48 »
Det er lige om man kan sætte en trækbolt i gennem spindlen, og det er mig bekendt ikke så mange boremaskiner som kan det
Hans

David

  • Gæst
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #16 Dato: Januar 12, 2014, 09:09:22 »
Erik.....
Tak for god Info. omkring Deckel fræseren.
Ja, maskinen må ikke være alt for stor, da værkstedet er ved at være godt fyldt op, men planen er at min søjleboremaskine kommer ud bagved (i det kolde rum) til beskidt brug/træ og andet der bare sådan lige skal ha et hul, og fræseren får dens plads i varmen, og med lidt omflytning sku der nok ku blive plads til en lille fræser, og en sådan FP1 lyder umiddelbart rigtig fin.
Den vil jeg følge op på.
David

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #17 Dato: Januar 12, 2014, 09:49:20 »
Frylund
Det er også min tanke, kanoner er dyre og de fylder..... og det handler jo mest om småting, fræse en ny notgang i en motoraksel, fræse en plan flade på en aksel, og lignende. Desværre synes jeg tit det går sådan her på forum, at når nogen spørger om noget dur/kan lade sig gøre, så udvikler det sig hurtigt til en diskussion om at små maskiner er noget skrammel, og det eneste der dur er store produktionsmaskiner. De fleste af os ved jo godt at en 1200 kg tung Pedersen fræser er større og stærkere end en 70 kg sieg maskine.....men når man ser billederne i "mit værksted" er der jo flere af jer der har små maskiner, og også laver ting der kan bruges på dem, enkelte har endda kineserskrammel som de er godt tilfredse med, så lidt mere input fra nogen af dem der rent faktisk har erfaring med de små, og billige maskiner ville være rart, vi har jo ikke alle sammen plads eller penge, til en 2meter mondialbænk, eller en deckel 2.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #18 Dato: Januar 12, 2014, 10:15:26 »
Det er min erfaring at når fagligheden er i top kan man nøjes med lidt og omvendt.
Min "billige" kinadrejebænk kan bruges til drejning, fræsning, delehoved, boremaskine
og meget mere. Jeg er ikke stødt på opgaver jeg ikke kan lave på den.
Selfølgelig ville det være hurtigere på de proff. maskiner jeg har drejet på gennem 25 år.
Men her er der jo tale om hobby, så er man lidt innovativ kommer man langt.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #19 Dato: Januar 12, 2014, 10:37:11 »
Tak Frylund, det var faktisk lige der jeg ville hen  :)

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #20 Dato: Januar 12, 2014, 12:51:29 »
Hej Alle

Jeg vil godt tilslutte mig ideen om at opgaven bestemmer hvilken maskine der er brug for. Jeg har kun plads til bordmaskiner, og har i mange år lavet forskellige projekter på disse, se gerne her:

http://smg.photobucket.com/user/m_kilde/library/?sort=3&page=1

Håber i vil rode lidt rundt i albummet.

Jeg har en bordfræser fra Rotwerk, som er identisk med en SIEG og har lavet mange opgaver på denne, jeg vil sige at jeg så godt som aldrig tager mere end 0,5 mm spån, måske 2 mm i alu. - med rette tilgang (tålmodighed) og omtanke og gode opstillinger, kan man lave alle former for arbejde. Jeg har ofte nydt at arbejde 4 timer med en opstilling for at tage 1 minuts spån, det er for mig nemlig processen og ikke nødvendigvis det færdige arbejde som jeg finder interessant.
Mogens Kilde

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #21 Dato: Januar 12, 2014, 13:31:57 »
Hold da kæft Mogens, hvis du kan lave de ting du har lavet, på "små latterlige kinamaskiner", så tror jeg nu også de rækker fint nok til mit brug, respekt........

Mvh Bjørg Rye

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #22 Dato: Januar 12, 2014, 14:33:00 »
Her er et link stil en søjleborermaskine den skulle være robust og kunne klare de fleste hobbyfolks job i en lejlighed.
http://www.flickr.com/photos/jaymegee/3753967438/
Hilsen Jørgen
Jørgen Neess

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #23 Dato: Januar 12, 2014, 14:45:49 »
I m_kilde har vi jo netop en faglig kompetent og innovativ person som viser at det er ikke maskinernes størrelse og kvalitet det kommer an på.
Det er en nydelse at se hvad du har lavet.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #24 Dato: Januar 12, 2014, 15:55:07 »
Det har du fuldstendig ret i.
Jørgen
Jørgen Neess

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #25 Dato: Januar 13, 2014, 19:24:12 »
Hej Hej

Tak for din fine ord, det giver altid lyst til flere projekter, når man ikke møder den sædvanlige "Hvad kan det bruges til....."

Min billige kineserbænk som ses her:



Har jeg valgt fordi denne ikke, som det er ved at være almindig, er med variabel elektronisk styring af omdrejninger, men er med manuel skift mellem  kileremskiver.

Hvad er erfaringen hos Jer med maskiner med kineserelektronik ?

PS! Idag er denne blevet en bordmaskine, stellet var nemlig for lav til mig, og jeg er nu ikke særlig høj (177 cm), men måske alligevel højere end en gennemsnitlig kineser  ;D
Mogens Kilde

strandbygaard

  • Gæst
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #26 Dato: Januar 17, 2014, 20:33:49 »
hej Hans!

Det er din holdning og det er måske også rigtigt, men det jeg efterspurgte var om der er nogen her på forumet som har en af de små bordfræser (om den hedder sieg, bernardo eller andet er nok det samme) og har ERFARING  med hvor meget den kan. Det er jo klart, at den kan ikke samlignes med en VP eller en Tos som er prof maskiner, men der er også forskel på hobby arbejde hvor man kan nøjes med af fræse 1 mm eller mindre ad gangen hvor andre kun vil bruge en fræser når den køre som en prof maskine. Fræsearbejde er mange ting, store eller små ting gør forskellen. Lad os høre om der er nogen der har fræset med en af de små fræser og deres erfaring.

Jens.ews

Jeg har en af "de små" en Sieg SX3 (150kg, 1kw motor) og min erfaring er at den populært sagt passer perfekt til alt hvad der kan holdes i en 100mm skruestik. Man skal selvfølgelig "køre efter forholdende", men når man ikke laver store serier, primært "arbejder i det små" og ellers planlægger arbejdet derefter, så har det for mig ikke den store praktiske betydning, at den ikke fjerner så meget materiale adgangen.

Rent praktisk så kan den fræse 5mm not med 20mm HSS endefræser i alu, planfræse 25mm bredde med 50mm 6-skær fræsehoved og spåndybde på 1mm i stål, og bore 16mm hul i 10mm 304 rustfri - og alt sammen uden at den lyder voldsomt presset. Den klarer også spånddybder på 2-3mm i stål med en scrubfræser. Det er selvfølgelig alt sammen helt andre tal end en Bridgeport, men den vejer så også kun en tiendedel :-)

Wabeco laver i øvrigt en model i nogenlunde samme størrelse (170kg, 1.4kw motor) og de garanterer en 10mm not  med 10mm HSS endefræser i stål.

Sieg X2 er modellen mindre en SX3 og de erfaringer man kan læse på nettet er, at den er lige lille nok til at være praktisk brugbar ved fræsning i stål med mindre emnerne er meget små.

Håber de erfaringer kan bruges.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #27 Dato: Januar 20, 2014, 10:30:27 »
strandbygaard

det var da rart, at høre der er andre som er tilfreds med at bruge (kinesermaskiner) jer har selv en lille kineserdrejebænk Quantum D250 som jeg er godt tilfreds med. Måske der er flere som vil bidrage med deres erfaring med de små maskiner (Sieg x2) eller lig.