Forfatter Emne: Søjleboremaskine som fræser  (Læst 14346 gange)

Brye

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 23
Søjleboremaskine som fræser
« Dato: Januar 08, 2014, 20:09:48 »
Hej alle

Jeg har læst flere steder, bl.a. her, at en søjleboremaskine ikke er specielt velegnet som fræser, men jeg har en SerrMac  TCO 40, en stor tung fanden, godt 400 kg, søjlen er 148mm i diameter, spindelen er en MK 4 på 62mm i diameter.
Altså en rimelig stiv og kraftig maskine, væsentlig kraftigere end mange af de weiss, bernardo, Holzmann mm, der sælges med krydsbord, så hvad skal jeg tro ?  skal jeg købe en rigtig fræser, bridgeport type, eller kan jeg bruge den? Der er selvfølgelig væsentlig flere muligheder i en universalfræser, men pengene................
Mvh Bjørg Rye

David

  • Gæst
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #1 Dato: Januar 08, 2014, 20:49:53 »
Hej.
Jeg har nærmest samme tanke og spørgsmål, bare med en Modig UBM30, med firkantet søjle og krydsbord, om den er noget bevendt som fræser.
Og er det et problem, at maskinerne er med morsekonus/ vil en morsekonus slippe og tabe hovedet pga. vibrationerne, da denne jo ikke er trukken an/ låst? 
Mvh David

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #2 Dato: Januar 08, 2014, 21:21:12 »
Hvis du kan sætte en antræksbolt gennem spindlen kan den godt bruges. Uden antræk kan den ikke umiddelbart.
Jeg lavede en bøsning med gevind og skruede den på akslen. En stor møtrik kunne derefter spænde en MK2 holder fast med en endefræser - samme system som en ER-holder. Fræseren faldt ikke længere af, men helt godt blev det aldrig - der var for meget slør når akslen blev sendt nedad.
Hvis du har en drejebænk er der muligheder i et lodret plan med T-spor spændt på slæden.
« Senest Redigeret: Januar 08, 2014, 21:23:56 af ErlingSj »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #3 Dato: Januar 08, 2014, 23:48:01 »
Efter min mening så dur en søjleboremaskine ikke. Hvis du ikke vil have en rigtig fræser så er en drejebænk løsning og så lave noget opspænding der
Hans

David

  • Gæst
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #4 Dato: Januar 09, 2014, 11:18:30 »
Egentlig oss hvad jeg inderst inde tænker, en boremaskine er en boremaskine og en fræser, en fræser.
Var bare hvis man ku slå to fluer med samme smæk og samtidig spare både penge og plads.
Og når der så nu på et tidspunkt skal investeres i en maskine må det være muligt at finde en fræser på ikke over ca. et ton. som er god og stabil. Indtil da må jeg bruge hvad jeg har, fræseranordningen på drejebænken og den elastiktrukne boremaskine til det den er lavet til.
Mvh David.


Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #6 Dato: Januar 09, 2014, 12:12:29 »
Jeg har en Arboga U2508 til at stå, og den laver sådan set et fint stykke arbejde hvis man ellers køre efter forholdene.
Ellers kunne en værktøjsfræser være en idé?
Som f.eks i stil med en Deckel FP1,2,3.....http://www.lathes.co.uk/deckel/index.html eller en Bridgeport model? http://www.lathes.co.uk/bridgeport/
Dem er der som regel udlæg i hovedet på.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #7 Dato: Januar 09, 2014, 12:27:43 »
Hvad med en sieg fræser kan den bruges til noget i små emner, eller skal man holde sig væk fra den. Jeg er selv ude efter en lille fræser til små opgaver i stål.
http://www.globaltools.dk/maskiner-556/frsemaskiner,%20fraesemaskiner,%20metalfraeser,%20sieg,%20efm200,%20rotwerk/borrningen-frsmaskin-sieg-SX2

Victor

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 16
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #8 Dato: Januar 09, 2014, 19:46:11 »
det kommer an hvad du skal bruge den til.jeg har bygget en til at fræse små klodser stål elle bronze plane.Max fræser diameter 16 mm,spåndybde omkr 0,5 mm.Da min boremaskine ( ixion bt 13) ikke har nogen hul aksel til spændestang har jeg lavet en bøsning med
4 skruer på periferien i den del der holder omrkring den nederste del af hulet i hvilket fræserholdern med mk2 bliver stukket i og 4 skruer
til at holde omkring selve fæserholderen.Det virker nogenlunde til mit behov ,nøjagtighed på ca 0.02 mm.Men jeg vil ikke forsøge at fræse T-notgange eller lignende med den .

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #9 Dato: Januar 09, 2014, 20:22:18 »
Det jeg var ude efter, var om der er nogen her der har erfaring/bruger med en sieg fræser, 12-16 mm endefræser og måske en dybde på 1 - 1½ mm ville være fint til mit behov. Den må ikke være større end den kan stå på filebænken på grund af pladsmangel.

David

  • Gæst
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #10 Dato: Januar 10, 2014, 14:48:33 »
Tak for input mht. valg af fræser.
Har læst linket til lathe.uk og en sådan Deckel FP1/2/3, ku sagtens være lige netop det jeg skal have.
Alsidig engelsk maskine, ikke for stor, og hvor det er muligt at finde tilbehør.


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #11 Dato: Januar 10, 2014, 18:21:36 »
Til Jens ews
Lad være med at købe sådan noget skrammel, det er penge ud af vinduet. Ja hvis du vil fræse i en pakke smør, men det skal nok ikke være for kold
Hvis du vil have noget som dur så betal for det og hvis du ikke har plads eller penge så lad vær
Hans

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #12 Dato: Januar 11, 2014, 09:29:34 »
hej Hans!

Det er din holdning og det er måske også rigtigt, men det jeg efterspurgte var om der er nogen her på forumet som har en af de små bordfræser (om den hedder sieg, bernardo eller andet er nok det samme) og har ERFARING  med hvor meget den kan. Det er jo klart, at den kan ikke samlignes med en VP eller en Tos som er prof maskiner, men der er også forskel på hobby arbejde hvor man kan nøjes med af fræse 1 mm eller mindre ad gangen hvor andre kun vil bruge en fræser når den køre som en prof maskine. Fræsearbejde er mange ting, store eller små ting gør forskellen. Lad os høre om der er nogen der har fræset med en af de små fræser og deres erfaring.

Jens.ews

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #13 Dato: Januar 11, 2014, 19:13:41 »
David,
jeg har en FP2, og den er lige i det øverste af den vægtklasse, du nævner.

Uden plan og hovede vejer den 1000 kg. Med, godt og vel 1100 kg.

Men en FP1 vejer omkring 700 kg og er en super fræser.

Det er bedst at finde en nyere med kegle 40 - de ældre har MK4.
Og det siges, en MK4 kan være svær at få ud igen, når det hele
har været varmt og så har sat sig godt ved afkøling. SK40 er ikke
så stejl og kommer nemmere ud.

Og der er masser af Deckel tilbehør og stumper at få - der blev nemlig
bygget mange af dem. I Tyskland, for resten.

Hvis der er noget, du vil vide om Deckel, så spørg. Det kunne være,
jeg havde et svar.

Og nu skal man jo købe værktøj efter sit behov  ::)  (eller lyst),
så det kan være, en Deckel alligevel er for stor.

Mvh.
Erik

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Søjleboremaskine som fræser
« Svar #14 Dato: Januar 11, 2014, 21:50:23 »
Hej Brye
Nu er det lidt kostbart at skyde gråspurve med kanoner, så hvis dit fræsebehov er beskeden kan du rolig købe et lille krydsbord til din boremaskine. Boremaskinen er rigelig stiv til små opgaver, det er jo ikke produktion vi taler om.
God fornøjelse.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!