Forfatter Emne: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.  (Læst 6770 gange)

David

  • Gæst
Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Dato: November 30, 2013, 18:48:36 »
Hej. 
Jeg ønsker mig at få digital udlæsning på min lille Colchester student 1964 drejebænk, og jeg har sådan set linealerne (tre stk fra en fræser) men displayboxen er defekt og en ny (brugt altså) er vist ikke lige til at finde, så indtil en sådan dukker op, tænker jeg at ville montere to eller tre 150 mm. Digitale skydelærde på drejebænken.
Disse tænker jeg skal have en form for overbelastnings sikring, så den slipper, hvis de bliver kørt helt i bund eller videre.
Er nogen der har erfaringer med montering eller gode ideer til en sådan sikring og fastgørelse?
Mvh og tak. David

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #1 Dato: November 30, 2013, 19:21:32 »
Hvis du ikke kan montere stop-afbrydere på dem kan du vel bare fjerne den lille stopklods, der forhindrer skydelæreren i at tabe hovedet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #2 Dato: November 30, 2013, 19:41:05 »
Du kan købe nogle der er beregnet til formålet, på e-bay og lignende er de ikke så dyre.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=lathe+digital+scale&_sacat=0&_odkw=lathe+scale&_sop=15&_osacat=0&_from=R40


Men man kan nu også sagtens klare sig, med de gamle "analoge" skalaer, det er et spørgsmål om øvelse.
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #3 Dato: December 01, 2013, 18:36:12 »
Tak for svar.
At afmontere stopklodsen er ikke lige helt det jeg tænkte, og det vil jo oss kun "sikre" skydelærern den ene vej, den kan jo stadig gå i bund og blokere i sammenlukket stilling.
En løsning jeg tænker er en M8/10 udboret bolt, hvori der er en fjederpåvirket kugle der så holder skydelæren via. et lille hul der er boret i lærens kæber.
Den ene kæbe skulle være fastboltet og den anden kæbe fastholdt med kuglebolten, som etv kunne trinløst placeres med en on/off magnet.
Tænkte bare at der måske var nogen der havde en snildere løsning.
Og kender godt de digital linealer som der linkes til, og disse ku oss friste lidt, men det jeg søger er en simpel, ikke så permanent løsning, da målet i sidste ende er rigtige linealer og seperat display box.
Men linket viser jo oss løse boxe og linealer, så der er jo lidt at overveje og tænke over.
Og ja, det originale onaloge, virker helt sikkert, og er simpelt og ikke en masse elektronik der kan gå i stykker, men når man på arbejdet ved hvor nemt det er med digital, er det målet.
Tak for svar.
Mvh David.

David

  • Gæst
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #4 Dato: Januar 12, 2014, 21:35:33 »
Lige lidt billeder af hvordan det blev med skydelærderene monteret.
Messingen delen spændes lige tilpas til at den holder fast,
men den glider med hvis skydelæren køres i bund..
Det virker rigtig godt og måleområdet flyttes let dertil hvor det skal bruges
Pris i alt, 300 kroner for de to billig skydelærde og lidt materialer.
Mvh David

David

  • Gæst
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #5 Dato: Januar 12, 2014, 21:37:20 »
Billede 2

David

  • Gæst
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #6 Dato: Januar 12, 2014, 21:38:45 »
Billede 3

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #7 Dato: Januar 13, 2014, 13:12:54 »
Dejligt at se billeder af resultatet. Tak for dem.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Digitalt skydelærde/montage på drejebænk.
« Svar #8 Dato: Januar 15, 2014, 21:23:16 »
Hej
Jeg har monteret skydelærer på min drejebænk. Den ene ende er monteret på slæden den anden monteret på alu klods som passer ind til vangen. I klodsen er monteret 3 magneter. Jeg kan kun arbejde indenfor 150 mm. Det dækker mit behov.
Jørgen
Jørgen Neess