Forfatter Emne: Hjælp til at finde ny smørepumpe  (Læst 3832 gange)

Jeppekodal

  • Gæst
Hjælp til at finde ny smørepumpe
« Dato: August 15, 2013, 13:47:50 »
Hej

Pumpen der smører gearkassen på min drejebænk er desværre gået i stykker. Jeg har forgæves forsøgt at reparere den. I stedet vil jeg se om ikke jeg kan finde en ny tilsvarende pumpe. Jeg kan dog ikke finde noget information på pumpen andet end det mærke den har på siden. Måske nogle herinde kan se hvilken pumpetype der er tale om og har kendskab til et sted hvor jeg kan lede efter en anden?

Virkemåden ser ud til at være at en spole får en cylinder til at bevæge sig op og ned og bremse olien den ene vej ved hjælp af en kontraventil.

Jeg har vedhæftet et par billeder af den.

Mvh Jeppe






Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til at finde ny smørepumpe
« Svar #1 Dato: August 15, 2013, 16:06:28 »
Sig mig hvad laver denne pumpe, er der til smøring af gearkasse på drejebænk. Hvis defekten kun består i at en spole er defekt så må man kunne gå hen til en elektro mekaniker og få viklet en ny
Hans

Jeppekodal

  • Gæst
Sv: Hjælp til at finde ny smørepumpe
« Svar #2 Dato: August 15, 2013, 17:09:01 »
Den sidder bag på drejebænken og suger/pumper olie fra en sump og op i et forkammer i gearkassen. Herfra trykkes olien via små rør ud til tandhjul og lejer.

 Jeg er ikke sikker på det er spolen der har været problemet, måske nærmere den kontraventil der skal sørge for at olien kun løber den ene vej.

Det jeg leder efter er en alternativ pumpe med tilsvarende kapacitet og tilslutningsstudser.

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Hjælp til at finde ny smørepumpe
« Svar #3 Dato: Februar 23, 2014, 08:53:27 »
Den pumpe du har afbildet er en kølevandspumpe til en CO2/tig svejsemaskine om den kan bruges som smørreoliepumpe ved veg ikke men en ny tilsvarende ka købes hos MIGATRONIC svejsemaskiner
Per Bærentzen mobil 20760753