Forfatter Emne: Afkorter eller vinkelsliber  (Læst 6746 gange)

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Afkorter eller vinkelsliber
« Dato: Maj 13, 2013, 02:03:45 »

Lige aktuelt skal jeg spalte nogle rør på langs i 3 lige store dele. De har længsden 40 mm og er ø50 x 1,5 mm.

Umiddelbart kan jeg spalte dem med en håndholdt vinkelsliber; men jeg vil gerne sikre bedre, at snittet bliver lige og speede processen op.

Jeg overvejer derfor en holder til min vinkelsliber. Eller evt. en dedikeret metalafkorter.

Hvad kan I anbefale, og hvor købes det hurtigt?



Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #1 Dato: Maj 13, 2013, 07:00:46 »
Jeg har købt en holder til en vinkelsliber ala det her : http://www.amazon.co.uk/dp/B001CBXWHY/ref=asc_df_B001CBXWHY13195928?smid=ATPEE6YEFB4EZ&tag=shoppingmp96404-21&linkCode=asn&creative=22218&creativeASIN=B001CBXWHY

Ved ikke rigtigt om jeg vil anbefale nogen dem.. :(
Det er noget dallerværk, for at sige det rent ud.

Hvis du tegner med en ophuggertusch, og kører med en 0.75 eller 1 mm skive, tror jeg du får lige så
godt et resultat.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #2 Dato: Maj 13, 2013, 09:47:03 »
Jeg har hvis jeg skulle flække et rør på langs, spændt (eller hæftet) et stykke vinkeljern på røret (med ryggen opad) og så kørt efter det.
Men laver du en tynd tusch streg, og køre frem med vinkelsliberen, så du kan se streg og skive, kan det også blive godt. (et stykke vinkeljern, med ryggen op, er god at opmærke efter, så bliver opmærkningen parallel med røret.)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #3 Dato: Maj 13, 2013, 10:26:00 »
Hvad kan I anbefale, og hvor købes det hurtigt?

At skære materialer med en vinkelsliber er noget skidt, det larmer, varmer og sviner utroligt meget.

Jeg købte en fin brugt båndsav til 600 kr, den blev lige justeret ordentlig op og fik en ny klinge, det er noget af det bedste jeg har købt til værkstedet og den løsning vil jeg gerne anbefale.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #4 Dato: Maj 13, 2013, 11:13:48 »
Hvis du har en fræser så kan du køre det næsten igennem så det stadig kan holdes fast i skrugestikken. Når du så er færdig så flækker du det med en fladmejsel og tager det sidste på slibesten eller fil
Hans

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2013, 11:24:04 »

Tak for svarene. Nu kan de mere omstændelige ikke bruges, da jeg skal skære i hundredevis af rør. Så det skal gå tjept.

@Max: Jeg har en stor båndsav (som rørene er skåret ud på); men den er alt for grov. Er det en fin lille en, du har?




nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #6 Dato: Maj 16, 2013, 11:27:01 »
@jens:

Ja, vinkeljernet er fint. Men nu skal jeg spalte røret i tredie-dele. Så jeg ridser simpelthen efter drejebænk-kløerne, når jeg alligevel drejer rør-enderne til.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #7 Dato: Maj 16, 2013, 12:49:30 »
Hvis du har en fræser, kan du skære dem på den med en tynd savklinge, med det kommer jo til at tage sin tid.

Men op i skruestikken og vinkelsliber med 1mm tyk skive, så går det nu rimelig tjept.

Var det mig ville jeg nu få klippet passende pladestrimler ud, og så lave et simpelt presseværktøj.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #8 Dato: Maj 16, 2013, 13:24:38 »
Tak for svarene. Nu kan de mere omstændelige ikke bruges, da jeg skal skære i hundredevis af rør. Så det skal gå tjept.
@Max: Jeg har en stor båndsav (som rørene er skåret ud på); men den er alt for grov. Er det en fin lille en, du har?

Hvis jeg skulle lave sådan noget billigt og hurtigt i store mængder, så ville jeg lave et bukkeværktøj og så lave dem af noget plade eller fladstål.

Ja, min båndsav er ikke så stor. Klingelængden ligger omkring 1600 mm og max. snit omkring ø 150

MartinG

  • Gæst
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #9 Dato: Maj 21, 2013, 22:01:11 »
Hvis rørene er skåret i længden bliver det vel svært fordi der ikke er noget at spænde fast i?

Hvad med at lave et værktøj der består af en indre cylinder og en ydre cylinder med et delvist snit for hver trediedel som derefter skrues sammen e.l.

Emnet dumpes ned i mellemrummet og der bruges enten en båndsav eller en fræser med en skivefræser og et delehoved.

Turbineblade?

« Senest Redigeret: Maj 21, 2013, 22:12:32 af MartinG »

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Afkorter eller vinkelsliber
« Svar #10 Dato: Maj 23, 2013, 20:25:32 »
@MartinG

Netop.

Det går nu fint med at markere i drejebænkens treklo. Da kløerne har hakker, anlægger jeg en lille vinkelstang, som jeg ridser langs med med en ridsepen.

Derefter går det fint med at skære rørene på langs på fræseren. Opspændingen i dén sker bare end-to-end i skruestikken.

Den endelige skærpning af de lige kanter sker manuelt med lamelrondel på vinkelsliber. Det går fint fremad.