Forfatter Emne: Boring med pinoldok: Centrering?  (Læst 8770 gange)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #15 Dato: April 09, 2013, 05:37:14 »
På den måde Jens og jeg beskriver har jeg rettet menge store drejebænke op, og mener at det er de eneste rigtige måde hvis drejebænken skal dreje lige. Jeg har altid ladet den være lidt ude af vatter i længderetningen så borevandet løb væk fra patronen. En pudsig ting er når prøveemnet er lige tyk i hver ende, inden for 0.01 mm så er der flere hundrededele forskel når man drejer indvendig.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #16 Dato: April 09, 2013, 10:32:38 »
Man kan sagtens have drejebænken lidt ude af vatter, i længderetningen.
men når man retter op på tværs af vangene. (ofte kræver det et fixtur for at få placeret maskinvatterpasset på tværs af vangerne, det følger nogle gange med en ny drejebænk) er det nemmest at den står helt snorlige, i begge ender af bænken.
Og skal man vride vangerne, for at oprette skævdrejning, er det et must med et maskinvatterpas, på tværs af vangerne, så kan man se hvor meget man får den givet.

Hvis man køre fortsætteren, helt tilbage når man laver drejeprøven, kan man få næsten samme arbejdsområde på hovedslæden, som når man udbore.

Men er det en slidt bænk, vil der jo typisk være problemer, når man bruger hovedslædens vandring lige foran trekloen, det kan ikke rettet op.

Jeg har stået en del ved slidte drejebænke, så lære man at jo at klare sig med forskellige trix. ::)

« Senest Redigeret: April 09, 2013, 10:59:41 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #17 Dato: April 09, 2013, 11:04:25 »
En pudsig ting er når prøveemnet er lige tyk i hver ende, inden for 0.01 mm så er der flere hundrededele forskel når man drejer indvendig
Her er tale om nye drejebænke og det er det samme hver gang - hvorfor??
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #18 Dato: April 09, 2013, 13:52:16 »
Hvis slæden køre samme sted, burde det jo ikke ske.
Du har vel målt, om drejeprøven er "tøndeformet" eller det modsatte?

Afbøjning på drejeprøven, kunne jo også være en mulighed.

Skævdrejning kan også skyldes, hvis slædens ændre pinolhøje fra start til slut. (skævt oprettet hovedspinden, hvis den er skruet fast på vangerne)
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #19 Dato: April 11, 2013, 14:22:10 »
Jeg har nu checket min pinols centrering, og den er lige i øjet.

Men jeg tror at have fundet ud af, hvori fejlen bestod:
Når pinolrøret er kørt langt ud, er der en smule slør i det, hvis det ikke er låst. Det gør, at allerede pinolboret kommer lidt ud af centrering. Dermed kommer de efterfølgende bor det selvfølgelig også.

For eftertiden vil jeg låse pinolrøret og skubbe pinoldokken mod emnet, mens pinolboret markerer.
Først derefter vil jeg løsne pinolrøret, fastgøre pinoldokken og bore videre ved at køre pinolrøret ud.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Boring med pinoldok: Centrering?
« Svar #20 Dato: April 12, 2013, 21:01:57 »
Vi andre gør det idenne rækkefølge.  ;)

isæt penolbore
køre penolrør til startposition
flytte penol frem til emne
lås penol
drej forsigtigt på håndtaget og se på dit penolbore mens det arbejder
har du fornemmelse af at det ikke centrerer så kan du løsne og stramme låsen til penolrør
dette vil vise dig slør ved penolrør eller penolhul der ikke centrerer.

svend loksø