Forfatter Emne: Koldsav  (Læst 10030 gange)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #15 Dato: Marts 03, 2013, 21:18:39 »
Da jeg havde renset delene tabte jeg et eller andet og det var den løse not til ind/udkobling af remhjul.
Er det stærkt nok med en not i sort jern der bliver hærdet. Not er lxbxh 38,7x5x9 mm den så ud som meget hård. Omskifteren glider over noten
Jørgen
Jørgen Neess

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Koldsav
« Svar #16 Dato: Marts 03, 2013, 21:31:12 »
Det skal jo helst være stål, med et højt indhold af kulstof, hvis det skal hærdes.

Du kunne evt. slibe den ud af en Unbrako nøgle det er jo rimelig hårdt og ikke mindst sejt, og så slipper du for at hærde.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Zenofexxx

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 40
Sv: Koldsav
« Svar #17 Dato: Marts 03, 2013, 21:32:37 »
Hej Krudt.
Feder som din "not" hedder kan du bare fremstille i alm. st.235 (st37). Du må ikke varmebehandle den, det skal kun være for at blødgøre den.
Feder er normalt lavet i et blødt materiale, da det er bedre federne ødelægges end akselen.
Udd: Klejnsmed samt Maskiningeniør

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #18 Dato: Marts 03, 2013, 22:16:29 »
Tak jeg laver en selv
Jørgen
Jørgen Neess

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #19 Dato: Marts 04, 2013, 16:05:57 »
Jeg har bestildt savblade 18 og 14 tpi ved www.saegeblatt-shop.de sikken en service og hjælp jeg fik.
Håber nu at de kommer. Afventer også kondensator og at fremstille feder.
Jørgen
Jørgen Neess

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #20 Dato: Marts 24, 2013, 16:38:11 »
Så nu køre saven, jeg har dog ikke fået mine savklinger endnu. Jeg havde læst i håndbog for smede og maskinarbejdere årgang 1955 at saven skulle save på tilbagevejen, men det virkede ikke rigtig. Den løfter klingen når den køre tilbage. Men der er lidt slør i glidelejerne, kan det passe at de efter 100 år bliver slidte?. Jeg for et fint snit horisontalt men vertikalt er det som når jeg selv saver.Min vaskemaskine motor har også brug for lidt køling. Det havde nok været nemmer og købe en lille båndsav, men ikke så spændende.
Jørgen
Jørgen Neess

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Koldsav
« Svar #21 Dato: Marts 24, 2013, 16:48:55 »
Så nu køre saven, jeg har dog ikke fået mine savklinger endnu. Jeg havde læst i håndbog for smede og maskinarbejdere årgang 1955 at saven skulle save på tilbagevejen, men det virkede ikke rigtig. Den løfter klingen når den køre tilbage. Men der er lidt slør i glidelejerne, kan det passe at de efter 100 år bliver slidte?. Jeg for et fint snit horisontalt men vertikalt er det som når jeg selv saver.Min vaskemaskine motor har også brug for lidt køling. Det havde nok været nemmer og købe en lille båndsav, men ikke så spændende.
Jørgen


Jeg ved ikke om det har en egentlig betydning, men kører din motor den rigtige vej rundt? Jeg har selv en gammel kasto som kun løfter saven når motoren kører den rigtige vej.

Det er en rigtig fin sav du har fundet dig.

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #22 Dato: Marts 24, 2013, 17:05:46 »
Jeg mener at den løfter klingen uanset hvad retning motoren drejer, men jeg vil da gå ud og kikke
Jørgen
Jørgen Neess

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Koldsav
« Svar #23 Dato: Marts 24, 2013, 17:07:33 »
Jeg havde vist lidt travlt da jeg skrev.... så vi prøver igen! 'som kun løfter klingen rigtigt når motoren kører den rigtige vej'  ::)

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Koldsav
« Svar #24 Dato: April 07, 2013, 09:40:18 »
Så er den kørende, med de rigtige klinger. Jeg troede at den løftede klingen. Det var ikke rigtig det var slør i glidelejerne. Derfor måtte der laves uddrejninger og indsættes bøsninger. Jeg troede at den var original i det hele men understellet er af nyere tid,og ikke en smed der har stået for det. Næste projekt er at erstatte vaskemaskine motoren med en kraftigere motor. Den bliver varm meget varm og det kan lade sig gøre at stoppe motoren ved belastning. Så den kan ikke overlader til sig selv. Det tog 1,5 time at save en aluminium vinket på 100x50x8 det er 1,5liter Colas tid
Jørgen
Jørgen Neess

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Koldsav
« Svar #25 Dato: April 07, 2013, 11:13:58 »
Ja en større motor er nok påkrævet, og når du får mere power, kan du sætte mere pres på klingen.

Jeg har en gammel koldsav, som ligner din lidt. Jeg har lige savet i noget ø130 mm rundstål, jeg hængte lidt vægt på savearmen, for at få mere bid, jeg tog ikke tid, men den kan jo stå og passe sig selv.

Som jeg husker er det en 3x400 volt 0.5 hk motor der er på, den er lige i det mindste, men det gå.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.