Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: nølle efter April 14, 2012, 10:49:54
-
jeg har en centrerepatron hvor bakkerne er skæve Det vil sige at det jeg drejer bliver ovalt ca 0,6 mm og bænken vibrerer kan man tage en spån af dem så de bliver lige , og hvad stål kan klare det ???
-
Hvis det er hårde kløer, skal det være noget der kan dreje i hærdet, gerne uden spånbryder.
Jeg har ofte sleben hårde kløer ud, ved at montere en luftsliber i stålholderne, det giver et godt resultat.
Husk du skal have en spændering i, og du skal have den indvendigt, hvis det er indvendigt du vil slibe.
Jeg plejer at sætte den helt bagerst, så den spænder på tænderne i kløerne.
ps.
Hvis det er en meget slidt centrerpatron, kan det give stor forskel på slaget, afhængdig hvilket at de tre huller du spænder i.
mvh jens
-
Det lyder som en voldsom skævhed, prøv at måle kløerne med en skydelære, de
skal være lige "høje"
Jeg plejer at bruge en minisliber, spændt op i stålholderen.
Du skal nok prøve med forskellige emnediametre og et måleur så du får et indtryk
af patronens tilstand, hvis den er slidt få du forskellige målinger.
Jeg spænder ikke kløerne fast, bare kør med 5-800 omdrejning så vil centrifugalkraften holde dem på plads.
Held eg lykke med slibningen.
mvh jens christensen jensoc
-
Er du sikker på at det er kloen og ikke hovedlejet der er kvadret? Det lyder meget voldsomt med 0,6 mm. Hvis de skal slibes eller drejes ud, så skal der være modhold på. Inden du går igang med en slibning/uddrejning, så vil jeg råde dig til at skille kloen fuldstændigt og så vaske den helt ren.
Hvad er det for en maskine du har dig?
-
Jeg vil nu fraråde at starte en treklo uden at der spændt noget i den. Jeg har engang sendt kløerne af h.. til. De to fandt jeg hurtigt, den tredje lå på loftet indeni
isoleringen. Ingen kom noget til, men det er en oplevelse, som ikke glemmes ;-)
-
Jeg prøvede også at dreje nogle kløer ud
men jeg havde et 4mm (tror jeg )hårdmetal bor
so borede jeg et hul i hver af køerne på det samme sted
så kunne jeg sætte små tapper i hullerne og bruge dem til at spænde på en ring
på den måde var der ingenting indeni kloen , og man kunne dreje hele vejen igennem , men kloen var under spænd
men først rengøring , en enkelt spån imellem spiralen og en enkelt klo . og det hopper ad H til
som Jens også siger , forskellige spændehuller giver forskelligt resultat
på min fandt jeg ud af at jeg skulle starte med at spænde blidt i det ene hul , lidt hårdere i det næste , og så godt og grundigt i det sidste , så løb den temmeligt godt
men min er også meget brugt , kløerne vipper lidt når man spænder
-
Ja det triks har jeg også brugt, somme tider, men det kræver jo et hårdmetalbor (eller to)
(ikke den rigtige spændering, kun lige for at illustrere)
Jeg har også sommetider, haft spænderingen helt inderst, og så sleben spændestedet "under mål" bagefter
Jeg plejer at bruge en helt smal slibestift.
mvh jens
-
Hårdmetalboret til at bore stifthuller i de hærdede kløer, kan klares med et murbor der er slebet. Der skal køres med forholdsvis lave omdrejninger.
;)
-
Ja det brugte vi også når vi skule have plumpen ud af vores knallert Ja det er vel 40 år siden at vi lavede sådan noget
Hans
-
Jeg vil fastholde at mit råd om at bruge centrfugalkraften til at holde kløerne på plads er
iorden, ved slibning af kløerne og meget lettere en boring af huller, eller efterslibning.
Palles oplevelse må skyldes en slidt centrerpatron og en voldsom start, som har fået
spændringen til at dreje "baglænds" og slippe taget i kløerne.
Man skal selvfølgelig rengøre patronen så kløerne ikke hænger fast i spåner,
hvis man lader maskinen køre få o/m vil man høre kløerne klapre op og ned
det forsvinder helt ved lidt flere omdrejninger, og med feks. 500 o/m er man helt
sikker på at de lægger an mod spændringen.
MVH jensoc jens christensen
-
Jeg vil fastholde at mit råd om at bruge centrfugalkraften til at holde kløerne på plads er
iorden, ved slibning af kløerne og meget lettere en boring af huller, eller efterslibning.
MVH jensoc jens christensen
Jeg vil nu være noget betænkelig ved at bruge din metode.
Centrifugalkraften får jo kløerne til at åbne sig, jeg har altid lært at man skal spænde kløerne i den retning de skal bruges og så slibe, altså spænde en ring op bagerst i kløerne og så slibe, det har altid givet mig et godt resultat.
Din metode " spænder" modsat, så derfor er jeg noget skeptisk.
-
ØHH , centrifugal kraften presser kløerne udaf .. ligesom et emne ville
men om det er nok .og om de bearbejdningen flytter sig eller vibrerer , er noget
jeg turde ikke
+ de er tungets bagers , og vil blive presset mest ud af der . lige det modsatte af et emne der spændes på spidsen af køerne ,(worst case scenario)
-
ØHH , centrifugal kraften presser kløerne udaf .. ligesom et emne ville
Centrifugalkraften vil presse kløerne på samme måde som hvis du spænder på en udvendig ring.
-
Hvis man lige har renset en treklo, og det hele bare kører, så vil spiralskiven stå stille mens trekloen accelererer, hvorefter kløerne kommer fløjtende om ørerne.
Det jeg skrev om længere oppe, var en lidt slidt 160MM RÖHM som var virkelig god. Det var min fejl.
-
Nu kunne jeg aldrig finde på at dreje på nogle hærdede kløer, ved slibning er
påvirkningen meget lille, hvis man mærker slibefladen med blåt kan man se hvor
og hvormeget man sliber af.
Jeg er mere tvivlsom om måden at sætte en ring om, hvor skal den sidde
for ikke at vippe kløerne til en anden stilling en den hvor de spænder om et emne.
Noget helt andet er at man aldrig kan få det til at passe v alle diametre,
så skal man sikkert op med den store tegnebog.( ROHM Precision).
mvh jensoc
-
Jeg vil nu heller ikke anbefale, slibning uden spændering.
Kløerne ikke til at "løbe" efter slibningen, som hvis man bruger spændering.
Det giver ingen problemer, at have spændering på, jeg har sleben kløer, der har løben indenfor 2-3/100 mm, efterfølgende.
Har man spænderingen, inde i kløernes tænder, bliver der ikke så stort skævtræk, ved slidte patroner.
Jo større trekloen er, jo værre er den til at smide kløerne, og er bænken med direkte start, er det særlig udpræget.
Og mon ikke i andre erfarne drejere, har det som jeg, man starter bare ikke maskinen uden trekloen er spændt, er den "tom" spænder man den helt sammen.
mvh jens
-
Evnen til at 'tabe' kløerne, afhænger nu også i høj grad af stigningen på sneglen.
Nummer et bearbejdning er nu slibning, men på min gamle Batignolle med en dobbeltsporet SCA-klo, der drejede jeg dem ud. Jeg lånte et udborestål med fuld hårdmetalskaft og slebne platter, og resultatet var perfekt.
Et lille tip til slibning, er at stille forsætterslæden i tre graders vinkel, så giver den omkring en 1/100 i spån hvis man giver 1/10 frem.
-
patronen er en sprit ny 160mm godt nok en fra kina , jeg har købet den i england så det er et være bøvl at reklamere så derfor var det måske en mulighed at slibe den til som i skriver
-
Så skal du se helt anderledes på sagen.
Hvilken spindelnæse har du?
Er den lige?
Hvis du kan svare ja på det sidste, så pil flangen af kloen (mærk med tusch, så den kan samles rigtigt igen). Kontroller at flangen er lige.
Hvis ikke, så tag en minimal spån og spænd kloen på igen.
Hvis den stadig slår, så prøv at slibe kløerne.
-
Har du prøvet at måle om den løber udvendigt på trekloen, der er jo en forudsætning for at kløerne løber, når patronen er helt ny.
mvh jens
-
Som Palle skriver , kan det være at kloen vipper
som Jens skrev kan du sætte måleuret på siden og se om kloen løber
og gør du det på forsiden (uden kløer )af kloen kan du se om den vipper
MEN MEN det er ikke altid at alt går op i en højere enhed
det der i sidste ende tæller er, hvordan emnet løber
det kan være skidt imellem flangen og kloen eller et hak /forhøjning
prøv at sætte noget i kloen du ved er lige og rundt
mål lige foran kløerne og mærk stedet
gør det samme længere ude ,, hvis det bliver værre jo længere du kommer væk fra kløerne , jo mere sandsynligt at kloen vipper
emnet står væk fra kloen i en vinkel (kloen vippet )
hvis udslaget er ens tæt på og længere væk = er emnet som en krumtap (kløer ude af center )
det sidste er at foretrække ved et runout man kan leve med ,og det har de fleste
og inden du går for meget op i det
man kan ha en klo der løber perfekt på et bestemt mål /emne diameter , men ikke på andre mål
så er det spiralen der ikke er helt jævn
-
Hej Nølle det er nok den Colchester Bantam som du viser på "Mit Værksted" der
er tale om, så er det Camlock D1-3 .Men det ved du selvfølgelig.
Jeg har oplevet at konusen var for stram, så patronen vippede når man spændte i
Camlock hullerne, det blev klaret med et stykke pergament klistret på bagsiden
af patronen med Tektyl.
Jeg har lige målt på en160 mm HBM med Camlock D1-4 fra RDG Tools, med en 25
mm aksel var slaget 3-100 dele, den er helt ny og ubrugt, så de kan godt i kina.
MVH jensoc
-
Det hjælper da ikke at dreje/slibe kløerne når der er tale om at den drejer ovalt , så er det vel nærmere en lejefejl.
Mvh jørgen.
-
jeg har haft et måleur på patronen og den løber indenfor 0,01 jeg har også prøvet at
måle på bakkerne med en skydelære , de havde forskellige mål så det må væredem det er galt med
det skal sige at jeg har også en 4 bakke patron fra RDG tools og den løber indenfor 0,02 den havde jeg også lidt bøvl med da den gik meget stramt når man skruede bakkerne ud det føltes som om den havde ovale tandhjul, den sendte jeg retur , den kom tilbage uden de havde lavet den da de ikke forstod hvad der var galt, jeg har så selv rodet med den og fikset problemet det var en af bakkerne der gik stramt, med lidt filen på patronens kanter var det fikset, de godt gjorde min fragt efter nogen diskutuion , jeg har sendt et par mails til dem uden svar de gider nok ikke handle mere med mig , jeg har overvejet at sende den retur