Debat Forum > Styring og El

motor med 2 hastigheder

(1/18) > >>

Svend Loksø:
Skal have kikket på mine omdr. på drejebænk,

har fundet en motor og den er stor i omfang hastighed ca. 900/1400 der går to ledninger til den
så der må være 2 motorer indbygget, det passer også med størrelsen.
Det skulle være 3hp og den bruger 2,2kw på laveste trin og 6 på det højeste
jeg kan ikke se andet men der må jo være et 2 tal foran.

spørgsmål kan den køre på 16 amp.
Den brugel vel nærmest 12 amp i drift (tør næsten ikke tænke på opstart)

mvh
svend loksø

TheisKjeldsen1989:
Kan du tage et billed af typepladen? Så kan jeg nok godt hjælpe dig lidt..

jens:
Ja med de omdrejninger er der to selvstændige sæt viklinger.
En Dahlantermotor hvor det er samme viklinger, er den lave hastighed altid, det halve af den høje eks. 700/1400 O/M

Den største motor man kan starte op direkte på en 16 ampere sikring, er en 4 kw er min erfaring. (min Stenhøj kompressor)

Med stjerne trekant igangsætter, skulle det kunne gå med en 5.5 kw.
En softstarter kunne også være en mulighed.

Som tommelfinger regel, regner man med at startstrømmen er 12 x så stor som driftsstrømmen (ved direkte start) men det er jo kun ganske kortvarig.

Ved du hvad motoren har været brugt til?
Et billede af typeplade ville være en hjælp, og et billede af selve motoren kunne jo også være sjov at se.
mvh jens

Svend Loksø:
Kikker på en motor, så kan jeg da ikke tage billeder, det skal man have et kamere til.

Det er ikke min pt. Og kan kun se den lejlighedsvis, sælger ved ikke noget om den.
Den ser ud som ny, men kan godt være gammel. Står på en palle med 2 afklippede ledninger
akslen er 38m/m. remskive 160m/m. med 3 remsp. passer lige til min harrison, ingen
motorværn eller andet.

hvad skal man mon give for den (kilopris den vejer 50kg.)
Måske billed i næste uge

svend loksø

TheisKjeldsen1989:
Den med startstrøm er = 10x12 gange nominel strøm er lidt overdramatisk, i min lærerbog står der 4-8 gange nominel strøm, ved en stjerne-trekant start vil dit startmoment være sqrt(3) gange mindre end i trekant, og din strøm også. Ved at koble over ved nominelle omdrejninger vil dit strømstød være 1-1½ af dit nominelle forbrug..

Ang. forbrug, har du fået oplyst en kW effekt kan du nemt regne den over = P2=sqrt(3) * Un* In * cos fi ...

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version