Debat Forum > Styring og El

Kontrolstrøm ved Optokobler ???

(1/3) > >>

ksor:
Jeg vil bruge en sådan til at "tænde" for trafo'en i en punktsvejser, og bruge en ganske "lille" elektronik-switch til at styre optokobleren med - kontrolkredsen er til 240V og switch-kredsen er til 240V10A - og det fungerer fint, hvis jeg forsøger med at starte en lille blæser, men den trækker jo ikke meget sammenlignet med trafo'en, når der svejses.

Er det rigtigt opfattet, at de to kredse (kontrol- og switch-kredsen) er galvanisk TOTALT adskilte, så STRØMMEN i kontrol-kredsen IKKE stiger fordi strømmen i switch-kredsen stiger ?

Palle:
Du har ret, der er ingen forbindelse. Det er en slags fotocelle og lysdiode uden forbindelse med hinanden.
Lad lige være med at bruge de almindelige relæer til så meget strøm, de klistrer sammen i kontakterne.

Og brug EL-forummet fremover;0)

STANKO:
er det en SSR =solid state relay

på sådan en fætter sender du bare lidt strøm ind i indgangen , og så løber den stærke strøm igennem relæet , fulstændig galvanisk adskilt

jeg har en jeg købte på ebay for en 40kroners penge , den kan  ``KUN ``tåle 25ampere ved 250 volt  ;)

ksor:
> Palle
Jeg ER da på EL-forummet eller ... hva' ?

> STANKO
Nu planlægger jeg at bruge en trafo fra en mikrobølgeovn og sætte optokobleren i primærkredsen - så strømmen kommer ikke op på 10A, som min optokobler kan håndtere.

Se tegningen her:

jens:
Hvor tyk er materialet egentlig i dine brødforme, som du gerne vil kunne punkte sammen?
mvh jens

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version