Forfatter Emne: Maskinvaterpas.  (Læst 4147 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Maskinvaterpas.
« Dato: April 06, 2021, 18:36:38 »
Nogle som har et godt alternativ til et maskinvaterpas..? Har desværre ikke mere adgang til sådan et, og det er jo nødvendig til opretning..Måske en har en go ide.... :)

Ulrik K

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 39
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #1 Dato: April 06, 2021, 20:57:02 »
Det afhænger vel af hvad der skal rettes op og til hvilken tolerance.

Jeg så en video med "build something cool" på YouTube hvor han retter en drejebænk op med et langt rør boltet til krydsslæden i lodret stilling med et lod hængende ned til krydsslæden. Ved hjælp af loddet og et stykke tape på slæden kunne han "måle" vriddet i vangerne. Meget fiks metode. Har tænkt på at prøve ad og så måle efter med maskinvaterpasset for at se hvor præcist man kan gøre det med loddet.

Mvh Ulrik

Sent from my SM-A515F using Tapatalk


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #2 Dato: April 06, 2021, 21:04:52 »
Det er min fræser som jeg gerne vil ha 100% i vatter....Ved godt det ikke er dybt nødvendigt med en fræser, men har det nu bedst med det....
Kender ikke din omtalte metode, men tror umiddelbart den egner sig bedst til drejebænk... [th]

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #3 Dato: April 07, 2021, 02:51:53 »
Gå på det lokale maskinværksted og spørg om du må låne et. Det gjorde jeg, nu kar jeg så selv købt et på KJ auktion

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #4 Dato: April 07, 2021, 06:19:52 »
At rette en fræser op med et maskinvatterpas som måske har en præcision på 0.02mm på 1000mm er overdrevent

Men gør man det for at senere bruge et vatterpas for at rette emner op på planet, så er det selvfølgelig vigtigt at den står i vatter. Ellers er det fuldstændig ligegyldigt

Og er maskinen bare lidt slidt, og har lidt vandring på planet, så kan man ved at køre planet ud til siden, og lægge lidt vægt på, få libellen til at vandre.
Sidst jeg rettede en gammel Pedersen vpu21 op, gjorde jeg meget for at den skulle stå i vatter. Men undervejs fandt jeg ud af, at der var forskel hvor på planet at det stod.  Selv den minimale slidtage/unøjagtighed der var så sporene i planet gjorde at det gav forskellige visninger afhængig af hvor det stod..


Jeg har også rettet en del drejebænk op.
Men under en vis størrelse, og især længde så er det næsten umuligt. Især hvis de står på gummifødder og er stive i opbygningen.  Du kan ikke vride den, men den vil i stedet løfte sig i modsatte hjørne.
Men som sagt, har jeg altid gjort meget ud af det. Indtil jeg prøvede på den bedste og mest præcise drejebænk vi har på mit arbejde.
En halvstore TOS SUS80 med 3500mm mellem pinoler.  Den drejer på flere meter nøjagtigt inden for 0.02mm.
Da jeg satte vores maskinvatterpas på her, stak det helt af.  Jeg kunne ikke tro mine egne øjne
Har så efterfølgende tjekket alle maskiner i værkstedet. Og ikke én står i vatter.
Men de kører ganske fint, laver det de skal, og ingen har lagt mærke til det..

Så, en fræser, i et hobbyværksted ville jeg bare rette op med et godt vaterpas der kan stå for et omslag


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #5 Dato: April 07, 2021, 11:23:58 »
Man kan få et lille digital vatterpas. Det ligner i størrelsen som en tændstikæske, der er magneter på de 3 sider, det bruger jeg hvis der skal spændes noget op i fræseren, enten lodret eller vandret. Det virker rigtig fint og kan godt anbefales, men kan købe det for omkring 300 kr. 

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #6 Dato: April 07, 2021, 18:29:59 »
RH.  Har selv samme erfaring, Min huron 265 fra danish machine company står på maskinfødder, men svajer en smule på midten,har brugt dagevis med maskinvaterpas i førsøg på at rette den op men uden held. Den skal boltes i gulvet hvis den skal rettes. Derimod er min elskede weipert w500e blot sat af på et par klodser, og grovrettet med et alm vaterpas, den drejer indenfor 0,01-0,02 på hele længden.
Smed af guds nåde

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #7 Dato: April 10, 2021, 08:50:53 »
JaJaJa ved godt det er inde i mit lille skæve hoved det er galt.. :) :)

Har det bare bedst med at mine maskiner er 100% i lod, og de seføli arbejder så præcist det kan lade sig gøre med gamle maskiner... [th]

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #8 Dato: April 10, 2021, 15:03:24 »
Alt er skævt hvis man bruger et maskin vatterpas , men jeg kan også godt lide at
maskinerne er i lod og vage men det er næsten umulig at få den sa---- libelle til at
blive i midten.
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #9 Dato: April 10, 2021, 15:19:17 »
Da jeg arbejde på maskinfabrik, stillede vi ofte maskinerne så de var lidt ude af vatter, så kølevandet kunne løbe af, bare maskinen ikke vrider, betyder det intet den er lidt ude af vatter.

Vi havde en stor gammel VDF drejebænk, den var skruer fast på sit eget beton fundament, som gik 1 meter i jorden, og ikke havde kontakt med gulvet (der var en gummifuge i mellem)
Sådan lavede man det i gamle dage, når det skulle være bedst muligt, og så havde man jo også mulighed for at rette op, og "vride" vangerne hvis det var nødvendigt.
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #10 Dato: April 27, 2021, 05:14:57 »
RH du har ret med hensyn til 0,02 pr meter, men i manualen står der 0,03 pr meter.....SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mit lille hoved er måske ikke så skævt som jeg går og tror.... :) [th] [th]

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #11 Dato: April 27, 2021, 21:45:46 »
NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ RH ........Er du igang med at rette dine maskiner op......... [quest] [quest] [quest]

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #12 Dato: April 27, 2021, 21:58:14 »
Her lige et billede a hvordan det kan gøres....... :) :)

HMMMMM måske en smule bedre end at male og polere maskinerne..... [th] [th]

PS....Maskinen er også i vatter .....Ikke kun planet.....Sønderjysk kvalitet.... :) :)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Maskinvaterpas.
« Svar #13 Dato: Maj 01, 2021, 05:57:06 »
her er bill......