Forfatter Emne: Købes: Kærvfræser (eller hvad sådan én nu hedder på korrekt maskinsprog)  (Læst 3110 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Hej,

Jeg skal bruge en kærvfræser til et projekt jeg er i gang med. Jeg havde tænkt mig at købe noget i stil med den på billedet herunder, men den er udsolgt dér hvor jeg hr fundet den. Er der nogen der har sådan én liggende? Gerne med et par savklinger til :)

Kombi-typen synes jeg tager for meget plads.

Jeg kan desværre ikke vente på at få den hjem langvejs fra.

Hilsen Kenneth



RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Tror det hedder en skive fræser
Jeg kan faktisk ikke huske det

Har du prøvet Steen hos net2l.dk?

Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Har prøvet Steen. Han kan skaffe den, men med ukendt leveringstid.

Men tak :)

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Hvor bred skal kærven være, ofte ville man kunne bruge en endefræser, et "svingstål" kunne også være en alternativ løsning.

En T-NOT FRÆSER kunne også være en mulighed, de findes ret "smalle" men kan jo ikke skære så dybt.
Hvilken bredde skal du bruge ? (hvis du søger på eks ebay, så prøv at søg på Woodruff  Cutter )

« Senest Redigeret: November 24, 2021, 20:36:57 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Der er et emne i 15mm alu der skal skæres over. Der skal efterfølgende fjernes ca. 4-5mm materiale.

Jeg tænkte også at jeg kunne fræse det men det er nemmere for mig at spænde det op lodret og så skære ind fra siden.

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Ja så skal der en savklinge til..
Når det er aluminium kan det skæres med en rundsav til træ..
Jeg har lige skåren en del i noget 20mm tykt aluplade, i forbindelse med jeg lavede en sliber til rundsavklinger. der brugte jeg en bordrundsav, samt en dyksav begge beregnet til træ.
WD-40 er godt at smøre med, så sætter alluen sig ikke i tænderne..
De længste snit var 500 mm.

En ny grovtandet klinge i nedstrygeren kan også bruges hvis det er et forholdsvist kort snit..

Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Alternativt kan du jo spænde et rundt emne op i en spændetang i fræseren, og et drejestål i skruestikket, og så dreje på fræseren.
Det har jeg tidligere gjort med held. :)

Mener også jeg har delt en video af det herinde engang.

https://drive.google.com/file/d/12KUUjXe-CAtIdDlBpRV36pKTiyJucrSWmg/view
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Jeg troede lige, du søgte sådan en kærvfræser:

https://campenauktioner.hibid.com/lot/32794890/skivefr-ser-m-deling-16/

For så havde jeg måske en, der søger et godt hjem.....

ibot


Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Resten af auktionskataloget ser da også meget spændende ud.. Schaublin drejebænk og en masse andet dejligt (næsten) uundværligt værktøj.. :D
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Resten af auktionskataloget ser da også meget spændende ud.. Schaublin drejebænk og en masse andet dejligt (næsten) uundværligt værktøj.. :D

Helt sikkert, men det er svært at handle auktioner fra 2017 i 2021 - desværre!  :P

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum


Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Jeg har en del savklinger til stål, men hvilken brede og diameter skal du bruge og hvilken hul størrelse skal du bruge, så skal jeg se hvad jeg har

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Jeg har en del savklinger til stål, men hvilken brede og diameter skal du bruge og hvilken hul størrelse skal du bruge, så skal jeg se hvad jeg har

Tak Hans, men jeg mangler også holderen til dem. Den holder jeg har set på har 16mm hul, men den er så pt. Udsolgt hos Paulimot. Det kan være jeg må bide i det sure æble og købe en kombi-holder.

Hilden Kenneth