Forfatter Emne: Hjælp til køb af metalfræser  (Læst 5836 gange)

9400dk

  • Gæst
Hjælp til køb af metalfræser
« Dato: Maj 15, 2012, 01:11:08 »
Hej Alle

Jeg har brug for gode råd til køb af en metalfræser.
Vi er to mand i en forening i Aalborg der har fået bevilget ca. DKK 10.000 fra bestyrelsen til køb af en fræser.
Da vi en godkendt forening afventer vi desuden, at kommunen vil give tilskud til købet, så vi har DKK 20.000. Bevilgningen er dog ikke gået igennem endnu og jeg har derfor brug for hjælp til hvilken maskine vi skal købe

Krav/ønsker
  • Maskinen skal være ny eller i køreklar stand (lidt rengøring, smøring vil være ok)
  • Maskinen skal kunne fræse primært i plastik og bløde metaller, men også gerne stål (ved godt det sidste ikke er så præcist)
  • Den skal kunne betjenes af folk, der ikke er udlærte maskin/metalarbejdere. Det vil sige, at den skal kunne køres af nybegynderen, men også tilfredsstille den lidt mere øvede

Desuden vil jeg gerne vide
  • Hvilket tilbehør skal vi som minimum have med for at være i gang

Er der noget vi skal være specielt opmærksomme på, når vi kigger på de maskiner der findes på nettet når vi ikke lige nu ved om vi har 10 eller 20 tusinde at købe for.

Med venlig hilsen
Flemming

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #1 Dato: Maj 15, 2012, 04:35:00 »
Nybegyndere  ???

kan du definere det ,, er det en der ved hvad han/hun gør , men er ny

hvis det er en der IKKE ved hvad de laver ..og selv skal betjene den ,, så blir det meget hurtigt dyrt

et ubs kan let koste et par hundrede kroner , og et åh nej et par tusinde kroner

er der nogen der har lidt forstand på det at fræse ,der kan overvåge dem de der nye

der skal ikke mange klummerhoveder, eller folk der er lige glade , til en fræser, før den er ødelagt


hvis komunen er indblandet ,, så spørg lige dem om de ikke har en et eller andet sted

de har tit , nogle ``projekter `` hvor de har købt sådanne grejer


hvis i får 20 000 så er de 10 000 til en god maskine ,og de andre 10  000 til tilbehør


hvad skal der laves på maskinen ??

hvem er det der skal betjene den



 

9400dk

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #2 Dato: Maj 15, 2012, 08:45:09 »
Hej Stanko

Tak for svar.
Vi starter jo alle som nybegyndere og foreningen er selvfølgelig også opmærksom på hvem og hvordan maskinen bliver betjent.

Maskinen skal primært bruges til prototypefremstilling - f.eks. kølekanaler i en blok kobber, udfræsninger til knapper eller et display i en aluminiumsskinne. Men det kunne også være vippearme til en udløsermekanisme osv.

Jeg ved godt det er svært at svare når man ikke kender behov og brugerens kvalifikationer. Det er også derfor jeg spurgte stedet med de skarpeste hjerner  :)

Som eksempler fra medlemmer er der foreslået disse maskiner
http://globaltools.dk/maskiner-556/frsemaskiner,%20fraesemaskiner,%20metalfraeser,%20sieg,%20efm200,%20rotwerk/frsemaskine-holzmann-bf20v-3393

eller denne
http://www.ajengros.dk/shop/weiss-fraeser-med-1413p.html

Hilsen fra
Flemming

STANKO

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #3 Dato: Maj 15, 2012, 15:45:14 »
Ja nybegyndere har vi alle været

MEN , det jeg mente var at der stod en der vidste noget bagved nybegynderen , og hjalp , og holdt øje med nybegynderen

hobby folk der er selvlærte , bruger i starten meget tid på at lære deres maskine , ofte laver de fejl uden at vide dette , det går måske godt i lang tid ,,indtil  :-\

og så er det ikke engang sikkert de ved hvad der gik galt

I derimod har kløe i fingrene (meget forståelig), og ville nok fokusere på at producere

Med jeres budget , ville jeg virkelig prøve at finde en rigtig fræser , med rigtig mener jeg en der er tiltænkt industri brug


de kan sagtens findes (jeg ved det er let at sige ) men et kæmpe + ville nok være at der ville være tilspænding på mindst den ene akse


det kan godt blive lidt træls at skulle stå og dreje MEGET langsomt på et håndtag i 10 minnutter af gangen

og så gentage det et par gange  :P

tilspænding , hold øje med fræseren og lav noget produktivt imens (afgrate gøre anddet klart etc )

Igen spørg lige Komunen  om de har en

i skal ha spændeværktøjer
skruestik
holder til spændetænger + spændetænger

og (gisp) fræsere


og platter   

tilbehør som fræsere osv koster kassen som nyt

hvis man køber for billigt hobby kvali (eller mangel på samme ) så  holder det ikke til produktion


det bedste er at købe det man kalder brugt /gammelt ,MEN som ikke er brugt /ikke har været i brug

blå avis osv + ebay Tyskland evt England , og priserne er til at betale


Tjah jeg har nok ikke været til den store hjælp

så lad os prøve med det her

Har i mulighed for at få en tung maskine transpoteret til jeres værksted

Kan der stå en sådan der

har i kraft /380volt

den eneste grund til at jeg personligt ville købe en lille maskine som du viser , ville være mangel på overnævnte


ellers er 10 000 bedre brugt på en brugt voksen model

værtæjet kan være det samme til begge , men bedre brugt i den store




Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #4 Dato: Maj 15, 2012, 18:28:05 »
Hvad med at prøve i Gråsten, der er en som laver Pedersen fræser til end 12 til
15000, det er da til at overkomme
Hans

ksor

  • Gæst
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2012, 01:32:04 »
Ja, i Den Blå Avis har han en i for øjeblikket til 12.900 kr fuld istandsat og nymalet fra yderst til inderst - en "rigtig" industrifræser !

Det er normalt fint arbejde han laver i Gråsten !

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #6 Dato: Maj 16, 2012, 10:49:17 »
Ja man kan få mere for pengene i brugt, men skal kommunen ind over og sponsorere, bliver det nok ikke nemt, at overbevise dem om at en 40 år gammel maskine er en god ide.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hjælp til køb af metalfræser
« Svar #7 Dato: Maj 16, 2012, 14:37:08 »
Ud fra din beskrivelse er der tale om små ting til elektronik eller modelbyggeri.
Jeg har en fræser, som den du linker til monteret på min drejebænk.
Den kan lave ganske store ting, hvis man tager sig den tid, der skal til.
Svagheden ved den er, at motoren er pakket ind i en dårligt ventileret kasse. Hvis man kører langsomt og med belastning kan man ganske let brænde motoren af - jeg har prøvet det, og Jens OC har vist ikke flere motorer liggende, som han kan redde dig med.
Jeg ved ikke hvordan den er at arbejde med manuelt, jeg bruger fremtrækket på drejebænken, men den har i hvert fald det problem, at der ikke er køling på den. Det har jeg på drejebænken, og det er den, der samler vandet op. På den fræser på linket er der ikke umiddelbart mulighed for at montere kølevandsanlæg.
Du kan roligt regne med, at der skal bruges lige så mange penge på værktøj, som det maskinen koster. En not-fræser er måske til at købe for en hund, men den skal jo også lige kunne holdes fast, og det koster et sæt MK-2 tænger. Emnet skal kune gøres fast - igen en udgift - og inden du ser dig om, er der en, der vil lave noget, som kræver et rundbord. Mange muligheder, men også mange udgifter inden de er tilgængelige.