Forfatter Emne: Gevindur, teori og praksis  (Læst 37522 gange)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Gevindur, teori og praksis
« Dato: Oktober 20, 2010, 22:22:56 »
Jeg har en lille kineserbænk, den kunne jeg godt tænke mig at lave et gevindur til.

Gevindspindlen har en stigning på 2 mm.

Hvor mange tænder skal tandhjulet på uret have ?

Hvordan skal skalaen deles ?

Hvordan laver man tandhjulet ?

Jeg er kun interesseret i et til metrisk gevind ?

Håber nogen har nogle input til mine spørgsmål.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #1 Dato: Oktober 20, 2010, 23:01:06 »
Hej Max

At fremstille et gevindur kræver en del udstyr. Du skal have adgang til en fræser med et delehoved og selvfølgelig kunne betjene det. Du spørge om hvordan man fremstiller et tandhjul,(http://www.fagteori.dk/tandhjul.aspx) så jeg går ud fra at du ikke er maskinarbejder.
For at hjælpe dig vil det være rart at vide lidt om din baggrund inden for faget.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #2 Dato: Oktober 20, 2010, 23:15:50 »
Hej Max

At fremstille et gevindur kræver en del udstyr. Du skal have adgang til en fræser med et delehoved og selvfølgelig kunne betjene det. Du spørge om hvordan man fremstiller et tandhjul,(http://www.fagteori.dk/tandhjul.aspx) så jeg går ud fra at du ikke er maskinarbejder.
For at hjælpe dig vil det være rart at vide lidt om din baggrund inden for faget.
På mit svendebrev står der faktisk Smede- og maskinarbejder. Jeg har lavet masser af tandhjul på tandhjulsfræser og med et delehovede på en fræser, så den proces har jeg styr på. Det var mere et spørgsmål om det praktiske i udformningen af tandhjulet, bl.a. tandprofil og sådan mit spørgsmål gik på. Jeg har da også set at du kan lave delinger på en drejebænk, så man kan nok også lave et tandhjul på en drejebænk.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2010, 11:12:43 »
Som jeg plejer at sige: "Det er bedre at komme galt af sted end slet ikke at komme af sted".  :-\
Vi der har et svendebrev hvor der står Smede- og maskinarbejder er jo ved at være nogle meget erfarende svende.
På min lille kineserdrejebænk har ledeskruen også en stigning på 2 mm. Herunder kan du se nogle billeder af gevinduret og måske få svar på nogle af dine spørgsmål.
« Senest Redigeret: Oktober 21, 2010, 11:21:53 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #4 Dato: Oktober 21, 2010, 13:36:38 »
Rigtig flot, herlig info der giver en fin oversigt over hvad der skal laves.

Nu skal jeg bare finde en måde at lave tandhjulene på, gad vide om en M16 snittap kan bruges til opgaven ?

Hvordan skal tabellen forståes ? (altså de tal der står under scale)

Og det er korrekt at den ikke man bruges til imperial gevind, ikke ?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #5 Dato: Oktober 21, 2010, 16:09:43 »
Jeg kan godt se ideen med en M16 tap som tandhjulsfræser, men skal den ikke have samme radius om ledeskruen?

Billedet skulle forklarer skalaen.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #6 Dato: Oktober 21, 2010, 16:33:43 »
Jeg nævnte jo at jeg havde en "lille" kineser bænk og den har en ledeskrue der kun er 16 mm.

Nu skal jeg så bare finde ud af at beregne udvendig diameter på emnerne til tandhjulene.

Jeg takker mange gang for info.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #7 Dato: Oktober 21, 2010, 23:52:42 »
Er gevindspindelen ikke med trapetz gevind?

Så vil det jo kræve en snittap med samme gevind.

Fremgangsmåden er vist her, dog med en hjemmelavet fræser.

       

           
       




Jeg har da godtnok et gevindur, jeg lader nu som regel være med at frigøre gevindlåsen, og slår bak istedet.

mvh jens
« Senest Redigeret: Oktober 22, 2010, 00:03:36 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #8 Dato: Oktober 22, 2010, 10:26:25 »
Jeg tror faktisk at ledespindlen er nærmest firkantgevind :)

Og da der jo ingen belastning er på tandhjulet, ja så betyder tandfaconen nok ikke alverden, det er sikkert nok bare delingen passer.

Fremgangsmåden har jeg set før, bl.a. med en pladetallerken fra en gramofon der blev lavet om til et snekkedrev til en astronomisk kikkert.

Jeg bruger også bak metoden, men det kunne jo være rart at kunne bruge begge måder.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #9 Dato: Oktober 22, 2010, 13:09:06 »
På min lille kinerse er der også en slags fladgevind, hvilket der ikke er på snekkehjulet.
En fyr der kalder sig Hobbynut har lagt nogle instruktionsvideoer på YouTube, om hvordan man laver sin egen tandhjulsfræser.
Søg på "Home made gear cutting hobs"

« Senest Redigeret: Oktober 22, 2010, 13:20:29 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #10 Dato: Oktober 22, 2010, 20:33:06 »
Ja, ham Hobbynut gør et stort arbejde ud af at leve de fræsere selv, men jeg tror jeg prøver at satse på en M16 gevindtap.

Jeg tror jeg vil prøve at lave tandhjulene tynde, kun et par mm. tykke, der er jo ikke brug for mere.

Men hvordan beregner man mon den ydre diameter ?

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #11 Dato: Oktober 22, 2010, 22:23:26 »
Ja han gør et stort arbejde, det er vi et par stykker her der også har med godt resultat begge to.
Til dit spørgsmål om diameter må du først finde tandantallet og modul så kan du måske få hjælp. Du kunne også læse Frylunds fagteori om tandhjul.
Mvh Jørgen.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #12 Dato: Oktober 22, 2010, 23:00:15 »
Snekke og snekkehjulsberegninger findes desværre ikke på Frylunds Fagteori, men de er her:
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #13 Dato: Oktober 23, 2010, 09:42:59 »
Snekke og snekkehjulsberegninger findes desværre ikke på Frylunds Fagteori, men de er her:
Jeg har kikket på de billeder du sender og på siderne der omhandler Tand- og snekkehjul i min gamle maskin ståbi, men som jeg ser det, ja så forudsætter de beregninger at man kender modulet, men jeg kan ikke finde noget om hvorledes man bestemmer modulet.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Gevindur, teori og praksis
« Svar #14 Dato: Oktober 23, 2010, 09:56:11 »
Ja det er nu vi skal til at gætte :) jeg kender ingen metode til at finde modulet ned de oplysninger vi har.
Hvis du ser på http://www.fagteori.dk/tandhjul/modulsystemet.aspx har jeg afbilledet profiler af de forskellige modulstørrelser.
Mon modul 1 ikke er passende at starte med.
« Senest Redigeret: Oktober 23, 2010, 10:40:31 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!