Forfatter Emne: Hjemmelavet generator 230 volt  (Læst 5537 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Hjemmelavet generator 230 volt
« Dato: Oktober 23, 2022, 21:55:24 »
Nu har der jo været tale om kortvarige strømafbrydelser i 2-3 timer, jeg har oliefyr så for at holde varme på kræver det ikke særlig mange watt.
Jeg havde følgende ting på lager, en 5hk Honda motor fra en højtryksrenser jeg aldrig bruger, en 65 amperes 12 volt generator, en 1000 watt inverter 12/230 volt, et 12 volt  60 ah AMG batteri (fra båden) samt kontakt lamper og voltmeter, og alt jern.
Så har kun købt den ene kontakt og et amperemeter.
Så med det set up kan jeg holde varme på i ca 6 timer på et fuld opladet batteri, og så ellers starte motoren op hvis det kniber.
Ja så var det jo sjovt at lave den :) så nu må det jo vise sig om den kommer i brug
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #1 Dato: Oktober 24, 2022, 07:32:05 »
Fedt projekt! Stor ros herfra, det ser sku færdigt ud..

Jeg har været ude og købe en 1kw generator også, dog en "nøglefærdig" en af slagsen.
Og så en inverter en af slagsen, så jeg også kan forsyne køleskab og fryser, samt lade elektronik op.

Vi har stokerfyr, så går strømmen forsvinder varmen også hurtigt..

https://www.conradelektronik.dk/p/zipper-zi-ste1100iv-4-takts-strmgenerator-128-kg-2289811?utm_medium=email&utm_source=orderconfirmation&utm_term=2289811

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #2 Dato: Oktober 24, 2022, 09:37:48 »
Lækkert  :) håber ikke du får brug for den

Jeg bor i lejlighed så en generator er ikke helt en mulighed  ;D

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #3 Dato: Oktober 24, 2022, 11:03:25 »
Super fin lille generator Søren, havde også overvejet noget lignende, men de små billige var udsolgt alle steder.

Ideen startede med at jeg testede med batteriet og inverteren, så kom jeg i tanke om jeg havde den 12 volts generator liggende, og Honda motoren, så skulle det da bygges op.
Motoren er rigelig stor, så jeg har gearet generatoren god op, så kan motoren stå og tøffe med lave o/m

Kenneth så må du jo lave en med batteribackup :)

Jeg har bygget selve "karosseriet" op af 3mm plade, som forøvrigt er fra en gammel 1200 liter olietank som jeg skrottede. (for at det hele ikke skulle eksplodere, savede jeg den først i 2 dele med stiksaven, og så ellers resten med plasmaskæren)
Det meste røg ud, men gemte et par fine lige plader.
« Senest Redigeret: Oktober 24, 2022, 11:11:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #4 Dato: Oktober 24, 2022, 16:52:10 »
Fiks løsning du der har lavet  [th] :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #5 Dato: Oktober 25, 2022, 20:53:08 »
Bare det var mig.. ;)
Havde en gang tanke om og lave stativ med et par generatorer til og lægge under bilens bagdæk, således at dæk via nogle ruller / kæder drev dem..  :P

Nu roder jeg selv  med en slags 12V / 220V powerbank dog til campingbrug.
Det med syr-accu har jeg droppet til fordel for lifepo4 samt li-po.
Li-po kender jeg gennem modelflyvning. LiFePo4 er i gang med og dominere båd / camping folket i det mindste i udlandet. Og det er fantastisk, altså bort set fra prisen  >:(
Nu lades syr med ca. 1/10 C, mens litium typisk 1C. Det kan have negative / fatale konsekvenser for accuen eller generatoren.

I min bil har jeg ændret generatoren således, at jeg kan styre dens ladeevne ved og begrænse strøm til rotoren via nogle modstande / glødelamper.

Min opsæt er;
500 W solceller.
2 x inverter 1000W.
10-80 A fra bilens generator. (regulerbar).
120 Ah lifepo4.  ca. 3000 ladninger til 80%
500 Ah lipo.      ca. 500 ladninger tll 80%

Altså ca. 7Kw Powerbank, den dag jeg bliver færdig..... ;)
Mit køleskab har i 2 år minus vinter kørt på sol.

Men økonomisk er alt det der  ::) og bliver til fordi det er brugbart og sjovt.

V.H.
« Senest Redigeret: Oktober 25, 2022, 21:50:26 af Chrismark »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #6 Dato: November 29, 2022, 12:40:21 »
Lækkert  :) håber ikke du får brug for den

Jeg bor i lejlighed så en generator er ikke helt en mulighed  ;D

Hilsen Kenneth

Pjat Kenneth.  Du slukker bare for bare for HFI relæet og "plugger" baglæns i en stikkontakt på hver lysgruppe. Så kører det vigtige, fryser køleskab og ikke mindst TV. ;D ;D ;D

Flot projekt Jens og i den grad gjort færdigt. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #7 Dato: November 29, 2022, 21:03:18 »
Citér
Pjat Kenneth.  Du slukker bare for bare for HFI relæet og "plugger" baglæns i en stikkontakt på hver lysgruppe. Så kører det vigtige, fryser køleskab og ikke mindst TV. ;D ;D ;D
Nu er det mange år siden jeg kom hjem fra arbejde og der var ingen strøm i huset. Forklaring var simpel; ubetalte regninger. Det var ganske underligt og kigge og rør ved alle de el-dimser i huset der ikke virkede. Samme dag blev Tlf. også lukket. >:(


Fik fat i noget Velleman byggesæt til 12/220 konverter (150W?) og tilsluttede den installationen HAN til HAN.  ;D Sikringer blev pillet ud. Accuen ladede jeg på vej til/fra arbejde. Det virkede vel over 1 Md.  :) Det var vist den gang hvor vi startede med lavenergipære, men det største jubel gav, at mit stereo ku virke på lille styrke.  ;D
« Senest Redigeret: November 29, 2022, 21:09:42 af Chrismark »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #8 Dato: November 29, 2022, 21:35:00 »
chrismark hvorfor manuel styring a din bils ladestyrke [quest] [quest] [quest]

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #9 Dato: November 29, 2022, 23:29:15 »
Bare det var mig.. ;)
Havde en gang tanke om og lave stativ med et par generatorer til og lægge under bilens bagdæk, således at dæk via nogle ruller / kæder drev dem..  :P



Det får mig til at tænke på en episode min far fortalte om, som skete for mange år siden.
En nabo havde en Ford A, den blev klodset op, så det ene baghjul ikke rørte jorden, så kom der en fladrem omkring hjulet, og hen til tærskeværke, så kunne der tærskes korn, med Ford A tøffende i tomgang i 1'gear.
Ja så kun indtil opklodsningen fald sammen, og Forden røg ind i en mur  ;D
« Senest Redigeret: November 29, 2022, 23:32:19 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #10 Dato: December 01, 2022, 17:46:01 »
chrismark hvorfor manuel styring a din bils ladestyrke [quest] [quest] [quest]

Prøver først og beskrive en situation;

Er ude og campere i udlandet, langt fra el, mennesker og støj. Har sol til og lade, men nu kom regnen og intet ladning. Forbruget er; Pc, Tv, lys, radio.. Forbrugs Accuen (syr) (ikke motor) falder fra 12,6 til 10,5 Volt. Og hvad nu?
De fleste vil starte motoren og lade op. Der findes utal af div. anordninger til den slags.
MEN;
Hos 95% er der ønske om hurtigst mulig opladning.
Det er en fejl. Normalt bør syr lades med 1/10 C og helt afladet helst med 1/20 C.
Det virker dog en del gange (10-20?) hvorefter accuen skal udskiftes. Accuen bliver mishandlet af disse lynladninger. Men OK. hvis accuen svigter under rejsen køber man en ny. OSV.

Helt andeledes er det med litium. Mens syr meget hurtigt stiger fra 10 til 12 Volt. Litium er væsentlig anderledes. Hvis man lader en flad accu med 10A bliver spændingen ved med og værre ca. 10V i lang tid da litium har en meget flad lade/aflade kurve. Her skal man helst ku måle 0,01 Volt.
Mens syr accu er på 12,6 V og generatoren leverer 50A virker det fint.
Afladet litium virker på generatoren som en kortslutning og der løber ganske voldsomme strømme der kan i værste fald "smelte" generatoren iser hvis den kører med ringe køling / omdrejninger.

Derfor mit ønske om, at kunne regulere produktion.

Der findes dog andre måder og gøre det på eks. Step-down, PWM + div. opfindelser.
En simpel og brugbar måde er og indskyde en modstand mellem generator og accu. Det kan være modstand, el-per, eller lang tynd ledning.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #11 Dato: December 01, 2022, 19:08:42 »
OK- fornemt svar.... [th]

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Hjemmelavet generator 230 volt
« Svar #12 Dato: December 01, 2022, 20:18:25 »
Her er lidt mere om opladning af accuer via generator.
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug
« Senest Redigeret: December 01, 2022, 20:23:08 af Chrismark »