Forfatter Emne: Nye stål til drejebænken - hvilke?  (Læst 5164 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Dato: September 30, 2022, 10:42:06 »
Hej,

Jeg må nok indse at mine drejestål med udskiftelige platter ikke altid er skarpe nok til min lille Myford. Jeg vil derfor også have nogle andre stål. Jeg tænker det er samme problem hvis jeg køber dem med påloddede platter, ikke? Det er vel HSS jeg skal gå efter?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #1 Dato: September 30, 2022, 11:45:20 »
Ja, HSS er klart bedst til de små maskiner, specielt hvis du har mulighed for at genopslibe dem.
Det kræver jo så nogle specifikke vinkler.

Men der fåes jo mange typer platter med slebne spånbrydere, var det ikke en mulighed?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #2 Dato: September 30, 2022, 12:26:17 »
Nu har jeg jo også en forholdsvis lille drejebænk, jeg bruger kun toolbits til rundings og fason stål, og stikstål til plast messing.

Jeg bruger næsten altid platter af typen DCMT i 11 og 7 mm de kan bruges til højre og venstre, udv. og indv.
så er de supergode til at rejfe på bagsiden.

Jeg har nogle SECO med slebne spånbryder (de er dog i H & V ) de er superskarpe, og skærere som et toolbits.

Så har jeg nogle Taegntec, de har en meget dyb spånbryder, og gode til alu og plast.

Men min favorit til almindelig stål og messing er Mitsubishi DCMT NX99 som ikke er hårdmetal, men aluminiumscarbid, de tåler ikke de høje skæremeter. (ikke gode til rustfrit, og andre vanskelige materialer)
Ved ikke om de plattetyper stadig findes..

Men ellers bruger jeg DCMT i belagte platter fra Sandvik..

Du skal også være opmærksom på næseradius, jeg bruger mest R 0,4 og R 0,2 hvis emnet er tyndt og vil bøje af.
Ofte vil en platte med R 0,8 være for stor til små drejebænke..

 
« Senest Redigeret: September 30, 2022, 12:28:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #3 Dato: September 30, 2022, 12:48:53 »
Mange tak for jeres meget brugbare svar - det kan være at jeg skal se mig om efter nogle andre platter i stedet :)

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #4 Dato: September 30, 2022, 15:27:42 »
Fik ikke lige med, du skal bruge platter med possessivt skær, altsår platter der kun har skær på den ene side.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #5 Dato: Oktober 02, 2022, 10:14:28 »
Hvilken platteholder bruger du Jens? Mål ?
vh
Joris

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #6 Dato: Oktober 02, 2022, 10:23:02 »
Til udvendig bearbejdning bruger jeg stål med skafter fra 16-25 mm (jeg lavede selv holdere til hurtigskift, så jeg kan bruge 25 mm )
Til indvendig har jeg udborestål fra 8 - 25 mm

Normalt bruger jeg op til 20 mm..

Men med sådan en lille bænk som min Boxford gør det ikke nogen forskel hvilken skaft tykkelse jeg bruger, kun ved brug af udborestål med langt udhæng kan det gøre en forskel.
Det er sjældent jeg tager mere end 2mm spån (4mm på diameteren)

(jeg bruger kun 25 mm fordi det var nogle jeg havde i forvejen)
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #7 Dato: Oktober 03, 2022, 08:11:31 »
Fik ikke lige med, du skal bruge platter med possessivt skær, altsår platter der kun har skær på den ene side.

Tak igen  [th]

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #8 Dato: Oktober 03, 2022, 22:02:53 »
Du kan sagtens bruge HM skær på en lille bænk

Bare gør som Jens - køb et med positivt skær.

Jeg bruger primært denne (også på mit arbejde på meget større maskiner) https://www.kjv.dk/katalog/spantagning/iso_drejning/holder_udvendig_(alle_foto=hojre_udf.)/udv._tpmrtpun/01ctgpl2020k16
TPMR16  hedder skæret.  Både til udvendig, indvendig, plandrejning og andet.  Den kører fantastisk. 👍😊

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #9 Dato: Oktober 04, 2022, 00:47:18 »
Da jeg startede på maskinfabrik i 1977, ved manuel drejebænk hvor det nok var 80-90 % af arbejdet der var udboring, brugte vi mest TPMR platter i 11 og 16 mm.
Jeg har faktisk nogle på lager det kunne da være sjovt at prøve dem på Boxforden, kan ikke lige huske hvad jeg har af stålholdere.

Som de her, dengang fantes de vist kun i blank og sort.. :)
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #10 Dato: Oktober 04, 2022, 14:18:36 »
Du kan sagtens bruge HM skær på en lille bænk

Bare gør som Jens - køb et med positivt skær.

Jeg bruger primært denne (også på mit arbejde på meget større maskiner) https://www.kjv.dk/katalog/spantagning/iso_drejning/holder_udvendig_(alle_foto=hojre_udf.)/udv._tpmrtpun/01ctgpl2020k16
TPMR16  hedder skæret.  Både til udvendig, indvendig, plandrejning og andet.  Den kører fantastisk. 👍😊

Jeg må prøve  :D

Her er eksempler på dem jeg har og som ikke var nemme for mig i A2 stål. Mener den øverste var den bedste af dem.



« Senest Redigeret: Oktober 04, 2022, 14:21:06 af Kenneth »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #11 Dato: Oktober 04, 2022, 15:29:58 »
Plattetyperne ser ok ud, nu ved jeg ikke hvilke spånbrydere de har, og 0,4mm i næseradius er også ok.

Hvilke fabrikat platter bruger du, ved ikke hvordan Kina platter har det med rustfrit.
Det første billede du viser er det DCMT platter ??
Ved rustfrit stål er det ofte en fordel med en god tilspænding, rustfrit har det med at deformationshærde, så skærefladen bliver hård, et lille stykke ind, køre man med for lav tilspænding vil man derfor køre i et hårde materiale hele tiden.
Har du kølevand på maskinen hjælper det også..
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2022, 15:32:03 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #12 Dato: Oktober 04, 2022, 15:36:11 »
Plattetyperne ser ok ud, nu ved jeg ikke hvilke spånbrydere de har, og 0,4mm i næseradius er også ok.

Hvilke fabrikat platter bruger du, ved ikke hvordan Kina platter har det med rustfrit.
Det første billede du viser er det DCMT platter ??
Ved rustfrit stål er det ofte en fordel med en god tilspænding, rustfrit har det med at deformationshærde, så skærefladen bliver hård, et lille stykke ind, køre man med for lav tilspænding vil man derfor køre i et hårde materiale hele tiden.
Har du kølevand på maskinen hjælper det også..

Ja den første er DCMT, og det ER kinøjservarer:  https://www.paulimot.de/search?search=2904

Som du er inde på kan det også være jeg bare er et fjols(nybegynder  ;D) på drejebænken. Jeg har ikke kølevand på - er det for at undgå hærdningen, for det har platten vel ikke brug for?

Mvh Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #13 Dato: Oktober 04, 2022, 15:54:29 »
Hvis det er DCMT 07 02 04 du bruger, så send en PM med din adresse, så sender jeg et par Sandvik platter til dig, hvis de ikke fungere, dur det nok ikke med platter til rustfrit på din drejebænk...

Jeg har ikke de andre type platte du bruger, men de brækker ikke spidsen så let, som DCMT.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Nye stål til drejebænken - hvilke?
« Svar #14 Dato: Oktober 04, 2022, 17:24:18 »
Hvis det er DCMT 07 02 04 du bruger, så send en PM med din adresse, så sender jeg et par Sandvik platter til dig, hvis de ikke fungere, dur det nok ikke med platter til rustfrit på din drejebænk...

Jeg har ikke de andre type platte du bruger, men de brækker ikke spidsen så let, som DCMT.

Tusind tak for tilbuddet - du har PM  :)

Hilsen Kenneth