Forfatter Emne: tandhjul  (Læst 5563 gange)

morfar john

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
tandhjul
« Dato: September 19, 2022, 11:58:40 »
Hej alle
Har lige tilmeldt mig her i Frylunds maskinforum da jeg har en opgave som jeg er kørt fast i og ønsker noget ekspertise.
Jeg skal fræse et tandhjul modul 1 med 35 tænder til min drejebænk.
Jeg har et 100mm rundbord med nonius og udvekslingen er 1:72 d.v.s 1omd = 5 grader
35 kan ikke deles lige med 360 det giver 10.285 grader for hver tand.
Jeg har 1 deleskive med 15 og 28 huller som ikke kan bruges og der kan heller ikke
skaffes andre skiver til rundbordet.
havde udvekslingen været 1:40 som delehoveder normalt har havde det været nemmere
da der kan skaffes deleskiver som passer til 1:40
Nu kommer så spørgsmålet: Kan jeg bruge nonius skalaen på rundbordet og hvordan.
jeg har aldrig prøvet at bruge den så hvis der er en som kan forklare hvordan man
bruger den skala vil jeg blive rigtig glad.

alternativt kan jeg printe en cirkel med opdeling af 35 lige stykker fra internettet og
lime det fast på en metalskive ( f:eks fra en gl harddisk ) kørne den op og bore
35 huller og bruge den som skabelon, men det er jo bedst hvis man kunne dele dem
lige op på rundbordet.
Hilsen morfar john.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: tandhjul
« Svar #1 Dato: September 19, 2022, 13:08:36 »
Hvis du kommer ud i den manuelle version så kunne det måske betale sig at få printet én i stedet for? Tænker det kunne gøre den mere nøjagtig?

Alternativt så kan det måske købes færdigt?

Mvh Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: tandhjul
« Svar #2 Dato: September 19, 2022, 13:37:44 »
Svarer lige mig selv  :)

Jeg har fundet en deleskive til et delebord som kan 3D printes og hvor man selv kan specificere alle parametre:

Skivens diameter
Skivens tykkelse
Hulstørrelse på "indeks hullerne"
Afstand fra yderkant til første række huller
Afstanden mellem hulrækkerne
Diameter på hullet i midten
Diameter på cirklen til de 3 skruer som skiven fastgøres med
Diameter på boltene til montering
Diameter på hovedet til boltene(bruges ved undersænkede hoveder)
Hvor langt fra bagsiden af pladen undersænkningen stopper
Antal skruer der bruges til montagen
Liste med opdelinger (i dit tilfælde 35, men der kan være flere på samme skive)

Jeg har indsat et billede med standardparametre, samt en række med 35 huller  :)

Link (kræver registrering): https://www.thingiverse.com/apps/customizer/run?thing_id=1908993

Mvh Kenneth



« Senest Redigeret: September 19, 2022, 13:39:29 af Kenneth »

morfar john

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: tandhjul
« Svar #3 Dato: September 19, 2022, 14:07:15 »
Det lyder spændende med det der 3d men det kræver jo en 3d printer og det har jeg ikke, men jeg kunne tænke mig at lære
hvordan man bruger noniusskalaen på rundbordet så måske er den løsningen.
hilsen morfar john

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: tandhjul
« Svar #4 Dato: September 19, 2022, 14:14:55 »
Bliver det ikke svært at dreje 10.286 grader pr hul?

Hvis du er interesseret og har en deleskive i forvejen så undersøg alle målene, så printer jeg én for dig  :)

Hilsen Kenneth

morfar john

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: tandhjul
« Svar #5 Dato: September 19, 2022, 16:27:56 »
Pænt af dig Kenneth,men jeg venter lige lidt og ser om ikke jeg kan lære at bruge den noniusskala på rundbordet først.
Jeg kan printe opdelte skiver i forskellige størrelser på papir på en hjemmeside der hedder:

cgtk.co.uk/metalwork/calculators/divider
Måske kender du den?
Tak for din hjælp
Hilsen morfar john

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: tandhjul
« Svar #6 Dato: September 20, 2022, 10:00:03 »
Du siger bare til hvis du skifter mening.

Ja jeg faldt over siden for ikke så længe siden :)

Mvh Kenneth

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: tandhjul
« Svar #7 Dato: September 21, 2022, 13:41:27 »

  Hej John. Jeg tror at Du skulle prøve at kikke på : www.fagteori.dk  -her behandles tandhjuls deling. Vælg. fræseren, >
  >tilbehør > delehovedet.  Der forklares både -direkte deling, - indirekte deling og vinkel deling.
   Ellers kan jeg fortælle dig at hos : M. Wilhelmsen a/s . Kan du købe det ønskede tandhjul for knapt 100 dkr.

   venlig hilsen, og velkommen til.  teddy
teddy

morfar john

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: tandhjul
« Svar #8 Dato: September 21, 2022, 14:56:28 »
Hej Teddy!
Jeg har været inde i fagteori og kigge, og det ser jo nemt ud, men det der med brøkregning det har jeg ALDRIG rigtigt
fundet ud af. Nu har jeg et rundbord med noniusskala, og tandhjulsfræsere så det kunne da være en udfordring og sjovt at lave det
selv og så også spare pengene( er pensionist) det eneste jeg mangler er viden omkring hvordan bruger man den nonius skala på rundbordet. Ved du det? og kan du lære mig det, eller er der ikke en i dette forum som kan vise hvordan man gør.
Tusind tak for dit svar.
morfar john

tk

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: tandhjul
« Svar #9 Dato: September 22, 2022, 13:06:26 »
   John.  Jeg ved ikke meget om dette her. Med hensyn til dit rund- bord, så må det vel være som på drejebænken, hver streg angiver en del af en omgang. Eks. hvis du har 10 nummererede streger, så er afstanden mellem to streger 1/10 af en omgang.
 altså 0,5 grader. hvis der så er 10 streger mellem de nummererede, så vil afstanden mellem hver af disse udgøre 1/100 af en
 omgang. Altså 0,05 grader.
  Men inden du begynder at lave de sidste beregninger, skal du huske at da det jo er tand- mellemrummene du skærer, skal du ikke
 dele med 35 men 35+2 altså 37.  Hvorfor at det er 2 og ikke 1 man tillægger har jeg aldrig forstået, men sådan er det, og det
 virker.
     Held og lykke med det. teddy 
teddy

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: tandhjul
« Svar #10 Dato: September 22, 2022, 13:15:17 »
den må du vist længere ud på landet med.  :D hvis der er 35 tænder er der også 35 mellemrum.
Smed af guds nåde

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: tandhjul
« Svar #11 Dato: September 22, 2022, 15:33:15 »
Prøv at sæt et billede ind af nonius skalaen på rundbordet, ikke sikkert jeg kan hjælpe, men så er der nok andre der kan...


Appro tandhjul....
Som vor lokale tandhjulsfabrik udtalte sig til avisen, vi fræser ikke tænder, men nogle uhyggelig nøjagtige mellem rum, mellem tænderne. ;D
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: tandhjul
« Svar #12 Dato: September 22, 2022, 16:40:52 »
Hej

Jeg har selv haft lignende 'problem' for år tilbage.  Der hjalp Jens mig.
Mit rundbord som jeg brugte den gang, havde 90 delinger på selve skiven & 60 inddelinger på håndtaget. 90x60=5400. Så alle delinger der går op i dette, vil kunne laves ud fra stregerne.
Og det har virket med alt jeg har lavet på det 😊

Så, - hvordan ser det ud på din? 😊

morfar john

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
Sv: tandhjul
« Svar #13 Dato: September 22, 2022, 20:20:48 »
hej alle med svar :
Jeg har et billede af skalaen men kan ikke finde ud af at vedhæfte det. jeg trykker på vedhæftninger samt øvrige indstillinger.
rykker på vedhæft-vælg fil-trykker på billedet og der står et billednummer efterfuldt af jpg.
Hvis jeg trykker på forhåndsvisning eller gem sker der ikke en s...
Jeg tHvad gør jeg forkert?????

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: tandhjul
« Svar #14 Dato: September 22, 2022, 21:08:48 »
Tror ikke du gør noget galt, men der arbejdes på siden, så ikke alt virker.

Jeg kan heller ikke sætte billeder ind pt.

Du kan evt linke til dit rundbord, hvis det er et du har købt for nyligt.
Husk altid at skille tingene ad.