Forfatter Emne: Flerløbet gevind?  (Læst 15126 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #15 Dato: Maj 05, 2018, 23:01:16 »
Ja spindel og møtrik, er da helt sikkert udskiftnings tjenlige  ;D


Det var sådan en spindel jeg købte til min fræser
 https://www.dold-mechatronik.de/Praezisions-Trapezgewindespindel-RPTS-TR-18X4-links-C35-C45-1-Meter
« Senest Redigeret: Maj 05, 2018, 23:17:30 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #16 Dato: Maj 06, 2018, 00:31:24 »
Det ser ikke så godt ud. Det gevind, Jeg tror ikke at det er slidt op, men 'Galvanisk tæring eller galvanisk korrosion opstår når to forskellige metaller har elektrisk forbindelse til hinanden via en elektrolyt. Der vil gå en strøm, elektroner fra det ene metal til det andet. Så det skal du lige tænke på når du skal til at lave noget nyt. Jeg kunne foreslå at du laver spindel i rustfri stål 316, det holder til det meste. 2 løbet gevind er ikke så svært, du skal bare forskyde anden omgang den halve stigning 

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #17 Dato: Maj 06, 2018, 17:03:24 »
Tak for alle jeres svar

Du har måske ret Hans. Jeg kan hverken sige til eller fra, men set lyder ikke helt usandsynligt.
Man kan i hvert fald tage møtrikken og skubbe på, løst


Jeg har nu skilt den mere ad. Og heldigvis er den to-delt. Det betyder at jeg kan samle spindlen bagfra, og ikke igennem forklædet.
Så jeg kan godt bruge en af de købte fra den tyske side.

Jeg ved selvgjort er velgjort. Men orker ikke skære en trapez spindel, når jeg kan købe en ny en for 19€.
Uanset hvad, skal den alligevel drejes og fræses så lidt selvgjort bliver den da


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #18 Dato: Maj 06, 2018, 17:04:42 »
Bonus spørgsmål.

Hvad 'sker' der ved at jeg sætter en 1løbet spindel i, kontra en med 2løb?

Jeg kan kun finde færdig trapez med 1løb. Er de svagere end de andre?
Eller skal jeg bare sætte den i, være glad, og den vil holde min tid ud?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #19 Dato: Maj 06, 2018, 17:56:42 »
Man laver toløbet for at få en højere stigning, uden gevindet bliver for groft.
Så finder du et enkeltløbet med den rigtige stigning, er der ingen problemer i det.

Køber du møtrikken også ?

Tror ikke det er galvanisk tæring, det ligner regulært slid, galvanisk tæring ser helt anderledes ud, og angriber sjældent "rødgods" så var det galvanisk tæring skulle spindlen være tæret helt op.
Desuden forekommer galvanisk tæring, som regel kun når delene er i vand, især saltvand.

RF 316 kan også tære, for en del år siden lavede jeg en ny bundprop i RF 316, til min båd, den var fin og blank, efter en sæson i vandet, lignede den en Svejserost. Så blev der lavet en i bronze, den tærede ikke det mindste på de 5 sæsonger jeg havde båden efterfølgende.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Flerløbet gevind?
« Svar #20 Dato: Maj 06, 2018, 18:22:15 »
Ja havde tænkt at købe begge dele.
Og så bare lave den som én, i stedet for den orginale som er to-delt, med mulighed for at skubbe de to dele fra hinanden. Tænker jeg bare skifter det hele ud, hvis/når det bliver slidt.


Jeg har fundet dette. Er det mon ikke godt nok til formålet? Er spindel/møtrik venstre skåret?






Sent from my iPad using Tapatalk

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #21 Dato: Maj 06, 2018, 18:48:10 »
Ja det ser rigtig ud, begge dele er i lings.
Møtrikken findes også med flanche, hvis det vil passe bedre.
https://www.dold-mechatronik.de/Trapezgewindemutter-Flansch-EBFM-22x5-links-Rotguss
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #22 Dato: Maj 06, 2018, 19:41:18 »
Jeg syntes der er forskellig stigning på spindel og møtrik ??

KM

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #23 Dato: Maj 06, 2018, 21:21:21 »
Hej

Jeg køber altid spindler og møtrikker færdig, det fungere bare super godt.
Sidst renoverede jeg en fire spindlet enkel tapmaskine til træindustrien, med to nye 30 mm. hoved spindler,
og 8 af de før nævnte 16 x 4 mm  trapez til justering af højde og brede. Spindler og møtrikker blev limet i med loctite.
super god løsning.

samtidig lavet jeg nye skalaer som passer til 4 mm. stigning

Ps
Jeg har aldrig brugt flere løbet gevindspindler.

Så du kan roligt gå i gang, det skal nok blive godt.

Keep it simple.


 Mvh. Klaus Mølgaard



Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #24 Dato: Maj 07, 2018, 15:36:17 »
Jens Du kan ikke slide denne spindel op, og hvis du kan så er der ikke mere drejebænk tilbage, for alt andet bliver slidt tilsvarende
Sæt dig ind i det periodiske system og lær om deres grundstoffer. Chrom er det stærkes metal vi har, næst efter gul. 35 % af rustfrit er Chrom.  Krom i litteratur, herunder Kemisk Ordbog, også skrevet chrom er det 24. grundstof i det periodiske system, og har det kemiske symbol Cr: Under normale temperatur- og trykforhold optræder dette overgangsmetal som et sølvhvidt, skinnende og temmelig hårdt metal med et højt smeltepunkt på 1907 grader

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #25 Dato: Maj 07, 2018, 16:14:01 »
Jeg har set adskillige spindel møtrikker, der var slidt op, da jeg arbejde på maskinfabrik, som regel skyldes det manglende smørring og/eller, at der kommer spåner og andet skidt på spindelen, det slider hovedsageligt på det blødere messing, som jo ellers er meget stærkt.

Nu arbejder jeg i en branche hvor vi ofte støder på tæring, tæring opstår altid som grubetæring, med det svageste metal som taberen.

Du kan jo også se graterne på siden af messing møtrikkerne, det ses tydeligt at det er slid.

Nu nævner du jo selv det periodiske system, prøv at tjek stål kontra messing(kobber og Zink), så ville du ikke skrive at det var messinget der var tæret.

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #26 Dato: Maj 07, 2018, 19:23:12 »
Jeg tror også at det er alm. Slidtage.

På drejebænken/slæden er der mulighed for at montere dobbelt sæt hurtigskift holder.  Dvs. At man kan lave flere operationer lyn hurtigt.
Når denne er pillet af, er der direkte adgang ned til spindlen.

Jeg kunne hurtigt erfare at kølevand og mindre spåner kom herned. Så blændede dem af, da jeg aldrig kommer til at bruge den ekstra holder.

Jeg forestiller mig at der er blevet stukket en del af på bænken også. Hvilket også ligger ekstra pres på møtrikken.
Men jeg tror som Jens skriver, at det er alm. Slitage, kombineret med manglende smøring, og så 'forurening' af området møtrikken har kørt i.

Men maskinen har ikke kørt nogen form for produktion.
Jeg købte den af en mand, som selv havde købt den af, og arbejdet hos Carmen Curlers i Kalundborg, - på deres reparations værksted.  Mener han havde den privat i 25/26år, og selve bænken er lavet 69/70.
Blot et sidespring

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #27 Dato: Maj 08, 2018, 00:26:21 »
RH Skriver ?
Men maskinen har ikke kørt nogen form for produktion.
Jeg købte den af en mand, som selv havde købt den af, og arbejdet hos Carmen Curlers i Kalundborg, - på deres reparations værksted.  Mener han havde den privat i 25/26år, og selve bænken er lavet 69/70

Ja men så er den ikke slit op

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #28 Dato: Maj 08, 2018, 10:08:35 »
Uha, her skal man godt nok passe på ikke at komme i klemme. ;D ;D ;D

Stål - også rustfrit - kan i hvert fald tæres. Jeg lavede engang et hyttefad af rustfrit mink-net. Minkgylle er noget krast stads, så det skulle være helt fint.
Jeg er sikker på at rødspætterne grinede deres r.. i laser på vej ud af hyttefadet, da nettet opløstes som et stykke bølgepap efter kort tid i fjorden. -  Ingen fisk til Tommy. :P

Der imod mener jeg, at messing ligesom bronze er ret modstandsdygtigt mod galvanisk tæring. Der er et link her, som tyder på det samme, og at spindlen så burde være tæret først.
https://www.bolius.dk/taering-af-jernroer-16737/

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Flerløbet gevind?
« Svar #29 Dato: Maj 08, 2018, 15:30:26 »
Men maskinen har ikke kørt nogen form for produktion.
Jeg købte den af en mand, som selv havde købt den af, og arbejdet hos Carmen Curlers i Kalundborg, - på deres reparations værksted.  Mener han havde den privat i 25/26år, og selve bænken er lavet 69/70.
Blot et sidespring
Ja altid rart med lidt historik på maskinen.
Maskinen har jo så nok også gjort det godt, med over 20 år i en virksomhed, og længere i det private, ikke så sært møtrikken er slidt op.
Brug af trykluft er for øvrigt ikke fremmende, for maskinernes holdbarhed.

Når man først putter metallerne ned i vand, så går det stærkt, som før nævnt lignede min bundprop til båden, som var fremstillet af RF 316 en svejserost på en sæson, hvorimod en messingprop var helt upåvirket efter adskillige sæsonger.

Der er ligesom hvis man indsætter et stykke kobbervandrør midt på et jernvandrør, så sker der ting og sager, men ikke med kobberet.
Husk altid at skille tingene ad.