Forfatter Emne: Olie i gearkasse på drejebænk  (Læst 15611 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2616
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #15 Dato: Juli 16, 2017, 15:37:28 »
Det ser ud som om tellus 27 har været på markedet, men jo nok ikke i nyere tid ;D

Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #16 Dato: Juli 16, 2017, 16:44:15 »
Tak for jeres svar.
Så har jeg lidt at gå videre med.

Jeg køre ud og ser hvad traktor smeden har i morgen.

Mener i iso 32 hyd.  Er god nok både til både spindel gearkassen, og tilspændings?

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #17 Dato: Juli 16, 2017, 18:03:43 »
Tak for jeres svar.
Så har jeg lidt at gå videre med.

Jeg køre ud og ser hvad traktor smeden har i morgen.

Mener i iso 32 hyd.  Er god nok både til både spindel gearkassen, og tilspændings?
Ja, spindellejer med rullelejer er ikke nær så kildne som dem med glidelejer.
I forklædet hælder du en 68 vangeolie i - jeg mener at der er centralsmøring af føringer via en indbygget håndpumpe

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #18 Dato: Juli 16, 2017, 20:13:26 »
Bjørn, tror du har haft fat i den gale mand, for de har (næsten alle producenterne) konverterings skemaer liggende hvor de kan aflæse det nye produktnavn.

Men som sagt så skal man have fat i den sælger der står for olieprodukterne til metalbearbejdningsindustrien.

Mvh
Nej ☺ de er - og var, ikke idioter inde hos Shell,  selv hvis du googler tellus 27 idag får du en million hits på hvad der er tæt på, men ikke på hvem der har den på lager 😉 jeg tror personligt på at det er en practical joke fra Colchesters kantine, sån' lidt i fyraften, efter et par pints
En god universal Iso 32 hyd. olie er ok -

Hehe jeg sagde "den gale mand" ikke at manden var gal 😎, jeg googlede alle de forskellige fabrikanters produktnavne og fandt derigennem frem til den jeg skulle bruge, fik det så bekræftiget af en flink castrol mand 😀

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #19 Dato: Juli 16, 2017, 20:26:55 »
Et godt råd. Jeg har lagt en stor højtalermagnet ned i bunder af gearkassen. Lige der hvor pumpen suger ind. Den kan tage noget metalstøv og så hiver jeg den op en gang om året, og det ser fin ud

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #20 Dato: Juli 17, 2017, 15:47:18 »
Det er en god idé med den magnet hans.

Jeg har været ude hos traktor smeden, og de havde kun én type olie. Og den hed noget oppe i 60'erne.  Meeeen, Jeg kunne hurtigt fornemme at knægten ikke havde den nødvendige viden om olier. Og andre var på ferie.


Jeg har set biltema har en iso 32 olie, også i 10l dunk.
Mon deres olie er god (nok)

Kan nu bedst lide der står shell, Texaco eller lign. På dunken.
Men måske det kommer fra samme hane alligevel.?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #21 Dato: Juli 18, 2017, 01:44:39 »
Nu skal man lige skille tingen ad. Det er kun en drejebænk og ikke en bil hvor der er spent 100 hk for. Der er en bære flade ,et tryk som olien skal modstå. Og hvad har vores drejebænke, 4-5 hk eller minder. Uanset hvad du hælder på vil du aldrig få problemer, om det så er lampeolie vil du aldrig få problemer. Køb en SAE 30 eller hydralik så får du ingen problemer.
Jeg købte min drejebænk i 1993 og der fik den ny olie på og har aldrig rørt det siden. Olien bliver ikke slit op, og et lille glas med en rød streg viser at standen er ok.
Køber du en ny bil er der ingen bundprop i gearkasse, for det skal aldrig skiftes

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #22 Dato: Juli 18, 2017, 10:21:44 »
Jeg har stadig den holdning at hvis fabrikanten foreskriver en bestemt olie, så kan man da lige så godt prøve at finde de, eller dens nuværende parndan.

Man kan også koge pomfritter i hydraulikolie istedet for fritureolie, men de smager næppe godt og er sikkert ej heller særligt sunde,.....

Men det er så bare mig og min holdning  8)

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2616
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #23 Dato: Juli 18, 2017, 15:30:27 »
Jeg ville nu også finde en olie tilsvarende den der anbefales af fabrikanten, olien koster jo ikke alverden, hvorimod en gearkasse reparation koster kassen.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #24 Dato: Juli 18, 2017, 18:26:44 »
Det er klart, at hvis der ingen olie var. Så var alt bedre end ingenting.  Men nu når jeg alligevel skal ud og finde nyt. Vil Jeg helst finde det der passer bedst, eller tættest på.

Jeg har dog ikke kunne finde noget der er helt i samme, så det er blevet til 20l af denne
https://www.p-lindberg.dk/detaljer/hydraulikolie-32

Så vil jeg bare håbe den er god nok. Men mon ikke den går 😁

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2616
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #25 Dato: Juli 18, 2017, 20:32:19 »
Det er helt sikkert en fin olie.
Så har du da også rigeligt, hvis du vil skifte olien igen. [th]
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #26 Dato: Juli 18, 2017, 20:57:31 »
Ja mon ikke den er helt ok.

Jeg håbede jeg også kunne bruge den på min Prvomajska fræser? Mon ikke den kan bruges i den bette gearkasse?

David

  • Gæst
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #27 Dato: Juli 19, 2017, 18:33:46 »
På min Colchester student 1964 bruger jeg Hydr oil Mobil DTE 24 i top og DTE 26 i bund,

David

  • Gæst
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #28 Dato: Juli 19, 2017, 18:35:55 »
Lauridtz Andersen i odense har olierne,

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Olie i gearkasse på drejebænk
« Svar #29 Dato: Juli 19, 2017, 21:21:07 »
På min Colchester student 1964 bruger jeg Hydr oil Mobil DTE 24 i top og DTE 26 i bund,
Tak, hvor køber du det henne?
(Det er dét jeg ser på nettet at andre også bruger, men kan ikke finde det)