Forfatter Emne: Gevind, lavet let  (Læst 13436 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #15 Dato: Maj 25, 2017, 10:47:11 »
Det er sådan set rigtigt nok Ivan, men han kan kun lave det så tilfældigt, som han gør, fordi han bare laver to "dimser" som kun skal passe med hinanden.
Han er fløjtende ligeglad med, hvilket gevind han laver, hvilken stigning det har, og om det kan passer med noget som helst andet.

Han siger jo også allerførst, at det er en nem metode, når man laver "one of a kind" ting, og at hans bænk er sat op til tommegevind, mens stålet er til metrisk.

Hvis du kører med samme stigning og samme vinkel på stålet, vil et udvendigt og indvendigt gevind jo altid kunne komme til at passe sammen - hvis ellers diametrene passer, og det er det eneste, han bruger tabellen til.

Jeg synes altså ikke, at der er noget smart eller revolutionerende i det han laver. Tvært imod.

Men hans spindelhåndtag er lidt smart. ;)
« Senest Redigeret: Maj 27, 2017, 18:37:23 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #16 Dato: Maj 25, 2017, 17:56:47 »
Hmm, Har ikke lige tal på hvor mange tusinde gevind, jeg har slået på en drejebænk i årenes løb, men de har da alle ku gøres på en motoriseret drejebænk, og hvad er formålet lige, med at lave 2 ukurante gevind, der bare skal passe til hinanden. og som Bjørn så rigtigt skriver så er det metriske gevind altså genialt. måske er man også en lille smule hjerneskadet, så alle stigninger og størrelser sidder fastgroet oppe i bolden på en. :)
Smed af guds nåde

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #17 Dato: Maj 27, 2017, 15:29:45 »
Dav i gruppen

Ok en gang til for Prins Knud, den udvendige Ø er eks 16mm og "vægen" er eks 3mm, så er hulet 16-3-3 = 10 mm.
På det stykke der skal have indvendig gevind skal hullet være 14mm og den udvendige dia er så, 14+3+3 = 20mm

Er dette helt som det skal være, jeg er lidt "ude" og sk.. ???

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #18 Dato: Maj 27, 2017, 15:53:01 »
Hvis du laver en tap med udvendigt gevind, M10 x 1.75 feks. Så skal emnets udvendige diameter være 10.
Hvis du skal lave et indvendigt gevind (møtrik f.eks) så
skal hullet være 8.25. Altså de 10 fra M10 minus stigningen altså 1.75.
10-1.75 = 8.25.

I praksis laver jeg altid det udvendige et par hundrededele mindre og ligeså det indvendige en anelse større.
Så ved man det kan skrues sammen , også selvom man ikke
har det rigtige prøveværktøj.

Håber det gør det nogenlunde forståeligt.  😊
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #19 Dato: Maj 27, 2017, 16:00:11 »
Søren: ja det er jeg med på.

Bukker og takker alle for indput, nu er den ged da blevet baberet.

Hi
Ivan

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #20 Dato: Maj 27, 2017, 18:34:06 »
Teksten slettet grundet begyndende senildemens.  :(



« Senest Redigeret: Maj 27, 2017, 19:14:03 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #21 Dato: Maj 27, 2017, 18:59:01 »
Stop lige en halv!
I dit eksempel skærer du et 10x2 gevind ,OK?
Dvs at møtrikken bores ø8 (10 minus stigning)
pas på med at rode rundt i begreberne 🙃

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #22 Dato: Maj 27, 2017, 19:10:08 »
Du har sgu - som vanligt - ret. ØV ;) Den sletter vi lige igen, ellers gør det vist forvirringen endnu større :(
« Senest Redigeret: Maj 27, 2017, 19:16:22 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #23 Dato: Maj 27, 2017, 23:38:06 »
Kan da ikke være så svært at lave sådan et gevind. Forsætteren på skrå ved 60 og kør frem og tilbage, så kommer det helt af sig selv

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #24 Dato: Maj 27, 2017, 23:49:48 »
Kan da ikke være så svært at lave sådan et gevind. Forsætteren på skrå ved 60 og kør frem og tilbage, så kommer det helt af sig selv

Da ikke rundingsradiusen på stålet, den variere jo med stigningen :)

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #25 Dato: Maj 28, 2017, 09:15:22 »
Kan da ikke være så svært at lave sådan et gevind. Forsætteren på skrå ved 60 og kør frem og tilbage, så kommer det helt af sig selv
vi vil se billeder Hans! ;D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #26 Dato: Maj 28, 2017, 12:56:01 »
Det er i hvert fald nemmere at lave end at forklare :-\ - talt af erfaring. ;)

Stiller I alle sammen fortsætteren i vinkel til små gevind også [quest] (Ca. M10 og ned)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #27 Dato: Maj 28, 2017, 13:27:39 »
Jeg plejer aldrig at stille fortsætteren på skrå, til gevindskæring, da det kun er enkeltstykproduktion eller ganske få styk.
Et lille tips til de dovne der ikke drejer fortsætteren ved gevindskæring. 8)
Hver gang du tager ny spån, så giv lige et lille drej på fortsætteren, så skære gevindstålet kun på forsiden, der afsluttes med et par overløb hvor begge skær tager spån.-.
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #28 Dato: Maj 28, 2017, 14:54:53 »
Det er i hvert fald nemmere at lave end at forklare :-\ - talt af erfaring. ;)

Stiller I alle sammen fortsætteren i vinkel til små gevind også [quest] (Ca. M10 og ned)

kun i sværtbearbejdelige materialer og grove stigninger - fra ca. 3 og op
det er meget, meget hurtigere at skære "lige på" - og, skulle der være problemer, så - som Jens siger - flyt  skæret lidt sideværts (0.02 til 0.o5 -selvf. afhængigt af hvor stor spån du har givet på tværslæden)
at skære lige ind har den yderligere fordel at du kan, i starten af gevindskæringen, tage nogle større spåner (se mit link til Mitsubishi tidligere i denne tråd) - når du kører med 30 gr. vinklet forsætter har du din spånstørrelse tydeligt markeret på højre gevindflanke  - og så er der langt ind hvis du skal skære et 4 g/" med 0.15mm pr. overløb - - - -
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 15:33:11 af Bjørn H »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #29 Dato: Maj 28, 2017, 16:06:36 »
Hmm. :-\ Jeg synes nu, at ret meget over 10x1,5 eller højst 12x1,75 skal skæres voldsomt forsigtigt, når jeg skærer lige og kommer lidt ind. Kan være, at jeg ikke er alt for skrap til at slibe de toolstål jeg bruger.
Den med at "vinkle" / snyde efterhånden har jeg vist ikke set nogen steder - eller tænkt på. [th] Det kunne måske hjælpe, og til indvendigt gevind må de da være helt eminent.

Er der nogen der skærer gevind med DCMT platter, eller skal det køre for stærkt [quest]
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 16:23:13 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.