Forfatter Emne: Ny her :-)  (Læst 15915 gange)

Massa

  • Gæst
Ny her :-)
« Dato: Marts 26, 2013, 21:55:06 »
Hej alle jeg er ny her på siden . Jeg er udlært maskinarbejder men har ikke brugt faget en del år .. kun små opgaver på job.
Jeg har så bestemt mig for at jeg vil ha købt mig en lille drejebænk og har kikket en del.. Den må jo ikke være for stor da den skal ned i en kælder og det er svært at få noget stort derned, så jeg kikker på bænke i boxford str. så har jeg måske fundet den maskine jeg vil ha men vil høre om i kender noget til den?

https://www.hostedshops.de/epages/paulimot.sf/sec0cae370cf7/?ObjectPath=/Shops/paulimot/Products/12700400

Synes den ser fin ud og er på 400v.
ved godt at man ikke kan regne med så meget men det er os mest hobby og for at udfordre mig lidt.

Havde også kikket på den her

http://www.globaltools.dk/maskiner-556/drejebaenke-drejebaenk/metaldrejebnk-holzmann-ed750fd-3312
Men den er kun på 230v så det trækker lidt ned.. men har dog aldrig prøvet en kina bænk så jeg ved ikke hvad jeg kan nøjes med..

Kom gerne med nogle erfaringer :-) Har det lidt skidt med at købe en gammel bænk som der kan være meget slidt eller ikke er til at få dele til ..

Mvh. Thomas

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1378
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ny her :-)
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2013, 06:22:24 »
Velkommen til!

Godt at du vil tage faget op igen! :)

Begge maskiner du linker til er vist Kina modeller.
Jeg ville, hvis det var mig, hellere købe brugt, men det er jo en smagssag.

Jeg har en Schaublin 102, som jeg bogstaveligt har trukket op af skrotcontaineren.
Den har godt nok sine begrænsninger. Men der er jo heller ingen tilspænding på den.

Jeg er sikker på at man kan komme rigtigt rigtigt langt med en lille kineser, jeg ved bare med mig selv, at jeg rigtigt hurtigt løber tør for plads/muligheder på min Schaublin. Jeg kan have ø204 mm over vangerne, det er ikke nok til en bremseskive, selv til de gamle biler jeg kører rundt i.  ;D

Hvis jeg havde 10 af de lange til drejebænk, tror jeg at jeg købte en Boxford. Stumper kan man købe i England, og mekanikken ser meget simpel ud. Og den kan også skilles ad.

Mvh
Søren
« Senest Redigeret: Marts 27, 2013, 11:23:44 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

krudt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 147
Sv: Ny her :-)
« Svar #2 Dato: Marts 27, 2013, 10:33:18 »
Jeg har en kineser af mærket KM 250 ( Weiss 250 ) og den ligner den du har set på hos Globaltools.
Jeg er tilfreds, men jeg er ny og selvværd ( sidste 2 1/2 år ) Jeg har lavet nogle ændringer til den.
Men det har også givet noget indsigt i hvordan den virker. Om det er 220 eller 380 volt er normalt at det er muligt med større effekt hestekræfter på 380 volt. Jeg har købt min ved vcfyn.dk du kan se de ligner hinanden. Men om man er til kineser eller til brugt er der mange meninger. Hvis jeg havde haft pladsen havde jeg valgt en stor brugt til samme pris. Men nu har jeg også nogle erfaringer.
Jørgen
Jørgen Neess

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #3 Dato: Marts 27, 2013, 15:01:43 »
Jeg ville selvfølgelig også hellere have en stor bænk men pladsen kræver at den er lille, så jeg må nøjes. og har jeg noget jeg skal bruge en stor bænk til har jeg den på jobbet så det er ingen problem. det er mere for at kunne gå i værkstedet og hygge med nogle små projekter:-)
Jeg har også kraftigt overvejet en boxford eller en emco men er bare lidt bange for at de er meget slidt på vanger osv.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny her :-)
« Svar #4 Dato: Marts 27, 2013, 16:07:32 »
Jeg har en Boxford, mener den er fra midt i 70'erne, den er ikke slidt, og drejer helt lige.
2 eneste fejl var at den ikke kunne skære gevind i mm, jeg har så lavet et sæt tandhjul, så nu kan der også skæres mm gevind.
Samt at der ikke var længde skala, det er også fixet nu.

Jeg tror rigtig mange af Boxford'erne, er gamle skole bænke, fra dengang det var populært med metalsløjd, så det er nok begrænset hvor meget de har været brugt. (min var fra en skole)

mvh jens



« Senest Redigeret: Marts 27, 2013, 16:12:21 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #5 Dato: Marts 27, 2013, 16:52:13 »
ok den er godt nok også fin sådan en

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #6 Dato: Marts 28, 2013, 07:11:37 »
Der skulle ikke tilfældigvis være en af jer der har sådan en kineser bænk, der bor i Nordjylland?  Kunne godt tænke mig at se sådan en. .

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ny her :-)
« Svar #7 Dato: Marts 28, 2013, 13:06:41 »
Jeg har selv en stor bænk på 1,2 ton. Se den under mit værksted på siden her. Jeg tror ikke at du skal være bange for slidte vanger, der er ikke nogen som har ståst ved den i 8 timer dag og bare kørt, eller været i produktion. Nej de små er fra skoler og hoby brug og folk er som regel også  påpasselig med smørekanden.
Hvad du køber er op til dig selv, men Tysk og Engels er et udemærk bud. En ting jeg syntes er at få lavet nogen ordentelig understel og få den rettet op så den ikke vrider. De blik underskabe er efter min mening ikke gode nok.
Jeg vil ikke købe en kineser, men jeg har kun kendskab til hvad de lavede for år tilbage og det syntes jeg ikke var godt nok, men det kan blive beder og det kan jeg ikke udtale mig om
Hans og god påske til siden her

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #8 Dato: Marts 28, 2013, 16:11:25 »
Ok det har du nok ret i ..
Der er også en Weiler lz 280 til salg ved bo´s maskiner nogen der kender til sådan en? han havde en fin boxford på hans side men den var selvfølgelig solgt :-(

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Ny her :-)
« Svar #9 Dato: Marts 28, 2013, 16:35:09 »
Der er en del der er "Kinaforskrækket", det er som regel dem der ikke selv har en kinamodel.
Jeg har været produktionsdrejer i 25 år og stået ved det ypperste fra Tyskland Frankrig og Japan.
Da jeg skulle indrette mit værksted blev det en ny kinabænk, jeg ville have en ny, og det har jeg ikke fortrudt.
Lidt billeder her:
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=252.0

Fortsat god jagt efter din maskine, hvad end du beslutter så hold os orienteret :D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny her :-)
« Svar #10 Dato: Marts 28, 2013, 16:42:28 »
Weiler er en rigtig fin kvalitetsmaskine, dog er reservedelene nok ret kostbare.
Hvis du køber en drejebænk ved en maskinhandler, er prisen som regel en hel del højere, og de maskiner de har, er jo ofte fra produktions virksomheder, og kan jo så være ret så brugte.

Jeg ville nu heller ikke være bange, for at binde an med en Kineser bænk, bare det ikke er en af de små modeller.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #11 Dato: Marts 28, 2013, 16:52:23 »
Jeg har det jo også sådan at det jo er dejligt den er helt ny så man kan behandle den som sådan en skal fra starten. sikke man kan blive forvirret hehe .
Frylund det var faktisk dit opslag med valg af drejebænk der gjorde mig lidt interesseret i en kina bænk. er bare en smule bange for at købe en man ikke kan se før man får den hjem.. jeg ved heller ikke om den paulimot kan sendes til dk og de svarer ikke .. men tror nok jeg er kommet frem til at jeg skal ha en på kraft.. 
Men hvis nu man køber en på 400v der er på 750w og en på 230v på 750w.. burde det så ikke give det samme?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ny her :-)
« Svar #12 Dato: Marts 28, 2013, 22:20:13 »
Her er en mulighed og jeg tror at du skal skynde dig for ellers er den væk
http://www.dba.dk/drejebaenk-weiss-drejebaenk-wm/id-90807244/
Hans

Massa

  • Gæst
Sv: Ny her :-)
« Svar #13 Dato: Marts 28, 2013, 23:33:16 »
Ja Hans jeg har set den :-) men synes den er for dyr til den er brugt og så er den jo kun 230v .

Er der en der kan svare på om der er forskel på en 400v med 750w og en 230v med 750w?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny her :-)
« Svar #14 Dato: Marts 29, 2013, 00:57:54 »
Der er jo digital udlæsning på den i dba, det koster jo også-

Uden at kende nærmere til den, mener jeg det er med en motor med anker og kul og trinløs hastighed (som en boremaskine), af den type som ErlingSJ, som er bruger her, har døjet en del med, og endt med at montere en alm. 3 faset asykronmotor og en frekvensomformer.

Men om det er et generelt problem, er jeg ikke klar over.

Der er ikke forskel på den angivne ydelse, uanset om det er 230 eller 400 volt

Men er 230 volts motoren, en  3 faset motor, der køre med driftskondensator, vil jeg foretrække en 400 volt-
mvh jens
« Senest Redigeret: Marts 29, 2013, 00:59:33 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.