Forfatter Emne: Afdrejning af kugleleje  (Læst 592 gange)

jens

• Hero Member
Afdrejning af kugleleje
« Dato: Juni 09, 2025, 15:47:22 »
Havde sådan en yderring fra en bil hjulleje liggende, det kunne så bruges til at presse et andet leje i med, men lige stor nok i diameteren. Så drejede den fra ø74 til ø73 mm, Det gik uden problemer med en keramisk platte og fik en fin overflade, selv om det egentlig var ligegyldigt. Den fine overflade skyldes, at Boxforden var lidt på overarbejde med dens 2.2 kw motor, så tilspænding blev sat til det laveste.
« Senest Redigeret: Juni 09, 2025, 15:49:34 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Afdrejning af kugleleje
« Svar #1 Dato: Juni 09, 2025, 17:23:32 »
Jeg havde samme opgave for en 3 mdr siden. Det eneste jeg lige havde i den rigtige diameter var beskyttelseshætten fra min engangs  CO2 flaske. Den blev lige delt i 2 i drejebænken med et stikstål. :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Niels Haldrup

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Juni 11, 2025, 09:24:41 »
Fint fix. Jeg er mere imponeret over, at der rent faktisk sidder en 3hk motor på en Boxford, det er da vist ikke standard ?

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 12, 2025, 00:52:42 »
Fint fix. Jeg er mere imponeret over, at der rent faktisk sidder en 3hk motor på en Boxford, det er da vist ikke standard ?

Nej den er eftermonteret, som jeg husker var den originale omkring 1 hk.

Men normalt heller ikke brug for så stor en motor, men styre udelukkende hastigheden med en frekvensomformer, så for at den også kan trække ved lave hastigheder skal der en lidt kraftigere motor til.

Husk altid at skille tingene ad.