Forfatter Emne: Rustfjerner  (Læst 44722 gange)

ksor

  • Gæst
Rustfjerner
« Dato: Juli 04, 2007, 10:10:26 »
Jeg har for mange år siden købt et produkt, som dengang hed "Rust eater" og som - måske ikke overraskende - anvendes til at fjerne rust. Der er snart ikke mere tilbage, og jeg har ikke set produktet siden - jeg kan ikke læse varedeklarationen mere, men jeg mener at kunne huske noget med "borsyre".

Jeg faldt så over en beskrivelse af, at man kan anvende TOILETRENS - er det virkelig rigtigt ?

Hvad bruger I andre til at fjerne rust på diverse værktøj, hvor der ikke kan anvendes smergellærred eller lignende ?

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Rustfjerner
« Svar #1 Dato: Juli 04, 2007, 21:57:35 »
Hej Der står noget her, som heder Turtle Rust Eater!

http://thansen.dk/product.asp?c=1052404858&n=-2027216000&pn=-2027215858

Ellers prøv ved farvehandler/materialist.

Det lyder spændende, det med toiletrens, men det er vel bare at prøve. ;D
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #2 Dato: Juli 05, 2007, 17:53:15 »
Det er nok samme produkt - mit gamle snask er i hvert fald også fra "Turtle"

Tak skal du ha' !

Hvad bruger du eller ?

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Rustfjerner
« Svar #3 Dato: Juli 05, 2007, 23:56:49 »
Hej Det er ikke noget jeg bruger, værktøj mv. får lidt syrefri olie, hvis det begynder at vise tegn på rust. MVH Jens
Husk altid at skille tingene ad.

Ole Emdal

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #4 Dato: August 02, 2007, 11:08:28 »
Knud E. Dan.Forhandler en væske der hedder S71 som forhandles i 5L.dunk.
Den er meget velegnet til at fjerne let rust på maskindele.Rusten fjernes ved neddybning i væsken som er fortyndet med varmt vand efter behov,derefter skylles med vand og derefter tørres  med trykluft eller klud.Husk strask at indsmøre med en velegnet olie.
MVH.Ole Emdal

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Rustfjerner
« Svar #5 Dato: November 01, 2007, 08:48:38 »
En lidt mere.... omfattende metode, men noget smartere er elektrolyse, specielt hvis emnet er HÅRDT ramt af rust.

polle

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #6 Dato: Februar 14, 2008, 23:15:43 »
Hej

Eddikesyre er god til at fjerne rust. Det kan købes i pulverform og blandes med vand efter behag, ligeså kan afkalkervandet fra kaffemaskinen bruges. Så snart rusten er væk skylles eller vaskes emnet grundigt med vand, tørres omhyggeligt og smøres straks ind i tynd olie og pakkes med en oliefugtet klud. Det kan ikke anbefales til forkromet metal da eddekesyren ætser overfladen.

Polle

ij56

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #7 Dato: April 29, 2008, 18:55:02 »
Jeg sætter af og til gamle våben istand. Til dette formål er det udelukket at begynde at slibe rusten væk. Derfor bruger jeg fosforsyre til meget grove tilfælde og oxalsyre til lettere tilfælde. Oxalsyre har desuden den fordel, at den er helt ufarlig at arbejde med. I begge tilfælde renses efterfølgende med rent vand og indsmøres i olie, med mindre emnet skal viderebehandles (f.eks. bruneres).

Som tidligere nævnt, er det helt ideelle elektrolyse, men det kræver nogen opstilling af udstyr, og er derfor ikke det første valg, hvis man kun lejlighedsvis har brug for rustfjerning. Efter hvad jeg har hørt, foregår elektrolysen i en opløsning af Kaustic Soda (toiletrens) og vand. Det er måske derfra rygtet om at fjerne rust med toiletrens stammer. (Jeg kender ikke data for rustfjernelse med elektrolyse, men kan skaffe dem, hvis nogen har brug for dem).

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Rustfjerner
« Svar #8 Dato: April 30, 2008, 00:48:22 »
Jeg har afprøvet toiletrens til rust fjerner, det virker ganske udmærket.
Jeg prøvede det på en rustplet, på en gammel bil, der kom fint blankt metal frem.
Husk altid at skille tingene ad.

ij56

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #9 Dato: Juni 10, 2008, 14:48:57 »
En tilføjelse/rettelse til mit forrige indlæg hvor jeg bl.a. omtalte rustfjernelse med elektrolyse.
Jeg har nu fundet en beskrivelse af fremgangsmåden, der er som følger:

  • I en beholder af ikke-ledende materiale blandes vand og soda i forholdet 10-15L vand til 1Dl. soda (eller 1/3Dl. kalcineret soda. (Bemærk at det ikke er Kaustisk Soda, som jeg tidligere omtalte, der skal bruges, men almindeligt eller kalcineret soda).
  • En gammel jernplade forbindes til anoden (+) på en 12-Volts batterilader og sættes ned i vædsken.
  • Emnet/emnerne, der skal afrustes, forbindes til katoden (-) på opladeren, og sænkes ligeledes ned i vædsken, men således at det/de ikke berører jernpladen (anoden). Hvis der er flere emner, skal de have hver sin forbindelse til katoden (-) og må ikke berøre hinanden eller anoden.
  • Der tændes for strømmen til batteriladeren, og kort tid efter, begynder det at boble fra emnet, der skal afrustes.
  • Hvor lang tid der er nødvendig, afhænger af hvor meget rust, der skal fjernes, men regn med 3-5 dage. Der sker ikke noget ved at lade processen vare længere end nødvendig, forudsat at det ikke overdrives
  • Når alt rust er fjernet (vandret over på anodepladen) tages emnet op, skylles med vand og påføres en passende rustbeskyttelse. Der er under processen også sket en affedtning, så jernet kan umiddelbart males.

Metoden er absolut den optimale til rustfjernelse, så længe emnets størrelse ikke overstiger beholderens, idet det kun er rust der fjernes, og ikke noget af metallet, som ved mekanisk rustfjernelse. Samtidig har det den fordel, at også rust, der ligger under overfladeplan fjernes.

Se eventuelt mere på: http://rustfjerner.dk/elektrolyse/elektrolyse.htm (siden er vist ikke helt færdig).

ksor

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #10 Dato: Juli 27, 2008, 07:17:46 »
Nu skriver flere af jer - husk at give olie bagefter, og det er selvfølgelig rigtigt.

En kasse nye bolte er som regel fedtet ind i en ganske tyndt og ikke særlig fedtende olie - hvad er det for en olie ? Der observerede jeg forleden på en flaske VASELINEOLIE, at der ud over teksten "vaselineolie" OGSÅ stod SYMASKINEOLIE (syrefri) - er vaselineolie velegnet til efterfølgende beskyttelse ? har nogen erfaringern hermed ?

En anden metode: Smør de "afrustede" emner ind i BONEVOKS og giv dem en tur (hvor længe ??) i ovnen ved 120 grader. Har nogen af jer erfaringer med den metode ?

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Rustfjerner
« Svar #11 Dato: Juli 27, 2008, 14:38:16 »
Jeg ville bruge en tynd syrefri olie, eksempelvis en hy. olie.
Eller noget tyndt rustbeskyttelses olie, af den type der bruges til bilernes hulrum.

Ja vaselineolie skulle være det samme. som symaskineolie.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Rustfjerner
« Svar #12 Dato: Februar 26, 2010, 17:51:08 »
Fandt dette på nettet.
http://www.schsm.org/html/hints_and_tips.html

Her er en oversættelse med Google oversæt:

Salt og eddike RUST FJERNELSE
Køb den billigste hvid eddike du kan finde (dette er ikke en gourmet opskrift), og nogle almindelige bordsalt. Opløses så meget salt i eddike som vil opløse (IOW, lave en mættet opløsning). Gøre nok for denne løsning til helt at fordybe den del, du ønsker at derust.
I et ikke-reaktivt container (plast / glas er godt, bare ikke bruge kobber eller galvaniseret, osv.), HELT fordybe den del i løsningen. Hvis den del, der ikke er helt under vand, vil du få en korrosion linje ved luft-væske berøringsfladen. Gøre dette uden for eller i nogle placering fjernet fra de gode værktøjer i din butik. Saltsyre dampe kan spille helvede med metaloverflader. Et varmt sted, kan bidrage til at fremskynde den reaktion, men det er ikke obligatorisk. Nogle uopløst salt i opløsningen er ok (rent faktisk garantier mætning), men bruger en plast skærm for at beholde den del af direkte kontakt med salt - i hvert fald, det er, hvad jeg gør.
Kontrollere de fremskridt, hver time eller to. Kemi er kompleks og afhænger af dine oplysninger. Tid er ikke alt for kritisk. Den løsning vil kun reagere med rust (jernoxid) og vil i mangel af luft, der ikke reagerer med uædle metaller. Fjern stykke fra den løsning, tørre (lidt ståluld måske), og kontrollere fremskridt.
Når den del er tilstrækkelig derusted vaskes straks i varmt sæbevand, tør grundigt, og olie med en god rust forhindre olie - noget i gevær olie, skal du ikke bruge WD40! Hvis dette ikke sker den del, der vil begynde at ruste igen - og hurtigt.
Jeg er ikke kemiker, men salt i eddike vil producere en blanding af mild saltsyre og natriumacetat. Jeg tror, at HCl bryder op rust og acetat binder sig med det at danne et chelat (?), Der binder jernoxid. En rigtig kemiker sandsynligvis kunne give en bedre og mere præcis beskrivelse. Svømmehal syre (muriatic syre - fortyndet HCl) vil også bryde op rust, men det er aggressiv og kan let give tilstødende ruster. (Hvis du har en pulje, holde syre væk fra din butik.) Jeg har haft mere succes med eddike / salt. YMMV.
-Marv Klotz
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ksor

  • Gæst
Sv: Rustfjerner
« Svar #13 Dato: Februar 28, 2010, 14:54:25 »
Nemt og billigt !

Så er det bare at prøve om der virker.

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Rustfjerner
« Svar #14 Dato: Marts 02, 2010, 19:17:57 »
de mange gode bud på rustfjerner skal naturligvis arkiveres

hvad er der i vejen med WD 40- har fjernet meget rust med dette middel i kar også-

mon salt og kalciumforbindelserne, og toiletrensen vil virke lige som syre

at en kraftig opvarmning gør syren 4 gange så stærkt virkende ?

jeg er ikke 100% tilfreds med symaskineolie, måske skulle man prøve
hydralikken som Jens nævnte til den varige beskyttelse-
dieselolie som en smed en gang rådgav om.. er ikke godt
mvh
Ulf