Forfatter Emne: drejning af kugler  (Læst 209 gange)

Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
  • Lokation: København
drejning af kugler
« Dato: Oktober 17, 2021, 11:28:13 »
Hej
Jeg vil gerne dreje nogle kugler. Kuglerne skal være ø 10 mm og i messing.

Til det kan man bruge et faconstål (Frylunds fagteori).

Jeg kunne prøve at slibe en halvcirkel i et toolbit, men det er nok lidt for svært at slibe sådan en fejlfri runding. At bore et 10 mm hul i et toolbit og derefter slibe den øverste halvdel bort er vel heller ikke mulig eller hvad? Jeg tror ikke man kan bore i HSS.

Er der nogen der har erfaring med det her emne og har gode råd før jeg kaster mig ud i det.

vh
Jørgen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2321
  • Lokation: Randers
Sv: drejning af kugler
« Svar #1 Dato: Oktober 17, 2021, 12:06:34 »
Slib så meget du kan på bænksliberen, og brug så en 10 mm slibestift til sidst, der er jo nok de øverste par mm er sleben rene, med lidt frigang.
Så du kan sagtens slibe godt væk under. så der ikke er så meget tilbage til slibestiften at fjerne.

Man kan også rette smergelstenen til med den rigtige runding, men det tager jo en del af stenen, og sviner meget.
Sådan lavede vi det da jeg for mange år siden, arbejde på et maskinværksted.

Det var sådan en slibestift jeg tænkte på...
Man kunne jo spænde slibestiften op i trekloen, og sætte toolbits stålet i stålholderen i den rigtige vinkel, så bliver det ret præcist.
Men vær omhyggelig med at dække af, så der ikke kommer slibestøv på vangerne, brug evt en støvsuger samtidig.
 

« Senest Redigeret: Oktober 17, 2021, 12:16:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
  • Lokation: København
Sv: drejning af kugler
« Svar #2 Dato: Oktober 17, 2021, 12:58:25 »
Tak Jens
Det lyder som en rigtig god ide med slibestift i trekloen og toolbit,en i værktøjsholderen.
Den metode tester jeg lige ;D
venlig hilsen
Jørgen

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 260
  • Lokation: København
Sv: drejning af kugler
« Svar #3 Dato: Oktober 17, 2021, 15:27:21 »
Du kunne også fræse i dit HSS stål hvis du har en HM fræser liggende.

Hilsen Kenneth


Joris

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 34
  • Lokation: København
Sv: drejning af kugler
« Svar #4 Dato: Oktober 17, 2021, 18:08:20 »
Hej Kenneth
Tak for ideforslag.
Jeg har desværre ingen fræser  p.t.
Men måske sætter du fræserstålet i trekloen og toolbit,en i værktøjsholderen svarende til det Jens foreslår det.
 
Jeg har nu ikke en  10 mm hm fræser liggende så det med slibestiften er nok billigere, men tak alligevel
vh
Jørgen