Debat Forum > Selvgjort er velgjort.

En historie fra mit hjemmevikleri.

<< < (2/3) > >>

Niels Haldrup:
Al respekt for dit arbejde, det er godt gået!

Du skriver, at motoren var i ubalance, men skyldtes det, at du havde en omsk ubalance pga. varierende antal viklinger (ubalance i modstanden i spolerne), eller, at du havde ramt den forkerte placering af polerne? Altså viklet dem om den forkerte del af kernen?

I øvrigt, var det både stator og rotor, der skulle vikles om ?

nkhv:
@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj

Niels Haldrup:

--- Citat fra: nkhv efter Februar 01, 2024, 08:39:02 ---@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj

--- Afslutning på citat ---

Alright, tak for info.

Det er ikke helt rigtigt. I en tre-faset _induktionsmotor_ er det korrekt, men der findes gamle motorer med viklede rotorer og slæberinge i måsen til at overføre strømmen. Meeeeeeen, det er nok alligevel lidt ældre end din gode ven fra '89  :)

PerHolland:
Det sidste er heller ikke helt rigtigt. De tre slæberinge er til igangsætning. De er forbundet til en modstandskasse og ved igangsætning udkobles disse gradvist for til sidst at kortslutte rotoren. Altsammen for at nedsætte startstrømmen ved tung start. Det er derfor mindre motorer også kaldes kortslutningsmotor. alt dette  er afløst af softstartere og frekvensomformere.

nkhv:
Hvordan fungerede det så? Som jeg forstår dig monterede man viklinger på rotoren? Sjov teknik. Har du evt noget billede/diagram?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version