Forfatter Emne: Tysker jern  (Læst 4940 gange)

klaus

  • Gæst
Tysker jern
« Dato: Juni 20, 2007, 21:32:56 »
Jeg har engang hørt om en metallegering som har ståls egenskaber og bearbejdes som støbejern.
Spåner skulle efter, hvad jeg har hørt udvikle gas hvis de bliver våde, der af navnet tysker jern.
men kan det nu også passe ??

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tysker jern
« Svar #1 Dato: Juni 22, 2007, 23:43:46 »
Jeg har nu aldrig hørt, betegnelsen Tyskerjern. Men din beskrivelse lyder som SG jern, som er en stærk støbejern, der udvikler gas, når spåner/emne kommer i forbindelse med vand. (Jeg mener det skyldes, det indeholdet carbid)
MVH Jens


Husk altid at skille tingene ad.

dynamic35

  • Gæst
Sv: Tysker jern
« Svar #2 Dato: Juni 28, 2007, 22:28:51 »
Det er ikke spånerne der udvikler den gas, det er noget der udvendes i form af valg af kølesmøremiddel. Det er en støre kemisk forklaring, men fakta er at shell har bla. udviklet en olie som er specielt til at køre SG og andre støbejerns emner. Det er ikke særligt udbredt da det er sjældent at en maskine kun køre støbejern og specialolien har ikke samme smøre effekt i stål og alu. blandt andet.

Mvh dynamic 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Tysker jern
« Svar #3 Dato: Juli 03, 2007, 23:01:56 »
Min erfarig med SG jern, er at både emne, samt spåner udvikler gas.
Det er nogle år siden, jeg har arbejdet med det, vi brugte noget spec. køle/smøremiddel, kan ikke huske fab. Som bevirkede der ikke dannedes gasser!men det var ikke Shell.
En del emner kørte vi uden køle/smøremiddel (Tør) Keramiske platter, er særdeles velegnede, til tør brug i SG jern!
Husk altid at skille tingene ad.