Forfatter Emne: Weiler MD 220 -Lille ny kommet til værkstedet  (Læst 3914 gange)

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Weiler MD 220 -Lille ny kommet til værkstedet
« Dato: September 29, 2022, 18:11:19 »
Hej Forum
Jeg er gammel træmand, som nu er ved at gå over til den mørke side.  8)
Så jeg er foreløbigt blevet den glade ejer af en Weiler MD220 drejebænk, som ligesom jeg er fra omkring 1960.
Jeg faldt for vario gearet som bare måtte komme hjem til mig i kælderen. Og generelt vil jeg hellere købe maskiner fra Vesten der er 60 år gamle, end købe nye fra Kina.
Nu er den adskilt i alt der kan skilles ad, den er nymalet og rustbeskyttet, og så mangler jeg lige at skrue den sammen igen. GISP

Den er jo født med anordning til spændetang - eller hvad det nu hedder på maskinsprog. Desværre var den del af maskinen adskilt, da jeg købte den for den store sum af 1000DKK - et beløb jeg mener at jeg kan spare ved at slukke for gulvvarmen på mit badeværelse i et par timer >:(
Jeg vedlægger 2 billeder jeg har fundet på nettet af hvordan den ser ud, når den er færdig, og derudover vedhæfter jeg et billede af, hvad jeg har tilbage af anordningen.
Spørgsmålet er nu: Hvad mangler jeg, for at den kan komme til at køre? Den kan jo sagtens bruges med den medfølgende 3-klo, men jeg vil helst have at alt virker
Herudover:
Er der nogen der har en ide om, hvor jeg finder spændetænger til sådan en maskine? Jeg kan se at de skal have en diameter på 24mm. Da jeg købte maskinen fulgte der er par kasser spændetænger med i en dimension på 30mm i diameter og 60mm fra kransen til og med diameter. Er der nogen der kunne være interesseret i at købe dem? Har de nogen værdi overhovedet?

Med venligste hilsener

Nicolaj Hvid
Gentofte

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Weiler MD 220 -Lille ny kommet til værkstedet
« Svar #1 Dato: September 30, 2022, 07:45:28 »
Velkommen til og stort tillykke med den nye hobby. Pas på, det har med at gribe om sig. :D

De sidste spændetænger jeg købte til en Weiler købte jeg her. Mener det var 385E
Men tjek lige målene på de forskellige. :)


https://www.shop.santool.de/de/spanntechnik/spannzangen/reihe-300.html

« Senest Redigeret: September 30, 2022, 07:52:59 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

nkhv

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 21
Sv: Weiler MD 220 -Lille ny kommet til værkstedet
« Svar #2 Dato: Oktober 04, 2022, 12:11:14 »
Hej Søren
Tak for svar. Jeg tjekkede hjemmesiden, og jeg tror at jeg er nede i en størrelse på spændetænger der hedder 358E W23.
De går for ca €25/stk. så jeg skal nok slukke lidt længere for gasfyret, hvis jeg skal have råd til et udvalg, der dækker mest gængse størrelser.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Weiler MD 220 -Lille ny kommet til værkstedet
« Svar #3 Dato: Oktober 04, 2022, 15:37:03 »
Hej Søren
Tak for svar. Jeg tjekkede hjemmesiden, og jeg tror at jeg er nede i en størrelse på spændetænger der hedder 358E W23.
De går for ca €25/stk. så jeg skal nok slukke lidt længere for gasfyret, hvis jeg skal have råd til et udvalg, der dækker mest gængse størrelser.

Det evige problem for de fleste af os $$$  :)

Hilsen Kenneth
« Senest Redigeret: Oktober 04, 2022, 15:44:34 af Kenneth »