Forfatter Emne: Mit lille gemmested :)  (Læst 6567 gange)

Grydesvamp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Mit lille gemmested :)
« Dato: Juli 06, 2022, 22:01:06 »
Hej forum.

Jeg heder Rasmus og har fulgt lidt med på sidelinjen i et stykke tid da jeg i efterhånden ret mange år har ønsket mig en drejebænk.

Jeg bor på et nedlagt landbrug og har altid gang i div projekter (plæneklipper, veteranbiler, motorcykler osv).

Ikke tit men ofte har jeg stået og bandet mig selv langt væk for ikke at ha købt en drejebænk når man skal betale i dyre domme for fx. en lille bøsning man relativt hurtigt selv kunne fabrikere ud af skrot.

Noget måtte gøres og i juledagene besluttede jeg mig for at nu skulle det være nu. Så jeg søgte information vidt og bredt uden helt at vide hvad jeg gik efter andet end at det skulle være en hobbybænk gerne ældre og ikke alt for dyr.

I maj spottede jeg en fin lille Emco til 5000kr med div værktøjer, Dro og hurtigskift.  Uheldigvis var jeg lige 30min for langsom, den var reserveret..

En lille måned gik og jeg spottede en annonce på gul og gratis med overskriften Byd og et elendigt billede af en
Schaublin drejebænk.

Inde i annoncen stod der så at det var en 102'er med en del tilbehør deriblandt en hjemmebygget båndsav og at prisen var 3500kr eller bud.
Jeg greb straks knoglen og efter en kort snak var aftalen i hus og sælger lovede at sende billeder af dyret, dog skulle jeg vide at bænken vejede omkring 500kg og skulle kranes op af den kælder den stod i.

Sælger klarede kontakten med kranen og da dagen oprandt futtede jeg afsted mod Als i en tom transporter med sommerfugle i maven.
En rum tid senere var jeg på vej hjemover med en STOP FYLDT transporter!
Manden havde tilsyneladende en del værktøj/måleudstyr + en Clou søjleboremaskine og en Kef bænksliber han også gerne ville af med og prisen var "fornuftig" :-)


Grydesvamp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: Mit lille gemmested :)
« Svar #1 Dato: Juli 06, 2022, 22:04:09 »
Flere billeder

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Mit lille gemmested :)
« Svar #2 Dato: Juli 06, 2022, 23:31:24 »
Velkommen til og tillykke med den fine Schaublin. Det er altså sukkertøj.  :) Og hold da fast alle de sager du har fået med. Der er da spændetænger for en større formue.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Mit lille gemmested :)
« Svar #3 Dato: Juli 08, 2022, 20:15:45 »
Velkommen Grydesvamp.

I en anden tråd blev ordet alkymist brugt lidt negativt, men her er du mester i det fag !

Du har lavet nogle stykker papir med tal om til super fin bænk ! Den bliver du glad for.   :)

Laver du nogle billeder af hvorledes bænk forlængeren er lavet ?
« Senest Redigeret: Juli 08, 2022, 20:39:30 af Chrismark »

Grydesvamp

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: Mit lille gemmested :)
« Svar #4 Dato: Juli 08, 2022, 21:59:08 »
Flere billeder af tilbehør og forlænger armen kommer snarrest. Årsagen til forlængeren er at tidligere ejer (som var maskinarbejder på Danfoss) manglede en parkeringsplads til den båndsav han netop havde fremstillet..!  8)

En af årsagerne til den lave pris på bænken er at pinoldok'en er slidt (skal renoveres eller udskiftes)
Ligeledes går slæderne/vangerne heller ikke helt optimalt, i den ene yder position går begge slæderne løst og i den anden retning utrolig hårdt..

Men uanset så er jeg glad for den lille bænk og tænker nok at den er kommet for at blive.
Søjleboremaskinen drømmer jeg om at udskifte til en lille fræser med boresøjle, men indtil den drøm en dag går i opfyldelse så bliver Clou'en her.