Forfatter Emne: Hvilken drejebænk skal man købe  (Læst 44052 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #15 Dato: December 29, 2009, 18:13:09 »
Det må jeg nok sige, det var da nogle helt vilde priser  >:(

Du kunne vel ikke få plads, til sådan en her?
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=63900328


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #16 Dato: December 29, 2009, 18:22:13 »
Hvis du vil gøre lidt selv, og skal have en lille maskine, så har jeg en jeg er påbegyndt adskillelse af. Den er udstyret med et tangsystem, men kan fint monteres med en treklo. Maskinen er nok lidt under dine mål, men kan blive din for 1600 kr. Det er en bordmodel uden understel. Fabrikatet er ukendt, men den minder uhyggeligt meget om en Schaublin m70

Billeder kan komme senere, da jeg lige skal have overstået en influenza  >:(

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #17 Dato: December 29, 2009, 19:25:25 »
Hej Jens

Det er en fin maskine, men når jeg analyserer mit behov høre det nærmest under kategorien "nice to have".
Jeg vil blot gerne have mulighed for at dreje en bøsning, lave en aksel og slå et gevind så det behøver ikke at være ret voldsomt.

Dr. Metallic
Lyder spændende ser frem til at se billederne nu er jeg nemlig lige ved at komme over min lungebetændelse (det er utrolig hvad man kan rage til sig her i den mørke tid).
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #18 Dato: Januar 12, 2010, 17:36:28 »
Mange tak for jeres indput.
Desværre tillader mit værksteds størrelse og gulvets bæreevne ikke at jeg køber en brugt proff. maskine :(

Efter den helt store tur på nettet hælder jeg mest til følgende selvom der overskrider budgettet med 2500 kr.

/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #19 Dato: Januar 12, 2010, 19:34:47 »
Helt sikkert et vel sammensat sæt, enda med mulighed for at fræse.
Det vil du helt sikkert, få rigtig megen fornøjelse ud af.
Har du kikket på spænde tangsæt hos net2l, jeg har et sæt derfra og det er en fin kvalitet til prisen.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #20 Dato: Januar 12, 2010, 20:53:09 »
Hej Jens

Jeg vil lige kontakte net2l det ser ud til at være en go pris han har på spændetænger.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #21 Dato: Januar 16, 2010, 18:39:52 »
Hej Frylund

Jeg vil for god ordens skyld lige komme med et par kommentarer, vedr. kinesermaskiner. Jeg købte for 4 år siden en maskine ( fabriksny ) fra Kina. Det er en Quantum godtnok under et andet navn ( Lupin ). Men jeg kan garantere at det er bare en lækker maskine. Den er godt nok større og dyrere end hvad du har sat som budget, men de kinesiske maskiner skal man ikke gå af vejen for. Men hvis man vil have kvalitet så koster det også, dog en tilsvarende bænk fra europa havde kostet det dobbelte. Min maskine kostede 38000 kr incl moms og den har en gennemboring på 38 mm penolhøjde 178 mm og drejelængde på 1000 mm, derudover har den 2 hastigheder på motoren så laveste omdr.tal er 45, den har fodbremse og spånbakke. Så det der med at kinesermaskiner er dårlige kan jeg ikke tilslutte mig.

 MVH Finn

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #22 Dato: Januar 16, 2010, 19:13:43 »
Nej man skal ikke skære, alle Kineser maskiner over en kam.
Men de helt små og billige maskiner, fra Kina de er altsår ikke ret gode, jeg kikkede lige på en i Bauhaus, alt kørte elendigt, i alle slæder, pinolrøret var der omkring 0,5 mm slør i osv.
Men til de priser kan man vel heller ikke forlange alverden...

Finn, Lupin var det dem Pajo solgte ?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #23 Dato: Januar 16, 2010, 23:11:26 »
Jeg tror at næsten alle hobby og proff drejebænke i dag er lavet i fjernøsten.
Med drejebænke som med alt andet får man vel hvad man betaler for.

RC6125WLPx750-4 koster godt 11000 kr men en tilsvarende kan også fås langt billigere og sikkert i tvivlsom kvalitet.

I min søgen er jeg kun stødt på et fabrikat (kan ikke lige huske navnet) der er fremstillet i Europa, nemlig Tyskland den koster, med nogenlunde de samme specifikationer som RC, over 50000 kr. men så er det garanteret også superkvalitet.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #24 Dato: Januar 20, 2010, 18:25:50 »
Jeg er nyt medlem på listen her, og er også på udkig efter en metaldrejebænk.
Maskinen skal primært bruges til at lave hjælpeværktøjer til min trædrejebænk, og budgettet rækker ikke meget over 10-12.000 kr + tilbehør.

Der er nogle ting jeg er meget i tvivl om, og det er:
1.
Hvor vigtig er spindlens gennemboring. Jeg vil kunne dreje stænger med en godstykkelse på 25 mm og i en længde på omkring 150 mm. Er det så småt, så jeg uden problemer kan arbejde på det, uden at emnet kan gå ind i spindlen?
2.
Hvor stor betydning har stålets tykkelse. De mindste maskiner kan kun klare 8 mm, vil det kunne bruges til fx. at bore et 30-40 mm dybt hul op til Ø 22.4 mm (passer til en 1"x8 tap), eller vil det dingle rundt.
3.
Hvor stor gevinst er der ved at få en maskine med en Norton Gearkasse frem for en, hvor man skal skifte hjulene selv?
4.
Hvor meget er det værd, at der er variabel hastighedsstyring - helt billigt er det ikke?

Jeg har kig på tre helt forskellige maskiner:

WM180V: http://ajengros.dk/shop/metaldrejebaenk-1407p.html
Plus: let nok til at jeg kan bære den ned i kælderen. Lille nok til at der er fin plads. Billig, så der er råd til andre sjove ting. Variabel hastighed
Minus: Kun til 8mm stål. Kun 20mm hul i spindel. Lille motor.

VM250/400: http://www.spitco.dk/drej/html/drej08.htm
Plus: Lidt tungere og kraftigere end WM180, kan tage 12mm stål
Minus: Kun 21mm hul gennem spindel. Mindre råd til tilbehør

Opti 240/500 G: http://www.spitco.dk/drej/html/drej02.htm
Plus: 26mm gennemboring og 8 TPI gevind
Minus: Prisen

Jeg tager ind til spitco i morgen og kigger på maskiner, men lidt hjælp til at finde ud af, hvad der dur til mit hobbybrug, vil være meget velkomment.
Jeg er godt klar over, at der findes flere forskellige leverandører med samme kinamaskiner, i første omgang skal jeg bare have hjælp til lidt drømmetydning. Hvad bør jeg gå efter?

 

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #25 Dato: Januar 20, 2010, 19:32:45 »
Hej Erling og velkommen

Jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål.

1. 20mm gennemboring er ikke meget, men typisk for de små bænke. Du kan godt dreje et Ø25X150 på bænken emnet går jo et stykke ind i patronen så jeg vil tro at du får et udhæng på ca. 75 mm.

2. 8mm stål er meget lille, jeg vil dog mene at du godt kan dreje et Ø22.4x40 hul, men 10-12 mm er at foretrække.

3. Nortonkassen er en behagelighed, ikke en nødvendighed.

4. Jeg ville personlig ikke vælge variabel hastighed da den har færre kræfter i de lave omdrejninger.

5. Hold dig væk fraa WM180V det er beskeden her i forum, meget dårlig kvalitet.  Quantum skulle være af god kvalitet, så den var jeg ikke bange for at købe.

Jeg har lige bestilt den maskine jeg omtaler her i tråden, lidt dyr men den eneste jeg kunne finde med både længde og tværtilspænding.
« Senest Redigeret: Januar 21, 2010, 09:21:40 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #26 Dato: Januar 20, 2010, 21:51:42 »
Tak for svaret.
Jeg havde slet ikke været opmærksom på tværtilspænding - ikke mindst fordi det først dukker op på noget større maskiner, end dem jeg har kigget efter.
Hører det med i samme kategori som Nortongearkassen?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #27 Dato: Januar 20, 2010, 22:02:25 »
Jeg har valgt en med tværtilspænding fordi jeg også vil kunne bruge den som fræser og så er det næsten nødvendig.
Man kan også lave pænere plandrejning med tilspænding.

Hvis det er mulig så vælg en maskine til 400V den har et bedre moment, især ved lave omdrejninger end en til 230V
« Senest Redigeret: Januar 20, 2010, 22:39:43 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #28 Dato: Januar 22, 2010, 02:17:50 »
Hvad ender din maskine med at koste med dansk moms og fragt?

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hvilken drejebænk skal man købe
« Svar #29 Dato: Januar 22, 2010, 08:14:08 »
Drejebænken kostede 11.176 kr.
Jeg købte for i alt 16.377 kr.
Fragten for 230 kg 1.134 kr.
Momsen er kun 15% så besparelsen i forhold til dansk moms betaler nemt fragten.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!