Forfatter Emne: Ny motor på Boxford drejebænken.  (Læst 6821 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Ny motor på Boxford drejebænken.
« Dato: Marts 04, 2018, 21:41:52 »
Som nogle af jer har set, har jeg købt nogle 700 o/m motorer på 2.2 kw. ( har ledt længe, de er ret svære at finde)
og utrolig heldig at de til med var ubrugte, og billige.

Den gamle motor var på 1,75 kw og på 900 o/m, og havde den fejl at remskiven på motoren var noget lille, hvilket bevirkede, at remmen let gled hvis jeg kørte den langt ned i o/m ( har frekvensomformer på)
Den gamle remskive var ø 60 mm, og den nye jeg satte på er 72 mm (målt på yder diameter)
Det gik for øvrigt utrolig nemt at bytte rundt, motorerne har nøjagtig samme fysiske størrelse.

Men nu skal den jo testes i brug, og jeg skal nok skrive igen, om det er en fordel med en 700 o/m motor, der køre med frekvensomformer.
Som opstillingen er nu køre jeg 175 Hz som max, det giver 2450 o/m på motoren, så kommer drejebænken op på lige godt 1500 o/m. (ønsker ikke at køre højere op, den er født til 1400 o/m)
 
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #1 Dato: Marts 05, 2018, 00:23:52 »
Spændende [th]

Jeg tror nu ikke, du får problemer fordi motoren er på 700 i stedet for 900 rpm. Hvis du ellers husker at taste data ind. :D

Hvis noget vil drille, tror jeg det vil skyldes, at motoren er større i forhold til din frekvensomformer. Men dem plejer du jo nu også at overdimensionere ret solidt ;D så mon ikke det går helt fint.

Held & lykke [th]

PS. Trækker du direkte på hovedspindlen [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #2 Dato: Marts 05, 2018, 06:48:13 »
JA mon ikke det går, den trækker på hovedspindelen via direkte remtræk fra motoren, udover det er der en mekanisk nedgearing i selve maskinen, man kan slå til, så der kommer en ekstra gearing ind, som jeg lige husker reducere den 1:5.

Jeg kunne nok også finde på at montere sådan en motor på fræseren, pt sidder der en 4 kw 1400 o/m motor, som der knap er plads til.
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #3 Dato: Marts 05, 2018, 20:41:03 »
Nu skulle fræseren også have ny 700 o/m motor, den passede fint ind uden de helt stor tiltag, dog var der ikke plads til skjolder foran blæseren, men den sidder gemt langt væk, og kun 10 mm luft ind til bagpladen inde i fræseren.

Så af med skjoldet, og lidt en overraskelse, der var kun en mikroskopisk blæser, nå pyt fik en blæser i normal størrelse fremtryllet.
Der står Cool air på typepladen, den glade sælger nævnte noget om motorerne var fra noget ventilation, så den har nok fået ventilationen fra blæseren den trak. (ikke at jeg klantre sælgeren)

Så her et billede af den lille hvide dims, og så den sorte ventilator i normalt størrelse..
 
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #4 Dato: Marts 05, 2018, 21:01:58 »
Mon ikke du skulle kigge under skjoldet på den, du har sat på drejebænken [quest] ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2018, 21:31:18 »
Jeg kikkede ikke, jeg stak en tynd skruetrækker ind gennem gitret, og kunne konstatere, at den var udstyret med samme pygmæ blæser.  ;D
Men mon ikke jeg hitter en blæser til den også...
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #6 Dato: Marts 07, 2018, 22:06:28 »
Så fik jeg testet motoren på drejebænken lidt, skulle bore og udbore en remskive til den motor jeg har sat på fræseren.
Det var en støbejernsremskive, forborede med ø7, og borede så ud med et ø 25 mm bor, det gik uden problemer, også selv om jeg prøvede at presse godt på, så rimelig god sejtræk.

Det ser sådan her ud på fræseren... (beklager julerengøringen ikke nåede om bag fræseren  ;D ;D  )

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #7 Dato: Marts 08, 2018, 08:55:43 »

Rolig nu - det er da i RIGTIG god tid at gøre julerent. ;D

Din nederste remskive fik da godt nok en lidt mere "menneskelig" størrelse, end den sidste du havde på. 8)

Med den gearing må du vel (lidt gætteri, men ca. 26/7) køre ca. 180 omdr. på spindlen ved 50 Hz. Hvor hurtigt tør du lade motoren løbe [quest] ;D 
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #8 Dato: Marts 08, 2018, 12:52:18 »
Geringen er ca 1:2,9, så ved 210 Hz render motoren ca 2950 o/m og spindelen ca 1000 o/m
Men har ikke lige tjekket gearingsforholdet 100%

Tør godt regulere motoren op til 3500 o/m  8)

« Senest Redigeret: Marts 08, 2018, 13:22:04 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #9 Dato: Marts 08, 2018, 13:39:55 »

Jeg mener også, at jeg har læst et sted, at ABB´s motorer fra 3x220 til 3x600 volt er garanteret til 3500 o/m og "teknisk testet" hvad det så betyder? til 5000 o/m. så det sker der nok ikke noget ved.

Men jeg tror til gengæld - i henhold til Jens.ews´s tråd : http://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2004.0 og det svar han fik fra Danfoss - at du kan takke din overdimensionerede frekvensomformer for at det kan lade sig gøre. Er det ikke en 7 kw. VLT du har?
Ved 4-5 gange normal hastighed æder motoren altså væsentlig mere strøm end hvad der fremgår af typeskiltet.

Jeg kom til at købe den næstsidste motor fra samme sælger, så jeg skal også på jagt efter en blæservinge. ;D ;D ;D

Hvor bred er din rem [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #10 Dato: Marts 08, 2018, 14:41:25 »
Remmen er 12,7 mm bred, en såkaldt A-rem.
Nu kan frekvensomformeren jo reguleres op til 1000 Hz, så der er da mulighed for at speede op.  :o :o

Nu er det jo kun hvis man belaster motoren, at den brugere mere strøm ved de høje frekvenser, så jeg tror ikke det bliver et problem.

Den bruger lige knap 2 ampere ved 210 Hz når den køre ubelastet, men med fræserspindelen kørende, på  motorens mærkeplade står der 6,7 ampere.
Man kan jo sætte max strøm i frekvensomformeren, så den slår fra ved overbelastning, og der er jo også en klikson (termoafbryder) i motorens viklingen, den sætter jeg også til.

Ja det er en 7,5 kw vlt, jeg har.,

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #11 Dato: Marts 08, 2018, 19:15:46 »

Min store skive er også til en A-rem, og jeg var lidt bange for, at den ville være for klejn. ;)

Jeg mente bestemt heller ikke, at det bliver et problem. Jeg tror bare ikke, at det kunne lade sig gøre med en VLT, der er opgivet til samme effekt som motoren.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2018, 10:38:16 »
Har du fået din motor, og fået tjekket størrelsen på kølevingen?
Kølevinger skulle kunne købes hos en elektromekanikker, jeg har ikke kunnet finde noget på nettet.
Men ellers kan en ekstern ventilator jo også bruges, så får motoren jo også bedre køling ved lave motoromdrejninger.
Remskiverne jeg har brugt på begge motorerne måler ø 72 mm udvendigt, så tror ikke remmen kommer til at glide.
Men ellers må der jo en ny rem til, det er dog lidt besværligt at skifte på Boxfordén da spindelen skal afmonteres.

Kunne selvfølgelig prøve den type rem der er sammensat af små elementer (nut link belts), som jo så kan sættes på uden at adskille, men jeg har ingen erfaring med den type rem.
« Senest Redigeret: Marts 10, 2018, 10:44:55 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #13 Dato: Marts 10, 2018, 19:45:27 »
Har du fået din motor, og fået tjekket størrelsen på kølevingen?
Kølevinger skulle kunne købes hos en elektromekanikker, jeg har ikke kunnet finde noget på nettet.
Men ellers kan en ekstern ventilator jo også bruges, så får motoren jo også bedre køling ved lave motoromdrejninger.
Remskiverne jeg har brugt på begge motorerne måler ø 72 mm udvendigt, så tror ikke remmen kommer til at glide.
Men ellers må der jo en ny rem til, det er dog lidt besværligt at skifte på Boxfordén da spindelen skal afmonteres.

Kunne selvfølgelig prøve den type rem der er sammensat af små elementer (nut link belts), som jo så kan sættes på uden at adskille, men jeg har ingen erfaring med den type rem.

Nej, helbredet slår lidt rigeligt med kolbøtter for tiden, men han ville finde ud af at sende den. Den har jo nok samme vinge som dine ;) men jeg tror jeg har en på lager, som kan passes til.
Den bliver nok ikke gearet så hårdt, at ekstern køling bliver nødvendig. 80:260 eller ca. 1:3,25. Så kører spindlen ca. 100 rpm. ved 25 Hz. så mon ikke det går. Ellers må den jo have en blæser. ;)

RGD sælger ret billige, leddelte A-bælter, af den "knapløse" type, men hvor effektive de er vides ikke. Jeg synes jo i forvejen at en enkelt A-rem er meget lidt til 3 hk. men når det kunne klare den 5 hk, du havde før, så må det jo være nok. 8)

https://www.rdgtools.co.uk/acatalog/1-Metre-Link-V-Belting--A-Section--874923.html#SID=581
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Ny motor på Boxford drejebænken.
« Svar #14 Dato: Marts 27, 2018, 17:17:49 »
Som nævnt sidder motoren noget indeklemt i fræseren, så det kneb med ventilationen, (ikke at motoren blev varm, men den har heller ikke været belastet i længere tid af gangen), efter lidt overvejelser, lavede jeg et ø 120mm hul i stativet.
Det er lavet af ca 15 mm tykt støbejern, så ingen problemer med holdbarheden.
Jeg borede "en million" ø 3 mm huller, som jeg derefter borrede op til ø 5 mm, og efter en lettere slibning så det nogenlunde ud.
« Senest Redigeret: Marts 27, 2018, 17:20:24 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.