Forfatter Emne: Smelteovn ?  (Læst 6385 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Smelteovn ?
« Dato: Februar 25, 2018, 16:42:33 »
Man går og funderer over så meget. ;)

Jeg har en masse aluprofil stumper, som godt kunne støbes om til noget mere anvendeligt, hvis jeg skulle få mig taget sammen til det. ;)  Men hvor meget/godt isolerer I sådan en smelteovn.
De fleste USA Youtubere støber isoleringen at noget pulver, som jeg ikke lige kan finde en dansk udgave af, og som i øvrigt virker meget skørt - og så bruger mange af dem trækul til opvarmning.

Det letteste og billigste var vel at lave en ovn i gasbetonblokke og så fyre med en gasbrænder
Er det en anvendelig løsning, eller hvad gør I. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Smelteovn ?
« Svar #1 Dato: Februar 25, 2018, 17:39:55 »
Jeg har lavet min ovn i en 60 L olietønde, hvor jeg har lavet den inderste del af pejseplader og udenom dettte har jeg blot støbt almindelig beton, det isoleregodt nok til at jeg uden problemer kan sætte hænderne på ydersiden af ovnen selv efter et par timers brug.

Det de ofte bruger udenlands er en ildfast støbemasse, det fås herhjemme, men det koster en del.

Gasbeton, letbeton osv kan også fint bruges, dog skal man ikke regne med den store holdbarhed, nogle har skrevet om 20-30 gange andre mere og mindre.
Hvis vægten har betydning er der også kaowool som minder om hvid mineraluld, men dog kan modstå varmen.

Alt efter hvor stor en ovn du tænker at lave er gas en udemærket varmekilde.
Dog har jeg selv valgt at lave min med en brænder fra et oliefyr som jeg køre på diesel  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Smelteovn ?
« Svar #2 Dato: Februar 25, 2018, 18:07:23 »
Jeg startede med at isolere med gasbeton, men det holder ikke i længden, så jeg har skiftet til pejseplader.
På anbefaling fra Neubert bruger jeg nu også et oliefyr, betydeligt mere effektivt end den store tagpapbrænder jeg begyndte med, og tilmed billigere i drift.
Jeg brugte en gammel varmvandsbeholder som "skjold"
Jeg har også fået bygget den lidt om så der nu er et låg der bare kan svinges væk, desværre har jeg ingen billeder af den nyeste version, de døde vist sammen med den gamle telefon.
 
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Smelteovn ?
« Svar #3 Dato: Februar 25, 2018, 22:25:35 »
Tak. :)  I første omgang spurgte jeg nu mest, fordi jeg har de der alustumper til at stå og fylde, og jeg tænkte, at jeg kunne få dem af vejen, og samtidig snige mig til et simpelt prototype-forsøg for at snuse til støbning. ;)

Det kan jo så åbenbart godt lade sig gøre, når det ikke skal være noget blivende - lecablokke har jeg, de andre løsninger koster penge. ]kr[ ;D En oliebrænder har jeg sådan set også, men man skal jo krybe, før man kan gå, og i første omgang er gasbrænderen det nemmeste.

Men det ser ud som om Jenses låg lukker ret tæt. Skal der ikke være en eller anden form for aftræk, uanset om det er gas eller olie, man blæser varme ind med [quest]
Jeg har en lille støbejernsgryde, som jeg regner med kan være digel, men hvor meget rum skal der være under den? Der skal vel trods alt være plads til at gassen kan brænde ordentligt.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Smelteovn ?
« Svar #4 Dato: Februar 25, 2018, 22:32:37 »
Jeg har jo hullet i låget, det passede fint til gasbrænderen..
Jeg brugen en stump rustfrit rør med en bund svejset i til digel, når jeg smelter alu, den står bare på bunden af ovnen, så flammen kan køre rundt om den.

Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Smelteovn ?
« Svar #5 Dato: Februar 25, 2018, 22:38:08 »
Ja man skal jo starte et sted.
Jo ganske rigtigt der skal noget luft ud igen, i for af et hul i låget.
Brændern kommer ind på skrå i bunden så flammen følger siderne i ovnen og derved fordeler varmen jævnt rundt om diglen.
der er ikke så afgørende hvor højt diglen står i forhold til brændern, mener min digle er ca 2,5cm over bunden af ovnen på et par rester af pladerne jeg lavede ovnen af.
og ca det samme rundt omkring diglen, men nej egentlig skal gassen gerne brændes lidt "fed" for ikke at lave overskud af ilt i ovnen, da aluminium hurtigt optager ilt og danner huller i støbningen.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Smelteovn ?
« Svar #6 Dato: Februar 25, 2018, 23:16:51 »
Jeg har engang set en som lave den af noget isokern som man bruger i en skorsten, som var stillet ned i en olie tønne ca 50-60 L og fyldt ud med løs lege. Det er sådan nogen små runde sten som hvis man blander lidt cement i så løber de ingen steder.
Den blev brugt til at smelte øldåser og med en kraftig sagbrænder

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Smelteovn ?
« Svar #7 Dato: Februar 25, 2018, 23:26:23 »
OK. I plan A passede min lille gryde ned i ovnen og hang i ørerne på kanten. Det synes jeg var smart, når der nu ikke skulle være plads til trækul. :-[ ;D ;D

Videre til plan B. ;)

Isokernen lyder da som en rigtig god ide Hans  [th] Den burde vel kunne holde til varmen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Smelteovn ?
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2018, 17:10:23 »
nej egentlig skal gassen gerne brændes lidt "fed" for ikke at lave overskud af ilt i ovnen, da aluminium hurtigt optager ilt og danner huller i støbningen.

Nu sad jeg så lige og varmede næsen indendøre med en Youtube-film.

"Myfordboy" putter soda i den flydende alu for at "afgasse" materialet og undgå huller. Modvirker det også den optagelse af ilt, som du taler om [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Smelteovn ?
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2018, 17:55:12 »
ja nogle er helt vilde med afgasning, og andre bruger det slet ikke.
Jeg har forsøgt med lidt forskelligt uden nogen kæmpe succes, derimod lader det til at have god virkning netop at dels justere brænderen lidt til den fede side, så der ikke er overskud af ilt i ovnen, og dels passe på at temperaturen ikke bliver for høj  :)

Men ellers er det heldigvis ikke værre end at aluminium kan man smelte om lige så mange gange man vil.
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Smelteovn ?
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2018, 18:55:39 »

OK - Det var så ikke lige "Den Hellige Gral" indenfor metalstøbningens ædle kunst.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Smelteovn ?
« Svar #11 Dato: Marts 06, 2018, 01:22:34 »

OK - Det var så ikke lige "Den Hellige Gral" indenfor metalstøbningens ædle kunst.  ;D

Tror jeg desværre ikke, en anden mulighed er ædelgas, omend nok en halvdyr løsning  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.