Forfatter Emne: Schaublin 102  (Læst 15159 gange)

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Schaublin 102
« Dato: Marts 27, 2011, 20:52:56 »
Hej på dette udmærkede forum. Jeg er udlært som maskinarbejder i 1973! Har så ikke arbejdet som sådan siden, jeg må vel nok være stået af dansen for længst. Sidst jeg "var" maskinarbejder var for 2 år siden, hvor vi havde et uheld med båndsaven i vores lille produktionsfirma. Så fik jeg prøvet at dreje konus og slå linksgevind mm. Jeg har dog i mange år haft en meget gammel 1 m bænk, vil tro det er en Løvener, den er lidt amputeret og påbygget en ford gearkasse med træk op i "enden" af spindelgennemboringen. Den har dog drejet både små og store dele til min hobby, der primært er modeljernbane. Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en "lille" bænk, måske en "minilathe". Var dog ikke sikker efter at have set mig rundt på nettet at sådan en var god nok (vi har en lille bænkboremaskine af kinesisk oprindelse i firmaet og den er S-- til at blive tosset over) Men så en dag køre jeg om forbi en maskinforhandler i nabolaget, og hvad stå inde i hallen: 1965 Schaublin m reduktionsspindeldok + en alm spindeldok. Reduktionsdokken har, som jeg hører det, slidte lejer og der er slør at se da jeg får den hjem til undersøgelse. Nå men den var købt og betalt, og jeg fandt ud af hvilke lejer der var brugt, ved hjælp af en tegning jeg fandt på internettet. Jeg gik så ind til den lokale FAG "pusher" og fik et mindre chok: De kostede mere en jeg gav for maskinen. Nu har jeg monteret den alm spindeldok og den køre væsentlig bedre. Der kan tages en spån på 1:100 Jeg er meget interesseret i at få fat i en instruktionsbog om bænken, (så nu slipper papiret op her på siden)Venlig hilsen til jer alle

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #1 Dato: Marts 27, 2011, 21:16:44 »
En herlig lille bænk, jeg lærte at dreje på sådan nogle, men langt de fleste af dem jeg har set er sat op til at køre som revolverbænke. Men der findes tværslæde med forsætter og pinoldok til dem. Desværre er det et firma der er kendt for høj kvalitet, så næsten alt koster meget at købe.

Jeg har hørt et rygte om at hvis du melder dig ind i denne gruppe

http://groups.yahoo.com/group/schaublinlathes/

Ja, skulle du kunne finde manualer under Filer.

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #2 Dato: Marts 28, 2011, 21:29:34 »
Tak til Max for linket. Ja det er dyrt det der Schaublin. Har spurgt den danske importør, og ja de skulle have en tusse for instruktionsbogen. Har lige rodet lidt med bænken her i aften, og fandt ud af at ihvertfald lejet op mod fladremmen i mellemakslen er defekt! Håber ikke at det er et speciel leje for så var det nok et dårligt køb jeg har gjort. Meningen med det hele er at jeg vil have bænken afmonteret fra den støbte fod, og monteret på et pænt bord 30-40 mm eg, med nye konsoller under hvori motoren kan monteres. Så skal den ind til modelbanen og nyde sit otium, men foreløbig går det vist den gale vej. Er der nogen der kender til systemet m. remtrækket på motor, det ser noget "koblingsagtigt" ud og der mangler også en lille lodret arm, der ligesom kunne trykke skiverne fri af motoren. Tak for nu og hav det godt allesammen.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #3 Dato: Marts 29, 2011, 00:18:38 »
Hvis du ikke finder nogen brugbar manual, ja så vend lige tilbage. Jeg har en anelse om at jeg måske kender et sted hvor sådan en kan lånes.

Jeg har rodet med motore, koblinger og gear på sådan nogle, men det er vel over 30 år siden, så jeg husker faktisk ikke noget af det, sørgelig forfatning den hukommelse er i.

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #4 Dato: Marts 29, 2011, 21:44:37 »
Godaften. Ja så har jeg været på yahoo, er ikke ret god til de engelske indmeldelsesformulare, må se om FBI kommer en dag. Der var da mange interessente dokumenter, men desværre fandt jeg ikke de sidste 2 af 3 på 102 eren. Det der kunne være interessent var mere om hovedspindlen og mellemaksel mm. Måske det der er i 1. del er nok til at kunne skifte lejer, hvis jeg har råd altså. Godnat og drøm om en dejlig Schaublin!

Palle

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2011, 22:21:36 »
Du skulle prøve at henvende dig til Tony i UK, han har muligvis, eller kan skaffe
det nødvendige.

http://www.lathes.co.uk/schaublinmiller/index.html

Iøvrigt skal du ikke bestille eventuelle lejer efter de numre, der står på.
Bestil efter målene.
Schaublin har sikkert fået lavet speciallejer, der koster.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2011, 22:52:50 »
Lige et lille opstød...Det er altså hærværk at afmontere det originale stel og montere den på et bord  :-[

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Schaublin 102
« Svar #7 Dato: Marts 29, 2011, 23:43:55 »
Det er mere ned hærværk det er utilstedeligt :o :'(

783

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Schaublin 102
« Svar #8 Dato: Marts 30, 2011, 22:28:17 »
Takker for indlæggene. Har da tænk at det er en form for amputation at tage den af soklen, men den ser nu ikke videre køn ud inde på "tæppet. Min drøm er at, såfremt jeg får den sat i rimelig stand, at den skal være maskingrøn og stå på et bord/bænk i egetræ. og så er der også det praktiske problem at den er for høj til at kunne komme ind. At det muligvis vil gå ud over stivheden er jeg klar over, men den kommer kun til at dreje mindre ting, helt ned til måske 0,7 x 0,3 og det i messing. Så jeg håber at i kan tilgive jeg begår helligbrøde. Den blev da reddet, for havde maskinhandleren kendt til lejernes tilstand så havde den måske endt i skrotkassen. bedste hilsener 783

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #9 Dato: Marts 30, 2011, 22:38:24 »
Hærværket kender åbenbart ingen grænser, en Schaublin skal altså være grå.

 :)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #10 Dato: Marts 31, 2011, 17:06:19 »
Lad mig overtage den... Så skal den nok få et kærligt hjem, og du får penge til en ny brugt ikke schweizisk/tysk bænk som du kan behandle som du lyster :)

Dog med forbehold for stand og pris  ;)
« Senest Redigeret: Marts 31, 2011, 17:08:44 af Dr. Metallic »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Schaublin 102
« Svar #11 Dato: Marts 31, 2011, 17:37:04 »
Hej 783

Når man læser nogle af de GAMLE smedes indlæg får man indtryk af at det det er Den Hellige Gral du har købt, men det er det ikke det er bare en gammel fransk drejebænk som du da må skrue og male på alt det du vil  ;D ;D ;D
God fornøjelse med den.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Fridolin

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #12 Dato: Marts 31, 2011, 19:55:30 »
Helt enig der Fry....
Men værn om de afpillede dele,
eller sælg dem til nogen der har brug for dem  :)
Mvh Fridolin

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Schaublin 102
« Svar #13 Dato: Marts 31, 2011, 20:17:52 »
Det er den hellige gral..... :'(

Frylund - Hvis vi nogen sinde skulle mødes, så skal du ikke kalde mig for smed - ellers holder jeg dig ud i strakt arm til du tørster ihjel  :D


Jeg er retteligt benævnt tidligere kongeligt privilligeret maskinarbejder

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Schaublin 102
« Svar #14 Dato: Marts 31, 2011, 20:56:38 »
Når man læser nogle af de GAMLE smedes indlæg får man indtryk af at det det er Den Hellige Gral du har købt, men det er det ikke det er bare en gammel fransk drejebænk som du da må skrue og male på alt det du vil  ;D ;D ;D
God fornøjelse med den.

Hvornår er Schaublin blevet et fransk mærke ?