Forfatter Emne: Varmepumpe..  (Læst 6392 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Varmepumpe..
« Dato: December 18, 2016, 18:08:19 »
Roder lidt med at skifte mit lille oliefyr ud med en varmepumpe..Er det rigtig forstået at man kan dividere scop værdi op i antal watt som den afgir, og det så er det man betaler for.?? Vil have den kørende 24-7 og så ca 10 grader for at slippe for rustangreb.. :) Hvis jeg har råd.. :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Varmepumpe..
« Svar #1 Dato: December 18, 2016, 19:06:45 »
Samme drøm har jeg gået med et stykke tid. ;D

Principielt er det rigtigt, men ligesom alt andet der lyder godt, cop/scop målinger ikke udtryk for den fulde sandhed.

Det er faktisk rigtig godt beskrevet her: http://dansk-energi-center.dk/faq/hvad-er-cop-vaerdi-scop-seer
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Varmepumpe..
« Svar #2 Dato: December 18, 2016, 20:03:47 »
Tak for linket det var interesant..Tror nu nok jeg prøver at springe ud i det.. :) Det bliver nok en ca 6 KW ...

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Varmepumpe..
« Svar #3 Dato: December 18, 2016, 20:07:45 »
Tak for linket det var interesant..Tror nu nok jeg prøver at springe ud i det.. :) Det bliver nok en ca 6 KW ...

Jamen vend endelig tilbage med en update. Så kan jeg jo se, om jeg skal "springe efter". ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: Varmepumpe..
« Svar #4 Dato: December 18, 2016, 20:09:33 »
Hvor stort, og hvor godt isoleret er dit værksted?
Jeg har selv gået med tanken, men det kræver en del isoleringsarbejde i mit værksted, før det kan blive en rentabel løsning 😀 Tror jeg.

Vi har en i huset, som er godt isoleret. Dog bruger vi den kun efterår og forår, sådan i en overgang når fyret ikke er nødvendig at starte op.
Den kører faktisk forbavsende billigt. Mener Ca 200~300watt i timen, 23~24c*

Jeg vil gætte på at den ville køre noget mindre/ikke så ofte i et lille rum, som kun skulle opvarmes til 10c*


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Varmepumpe..
« Svar #5 Dato: December 18, 2016, 20:20:35 »
Mange af dem har en særlig "sommerhus-termostat" på 8 grader. Mere stabil (økonomisk) end den almindelige regulering er ved lave temperaturer. 8 grader er nok til at "holde rusten fra døren", og ørerne fryser nok lige så meget ved 8 som ved 10. Løsning = tophue. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Varmepumpe..
« Svar #6 Dato: December 18, 2016, 20:59:42 »
Det er ca 35 kvm ..bygget i halv sten mur og 50mm uld og 100 mm på loftet som bliver til 200 hvis det bliver til noget..Ja præcis har godt set det sommerhus system..hmm synes nu godt nok der er delte meninger om hvor høj temp. skal være for at undgå rust.. :)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Varmepumpe..
« Svar #7 Dato: December 18, 2016, 21:34:07 »

De kloge, jeg har snakket med, har oftest ment, at det handler mest om at temp er konstant, men [quest]

Jeg tror nok, at jeg har fået et hint om, at "Mit værksted" mest er til at vise billeder i. ;)

Jeg flytter lige emnet til Faglig debat.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Varmepumpe..
« Svar #8 Dato: December 18, 2016, 21:47:58 »
Jeg har elvarme i mit hobbyrum, og holder en temp. på 7-8 gr. Rummet er helt tæt uden udluftning, jeg har en affugter stående, men den samler kun ca 1-2 liter vand op om året, så det er ikke meget den køre.

Og tingene ruster ikke..
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Varmepumpe..
« Svar #9 Dato: December 20, 2016, 11:49:05 »
Gad godt vide om 7-8 grader er nok eller om det ville ruste uden affugter...?? ]jul[

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Varmepumpe..
« Svar #10 Dato: December 20, 2016, 12:02:41 »
Jeg isolerede min garage for en 3 år siden. Det er massive vægge, og jeg døjede meget med fugt. I samme ombæring installerede jeg mit stokerfyr i et tilstødende rum. Det vil sige jeg har en væg på 3x4 meter i mursten, imellem garagen og fyrrummet.
Når det er koldest kommer jeg nok ned omkring 5 grader derude. Jeg har haft rå karrosseriplade til at stå der i 2½ år nu, uden der kommer en eneste rustplet.
De pludselige temperaturskift og fugt-tilstedeværelse er det der er værst. Dem døjer jeg så ikke med længere.

Så evt. en lille affugter, så kan du sagtens gå ned på 7-8 grader, er min erfaring.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Varmepumpe..
« Svar #11 Dato: December 20, 2016, 21:59:01 »
yep præcis tommy har også kikket på en med sommerhus temp,og hvis så den ligger rimelig konstant tror jeg det nok skal gå...Eller må den jo lidt op i temp..
Og ja søren og jens ellers må jeg ha en lille affugter stående.... :)

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Varmepumpe..
« Svar #12 Dato: Februar 08, 2017, 20:37:40 »
yep præcis tommy har også kikket på en med sommerhus temp,og hvis så den ligger rimelig konstant tror jeg det nok skal gå...Eller må den jo lidt op i temp.
Hej Villy,
er interesseret i at høre om du er kommet til noget resultat med dine overvejelser vedr. varmekilde?  :-\
Hilsen,
Ray.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Varmepumpe..
« Svar #13 Dato: Februar 08, 2017, 21:17:15 »
Yep er kommet videre, bare glemt at gi respons herinde.. 6 kw pumpe med 4,6 scop værdi monteret sammen med et spar o meter så jeg kan se forbrug....Min garage er ca små 30 m2 og bygget i halvstens mur fritliggende...Væggene er isoleret med 50 mm uld og jeg er lige blevet færdig med loftet og der er der 200 mm...I januar har jeg brugt for ca 260 kr strøm, med den stående på sommerhus mode ca 8-10 grader, og ca 5 gange kørt op på 18 grader i ca 3 timer.... En pris jeg gerne betaler for en lun garage og 0 rust..... Kan klart anbefales... :) :)

melgump

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 56
Sv: Varmepumpe..
« Svar #14 Dato: Februar 09, 2017, 17:16:12 »
Godt at høre, at du er glad for den løsning du valgte. :) Må man spørger hvilket mærke anlæg du installeret?
Mit varmebehov svarer omtrent til dit. Hos min installatør var der ikke meget forskel på priserne af et lille anlæg og et større, inklusiv installation. Omkring 1000kr., mener jeg han sagde. Jeg har også  hørt, at man selv kan montere anlægget med undtagelse af el. installationen men det lader til, at i så fald mister man noget af sin reklamationsret. Er der nogen der har erfaring på det punkt?
Mvh.
Ray.