Nylige indlæg

Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
Køb og salg / Optimum MB4 Fræser sælges
« Nyeste indlæg af Floyd Dato Februar 05, 2024, 21:48:40  »
Den korte version: Optimum MB4 fræser med DRO (0,005mm glaslinealer) 19.500 kr

Hele julehistorien:
For godt og vel et år siden fandt jeg min drømmefræser - en Optimum MB 4.
Den opfylder kravene til at være større og kraftigere end min gamle fræser (Opti BF30) uden at være større og tungere end at den kunne bakses ned ad kældertrappen og rundt om hjørnet ind i kælderen, hvor mit værksted befinder sig.
Efter lang tids studier af bl.a. Stefan Gotteswinters konklusioner, se evt. denne MEGET lange tråd
https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=4&t=17269&sid=2a670c69e871a07b7266bdeb33759b5e
og hans undersøgelser        
                   
begyndte jeg så at jagte sådan en på brugtmarkedet. Det var ikke lige så nemt og jeg var næsten blevet parat til at købe en ny, https://kamas.dk/boremaskiner-fraesere/91466-optimum-bore-fraese-maskine-optimill-mb-4.html da der en dag dukkede en brugt op. Lidt skriverier og så afsted til Berlin for at hente den.
En væsentlig detalje var jo netop, at den kunne adskilles i hoveddelene og transporteres i en alm. stationcar.
Med lidt besvær fik jeg også delene båret ned i værkstedet, og der står de så stadigvæk. Jeg er nemlig i mellemtiden blevet ramt af flere forskellige helbredsmæssige udfordringer og er bange for, at jeg aldrig kommer til at bruge den. I det hele taget er jeg stærkt i tvivl om hvorvidt jeg kommer til at have glæde af mit værksted fremover. Derfor har jeg med blødende hjerte taget den tunge beslutning at skille mig af med den "nye" fræser til en begyndelse. Så kan jeg i det mindste komme til at bruge resten af værkstedet.
Den henstår altså i mit kælderværksted mere eller mindre adskilt. Jeg orker ikke at samle den bare for at tage et billede, så her et det billede jeg købte den efter, dog fik jeg ikke understellet med.
Diverse tilbehør, som jeg lige husker det: Stor maskinskruestik, rustfri spånfang (80 x 110 cm), MK4 ER 32 colletholder (ingen collets) To gasfjedre til at aflaste gearkasse/fræserhovede når den skal skrues op ad z-aksen.
Jeg kan ikke overkomme at forudse alle spørgsmål, men jeg svarer naturligvis på alle henvendelser og vil prøve at sende detailbilleder om ønsket.
Den skal afhentes på min adresse og det kræver mindst to beslutsomme personer at få den op ad kældertrappen. Jeg kan stille en trappesækkevogn til rådighed og måske en "giraf".
72
Faglig debat / Sv: Harrison M350 utæt bag centerpatron :-(
« Nyeste indlæg af RH Dato Februar 05, 2024, 16:08:43  »
Det må være tætningen der sidder her.
Se billede.


Jeg tænker at du skal have spindlen helt ud for at ordne det


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

73
Faglig debat / Sv: Harrison M350 utæt bag centerpatron :-(
« Nyeste indlæg af Bamsen Dato Februar 05, 2024, 09:17:03  »
Hej Søren

Ja det har jeg, men de tegninger er ikke noget værd desværre da de ikke er exploderet som man kender det fra andre
74
Faglig debat / Sv: Harrison M350 utæt bag centerpatron :-(
« Nyeste indlæg af Søren Dato Februar 05, 2024, 07:43:30  »
Har du dokumentationen på maskinen?
Der burde være nogle eksploderede tegninger, der kunne hjælpe dig langt hen ad vejen.

Ellers vil Tony gerne sælge dig en. ;)

https://store.lathes.co.uk/print/mhl350

Du kan også hente den ganske gratis her:
https://passion-usinages.forumgratuit.org/t3201-harrison-m350





75
Faglig debat / Harrison M350 utæt bag centerpatron :-(
« Nyeste indlæg af Bamsen Dato Februar 03, 2024, 15:08:43  »
Hej

Som overskriften antyder så har jeg problemer med at min Harrison M350 drejebænk er utæt bag centerpatronen.
Er der nogle af jer som ved om jeg kan komme til pakdåsen uden at skulle have hele den gennemgående aksel ud?
Jeg har vedhæftet et billede af hvordan det ser ud bag centerpatronen og en pil hvor det er olien løber ud (det er ret meget desværre)
76
Selvgjort er velgjort. / Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Nyeste indlæg af PerHolland Dato Februar 01, 2024, 17:46:47  »
Det er stadig statorviklingerne der giver drejefeltet og driver motoren rundt. På en en kortslutnings motor består rotoren af aluminiumsstave som er kortsluttet i enderne. Disse er fræset ind i den lamellerede jernkerne. På større motorer brugte man også at starte dem op i  Stjerne Trekant. I så fald skal den være viklet til 380/660v
77
Selvgjort er velgjort. / Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Nyeste indlæg af nkhv Dato Februar 01, 2024, 16:41:10  »
Hvordan fungerede det så? Som jeg forstår dig monterede man viklinger på rotoren? Sjov teknik. Har du evt noget billede/diagram?
78
Selvgjort er velgjort. / Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Nyeste indlæg af PerHolland Dato Februar 01, 2024, 14:25:26  »
Det sidste er heller ikke helt rigtigt. De tre slæberinge er til igangsætning. De er forbundet til en modstandskasse og ved igangsætning udkobles disse gradvist for til sidst at kortslutte rotoren. Altsammen for at nedsætte startstrømmen ved tung start. Det er derfor mindre motorer også kaldes kortslutningsmotor. alt dette  er afløst af softstartere og frekvensomformere.
79
Selvgjort er velgjort. / Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Nyeste indlæg af Niels Haldrup Dato Februar 01, 2024, 12:21:46  »
@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj

Alright, tak for info.

Det er ikke helt rigtigt. I en tre-faset _induktionsmotor_ er det korrekt, men der findes gamle motorer med viklede rotorer og slæberinge i måsen til at overføre strømmen. Meeeeeeen, det er nok alligevel lidt ældre end din gode ven fra '89  :)
80
Selvgjort er velgjort. / Sv: En historie fra mit hjemmevikleri.
« Nyeste indlæg af nkhv Dato Februar 01, 2024, 08:39:02  »
@Niels
Jeg tror at jeg mistede overblikket lidt under selve placeringen af viklingerne. I første forsøg havde jeg alle 4 del-viklinger ubrudt i én og samme bundt. Og jeg tror, jeg kom til at vende den 3. og 4. modsat af hvad de skulle.
I andet forsøg viklede jeg kun 2 del-viklinger i samme bundt og forbandt derefter polens 2 modsatte sider manuelt. Det gav jo 3 flere samlinger, men gjorde det langt lettere at både montere og overskue.
I en tre-faset motor er det kun statoren, der er viklet
/Nicolaj
Sider: 1 ... 6 7 [8] 9 10