Debat Forum > Gode Links, Tip og Trick

Gevind med gevindbakke på drejebænken

(1/3) > >>

Joris:
Hej
Jeg har lidt problemer med at dreje gevind med gevindbakker på drejebænken.

Jeg vil gerne lave et udvendigt gevind M10.
Jeg har en stang som jeg drejer ned til Ø 10mm. Jeg anbringer en m10 gevindbakke i en bakkeholder i pinoldokken og den koniske side i bakken vender fremad.

jeg fører gevindbakken frem til emnet, sætter omdrejningerne helt i bund og med håndhjulet lægger jeg et let pres på. Emnet får en klat olie og så sætter jeg i gang.

Ligegyldig hvor hårdt jeg spænder trekloen kan den ikke holde emnet som drejer rundt i kloen og laver grimme mærker.
Hvad gør jeg forkert? Gode råd og tricks efterlyses.

venlig hilsen

Joris

Tommy:
Lyder underligt. Første tanke var, om kløerne sidder forkert i din treklo. men det kan vel ikke passe.

Hvor stor er din klo [quest]

Joris:
Tommy, jeg tror ikke at bakkerne kan sidde forkert? og størrelsen har jeg ikke lige mål på her og nu, men jeg vedhæfter et billede af den. Tak alligevel
vh
joris

Tommy:
Joh. det kan de nu nok godt :) men det er svært at se, når ikke billedet er taget helt lige forfra.

Jeg tænkte, om det var en kæmpebænk, med en gammel patron, som ikke gad spænde om noget så pylret som 10 mm. men det er det jo ikke.

Det kan vel være spåner, som har sat sig fat inde i kloen - men  ??? ???

Prøv engang at skrue på den, og se om bakkerne mødes helt lige og centreret i midten. Sæt evt et tyndt emne i, og se om det kører lige.
Og/eller, måske er det nemmere, om du kan få bakkernes yderste ender til at flugte 100% med selve patronen. Det er ikke så mange milimeter det drejer sig om.

Joris:
tak Tommy
Jeg tager forslagene med i betragtning når jeg prøver igen. :D
Jeg er jo ellers på rette spor med fremgangsmåden, så der må være noget med de bakker jeg ikke har styr på.
mvh
Joris

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version