Forfatter Emne: Valg af rigtig maskin maling?  (Læst 3485 gange)

Sako75

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Valg af rigtig maskin maling?
« Dato: Marts 08, 2021, 21:55:50 »
Hej

Jeg skal til at male en fræser og er i tvivl om hvad jeg skal bruge af maling?

Jeg brugte for år tilbage noget MIPA 2K maling, fin overflade, men syntes måske ikke den holder helt så godt som det gamle maling på mange maskinger, er det bare fordi at det er blevet for sundt efterhånden?

Jeg tænker at slibe den ned, grunde og male, kunne være fedt nok at sprøjtespartle den inden, men har faktisk overvejet at male den med en meget fin rulle da jeg ikke rigtigt lige har muligheden for at sprøjtemale pt. hvad er jeres erfaringer med at male maskiner på den måde?

Mvh

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Valg af rigtig maskin maling?
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2021, 10:15:03 »
jeg malede min forige bil med rulle, og esbjerg maskinemalje, tyndede malingen lidt op med terpentin, det flød rigtigt flot sammen.
Så jeg ville ikke være betænklig ved at gøre det med en maskine heller  [th]
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Valg af rigtig maskin maling?
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2021, 21:27:35 »
Hej.
Efter at have lavet en del research i forbindelse med renoveringen af min gamlle søjle boremaskine, samt diverse fejl jeg lavede undervejs i male processen, samt adskillige telefonsamtaler med HC Farver og Esbjerg paints er jeg nået frem til følgende:

Der grundes med 2 komponent Esbjerg PUR grundmaling serie 0446 som samtidig er en high build primer (sprøjte spartel). Herefter slibes der med korn 180.

Der skal bruges polyester spartel til de større ujævnheder, alt efter hvor flot slut resultat du vil have. Slibes til sidst med korn 320/400.

Der males topcoat med 2 komponent Esbjerg PUR emalje serie 0440, som er hårdere end Esbjerg Maskin Emalje.

Den kan leveres i alle RAL farver i minimum 4 liter. Europæiske værktøjsmaskiner males ofte i Resada grøn RAL 6011

Forhandles bla. af Sanistål. Men læs Esbjerg paints hjemmeside, der er nogle rigtig gode data blade, og der står også om produkterne kan rulles på.

Der bruges samme hærder til begge produkter 0610-84150

Lad være med at blande 1 og 2 komponent topcoat og primer.

Jeg ville købe en HVLP sprøjte (High Volume Low Pressure) det støver faktisk ikke ret meget.

God fornøjelse, vi håber da at få nogle billeder undervejs i processen, uanset hvad du vælger.
Med venlig hilsen
Thomas