Forfatter Emne: Materiale valg til tandhjul  (Læst 33554 gange)

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #45 Dato: Oktober 10, 2009, 00:25:33 »
Kik på det sidste bllede kaldet schritt n
kik på de tænder der står klokken 11 og 12
kik på det blå som er DIN hob
Kik på den del af hobben der står mellen tand klokken 11 og 12
drej nu tandhjulet en HALV tand/deling med uret
tænderne står nu halv tolv og halv et
Forskyd  hobben en HALV STIGNING  nu står en del  lige ned klokken tolv
del del vil nu fjerne de to små hjørner på tænderne 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #46 Dato: Oktober 10, 2009, 10:09:50 »
Du må have mig undskyldt, men på dine sidste billeder ser jeg ingen forskydningen, centerlinien på tandhjulet rammer i alle 4 skitser, nøjagtigt i sporet på hob'en.
Det er nøjagtig sådan det ser ud, når jeg fræser.
Du skriver der altid er tre tænder fra hob'en i indgreb, det er ikke korekt.
Hvis du fræser et tandhjul, med en meget stor diameter, er flere tænder i indgreb. ( hvis det er en tandstang, ville alle tænder være i indgreb)

Og nej en ledeskrue og en snekke, ligner ikke min hob, når de ses fra siden. Pga. deres stigning er gevindtoppene ikke lodrette, jo større stigning, så er det mere synligt. (tænk på hvis stigningen eks. var 200 mm pr o/m, så ville gevindtoppene stå noget skrå)
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #47 Dato: Oktober 10, 2009, 15:34:59 »
Der er ingen forskydning på billederne ,det skriver jeg at du skal forestille dig
eller precis ,kik (se det der er der )
Og så drej/forskyd  (forestil dig at du gør )

men må lige spørge igen  har du ikke læst og set billederne
billederne har jeg sat ind her ,de viser jo at tanden bliver mere afrundet jo flere overløb (med forskydning )
jeg mener endda at den gode Letherwood også nævner det ,,eller måske var det en af de der komenterede hans(gode)  videoer

jeg skal senere i dag prøve bogstaveligt at klippe det ud i papir ,og se om jeg kan få billederne ind her  :)

prøv at forestille dig at du ville `rulle det tandhjul der er i tandstangen på billede schritt n ,det kan man jo det bruger du når du flytter hoveslæden på drejebænken
og når du sænker spindelen i søjleboremaskinen

drej tandhjulet en halv tand ,og tænderne står ikke længere kl 11 og 12 men kl 11,30og 00,30 det lille hjørne vil nu berøre tandstangen /hobben

hvor i Danmark bor du ?jeg bor i synderjydland.(du kan bare sende en mail igennem det her forum ) vi kan da prøve at lave nogen ,og se hvordan det går
et 18 tands ville være let ,en gang fræsning og ta billeder
forskyd og gentag ,og ta billeder osv
det er da ærgeligt når du nu har opnået så gode resultater at du snyder dig selv for det sidste 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #48 Dato: Oktober 10, 2009, 17:24:47 »
Tja det bliver vi vist aldrig enige om,  men det gør da heller ikke spor. :)

Du skriver:
"det er da ærgeligt når du nu har opnået så gode resultater at du snyder dig selv for det sidste  "

Jeg kan ikke rigtig se, jeg har snydt mig selv, for noget som helst !
Jeg har fremstillet et konverteringssæt, til min Boxford, så nu kan jeg lave gevind i mm.
Tandhjulene køre let, og uden støj, jeg er rigtig godt tilfreds.
Jeg har heller ikke tænkt mig at lave yderlige forsøg, da de tænder jeg har lavet, har en fin runding, og køre perfekt.
Jeg har en enkelt fabriksfremstillet knivfræser til DP-18 no 3, den laver ikke tænderne anderledes til de antal tænder den nu er beregnet til.
Nu er det jo ikke en højteknologisk gearkasse, men kun nogle simple tandhjul, som kun vil komme til at køre nogle få timer om året.

Du skal ikke se det som en kritik, af dine indlæg. Det er kun fint, hvis du finder en bedre metode.
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #49 Dato: Oktober 12, 2009, 00:23:06 »
Ok  :)som lovet har jeg klippet det ud i papir
det er lidt sjusket ,men det viser principet

Det du ser til højre (schritt  n) er det du ser når DU har fræst din sidste spån/tand

det som Schritt  3 viser er tandhjulet flyttet en HALV stigning af hobben til højre
det ville være det samme som at flytte hobben en halv stigning til venstre ,,et hip som hap

som jeg husker det havde du fræsereren horisontalt ,alså som vi ser det her

Tandhjulet er drejet en HALV tand/deling ,og da det er en halv, er det igen et hip som hap

som du kan se passer de tænder  som du har lavet NÆSTEN ind imellem HOBBENS tænder ,,men kun næsten

Det lille hjørne der var efterladt både på højre og venstre side af tanden bliver nu faset af (kun på en af siderne af gangen ,man skel hele vejen rundt )
Vupti ikke længere to flader på hver side af tanden ,,men tre

jeg skal ærligt sige at det ser ud som om toppen af tanden også lige får et lille strejf ,men hvis den gør det er det fint
Teorien siger jo at ligegyldig i hvilken vinkel tandhjulet står ,så kan det være der ,bare tandstange/eller som her hobben ,blot står tilsvarende forskudt


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #50 Dato: Oktober 12, 2009, 19:22:49 »
Der skal ikke være flader på tandflande (undtagen på rack) der skal være rundinger.
Jeg har opnået en tand, med flere end 3 flader, faktisk ligner det en runding.

Hvis du bruger "min" metode, og kun tager ca 1/10 mm i spåndybde, får du et perfekt tandhjul.
Men en langvarig proses, med en manuel fræser/delehoved.

Hvis man bruger din måde deformere man tanden, som du selv er inde på, dog ikke kun tandspidsen, men også bunden af tanden som jeg ser det.

STANKO dette er min sidste komentar, til dine ide'er vedrørende tandhjulsfremstilling, da vi nok aldrig blivere enige.
Det er ikke ment som en kritik, men blot en konstantering.

Det er fint du prøve at finde bedre metoder, ellers stod udviklingen jo stille. ::)


Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #51 Dato: Oktober 12, 2009, 23:01:17 »
Ok ,nu må du lige fortælle mig hvorfor du ikke tror på hvad der står på de sider jeg har linket til ?

Tyskeren skriver
Hier werden auch die das Tragbild natürlich etwas störenden Abeckungen der Tragflanken erkennbar und gleichzeitig sieht man wie der nötige Hinterschnitt beim Bearbeiten automatisch erzeugt wird.

Würde man dieses Verfahren in unendlichen feinen Schritten zwischen zwei Zähnen weitergetaktet ablaufen lassen und dabei den Fräser pro Feinstschritt um den anteiligen Wert Pi/Winkelschritt nach links mit verschieben erhielte man die echte Evolvente als stetige Kurve. Macht natürlich wenig Sinn, außer man möchte die nächsten Wochen mit der Herstellung eines einzelnen Zahnrades verbringen.....

på den engelske sprogende ,jeg har sat billederne ind her MED tænderne vist med hendholfsvis 1 -2- -4 gange fræsning

Figure 3 shows what happens if you take two cuts per tooth-space on a 20 tooth blank - the first cut with the cutter at the central starting position, as in Figure 1, and the second after rotating the blank by ½ a tooth position and advancing the cutter in the same direction, along a tangent to the circumference of the blank, by ½ the linear pitch of the rack (the linear pitch being equal to pi times the module size in mm). The detail of the tooth form shows that this produces a much closer approximation to the correct Involute form, and again, shows the beginnings of some undercutting at the base of the tooth.

Du skriver at hvis man gør som jeg har vist ,så deformeres tanden
det passer ikke ,,tanden FORMES netop ,vi fjerner jo det som IKKE skal være der
og jo flere overgange ,jo mere `finpudset bliver tanden

så her siger du noget der er direkte forkert

Du har ret i at der fjernes noget forneden ,men det er ikke tanden ,det er tandroden



Her er et par link som viser at man kan høvle (shape) tanden ,netop ved at flytte tandhjulet lidt ad gangen samtidig med at det drejes = rund(mange faset) tand
de bruger EN tand som er magen  til en TAND FRA DIN HOBBE

De er selvfølgelig nød til af og til at flytte tandhjulet tilbage præcis en hel stigning UDEN at dreje tandhjulet,for så at fortsætte
http://www.youtube.com/watch?v=adRlGffXM5k
Kik  her .og lad være med at se det som en snekke
se det som din hobbe ,ligegyldig hvor hobben står ,findes der en position for tandhjulet hvor .hvor hvis hobben(en ikke snoet)blev kørt igennem ville den KUN fjerne noget der IKKE skulle være der

Et tandhjul skal jo kunne ´rulle`` i en tandstang (med den samme stigning)

http://www.youtube.com/watch?v=TA7N-tNcFdU&feature=related

Den her fjerner også kun det der IKKE skal være en tand ,den klarer sig også med kun en tand /skær der flytter sig sidehverts samtidig med at tandhjulet drejer
http://www.youtube.com/watch?v=pVzKwm6jQJw
Prøv at se ved 3min 56 sek tænderne ligesidet som din hobbe


Og lige til sidst
der er ikke min metode ,eller for den sags skyld din vi snakker om

DET ER DEN SAMME

du stopper blot efter en omgang ,hvilket tit og  ofte er nok
men jeg kan ikke forstå at du ikke tror på det der står ang forskydning osv
Det står der jo

Begge sider næver det jo  ??? ??? den ene viser anda forskellen i tandformen

Det er ikke noget jeg kan ta æren for ,det blev brugt før jeg blev født  :D

Hvis der er nogen der skal ha et venlig skulderklab ,,så er det dig ,
Alt det jeg har læst mig til (imens du lavede spåner og tandhjul  ;D) stammer fra det link du gav 





jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #52 Dato: Oktober 13, 2009, 00:26:59 »
Citat fra mit sidste indlæg:
"STANKO dette er min sidste komentar, til dine ide'er vedrørende tandhjulsfremstilling, da vi nok aldrig blivere enige.
Det er ikke ment som en kritik, men blot en konstantering."

Du må forstå jeg har fået lavet de tandhjul jeg skulle bruge, og er ganske tilfreds med deres virkemåde.
Jeg har ikke planer om at fremstille flere tandhjul, udover måske nogle i automatstål, men så bliver det på samme måde som de andre.

Så du må undskylde min manglende entusiasme, overfor dine forslag, men jeg er ikke interesse i at gå i dybden og studere dem nærmere.

Måske skulle du oprette din egen tråd om emnet, så du kan få nogle flere indput, fra folk som er mere intereserede end jer er.


Med venlig hilsen jens
 
« Senest Redigeret: Oktober 13, 2009, 00:36:26 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.