Forfatter Emne: Materiale valg til tandhjul  (Læst 33556 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #15 Dato: Juni 04, 2009, 00:20:45 »
Inspireret af den gode mister Leatherwood, har jeg fremstillet en valsefræser.
Den blev lavet af UHB-11 stål som er nem at hærde, den har en diameter på 25mm
Billedet er inden hærdningen.

Kan man fræse ned på mål i et hug ? (Leatherwood mener man kun kan fræse 5/1000" i dybden af gangen, for at opmå den korekte tandform )
Jeg har prøvet at lave et 24 tands i noget nylon (pom) fræset på mål i en "spån", umidelbart ser det ok ud, lavede et andet med 6 "spåner" umidelbart ikke nogen forskel.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #16 Dato: Juni 07, 2009, 00:42:17 »
Så skulle den hjemmelavede valsefræser, prøves af. Jeg lavede et convertersæt 94/74 tænder, dog i allu jeg skal først have lavet, alle de små tandhjul, så prøver jeg nok at lave convertersættet i stål.
Så må vi jo se, om den kan klare det også.
Ellers kan man købe en valsefræser DP 18 14½ gr. for 55£ + fragt.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Cutting-Tools/Gear-Hobs
Husk altid at skille tingene ad.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #17 Dato: Juni 07, 2009, 12:15:15 »
Det ser rigtigt godt ud  :)

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #18 Dato: Juni 07, 2009, 19:32:10 »
Hej Jens.
Det ser jo nydeligt ud.
Er det ikke tommer han taler om angående spåndybte.
Jeg ville ta store spåner masser af køl og så 0,1 mm som slet.
Mvh.Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #19 Dato: Juni 08, 2009, 00:21:39 »
Tak for de rosende ord, men nu er allu. jo et taknemligt materiale!
Jeg fræste ned på mål i en spån, men kørte så tilbage i samme dybde, der tog den så en lille "slet" spån.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #20 Dato: Juni 08, 2009, 01:15:36 »
Hej Jens.
Nu mente jeg når du skulle fræse dem i stål. Du kunne måske vælge blylegeret automatstål der er jo ikke den store belastning på dem, måske de aluhjul du har lavet er holdbare nok?
Mvh.Jørgen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #21 Dato: Juni 08, 2009, 16:42:47 »
Ja noget automatstål ville være perfect.
Jeg regner med når jeg skal prøve i stål, at skrubbe ned med en fabriksfremstillet tand-skivefræser, godt nok ikke ikke til det tandantal, men så meget forskel er der ikke, så tilslut tage et par sletspåner, med den hjemmelavede valsefræser.

Umidelbart køre hjulene i allu rigtig godt, men hvor holdbare de er vil jo vise sig, men hvad, så meget kommer jeg jo, heller ikke til at bruge dem. Endelig foregår gevindskæring, med toolbits jo ikke ved de helt store hastigheder, for jeg kommer ikke til at bruge HM platter til gevind.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #22 Dato: Juni 12, 2009, 18:41:52 »
Så fik jeg lavet de små hjul også, så nu kan der skæres mm gevind på Boxforden.

Ja der er lidt "junghans" over sådan en samling messinghjul...  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #23 Dato: Juni 12, 2009, 19:41:01 »
Hej Jens.
Det må jeg sige, det ser bare perfekt ud, når man tænker på din start af tråden hvor du var meget i tvivl om fremstillingen så syntes jeg resultatet er fremragende. Så nu ved du hvordan når andre er i tvivl. Og du har fået en erfaring mere.
Junghans er ikke det værste at sammenligne med.
Mvh.Jørgen.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #24 Dato: Juni 12, 2009, 20:58:23 »
Det har jeg sgu respekt for  ;)

Personligt gad jeg nemlig ikke bruge så meget tid på det, når det hele kan bestilles i UK til særdeles rimelige penge, men jeg nærer dog en dyb respekt for folk der kan holde sig igang på den måde.

BTW...Jeg har hørt at der snart skal findes en ny fast urmager til rådhusuret i KBH, måske det var noget for dig  ;D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #25 Dato: Juni 12, 2009, 21:36:27 »
Mange tak for de posetive indput her i tråden
Jeg har ikke opgivet at lave de store hjul i stål, men nu er jeg jo kørende.

Det tog faktisk ikke ret lang tid at fræse messinghjulene.
20 sec. for en tand, incl drejning af delehovedet, jeg kørte ned i en spån.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #26 Dato: Juni 12, 2009, 23:23:11 »
Hej Jens

Du indlete tråden med at skrive:
Ps. det bliver nok lidt af et langtids project.
Det holder hvist ikke :)
Et fornemt resultet du har fået og så have tilfredstillelsen ved at selv haved fremstillet værktøjet.
Godt gået

Frylund
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #27 Dato: Oktober 02, 2009, 14:23:09 »
Hej Jens,

Jeg er ny her på siden, som jeg fandt ved at google på "Tandhjul"   :-)
Jeg har spekuleret på et lignende projekt.
Hvordan laver du valsefræseren? Jeg tænker især på "tandfaconen" og den nøjagtige afstand mellem "tænderne"?


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #28 Dato: Oktober 03, 2009, 11:02:32 »
Hej
Når man bruger en valsefræser, laver den tandformen, og den kan fræse alle størrelser tandhjul i samme modul. (modsat hvis du bruger skivefræsere, her kræves ca. 6 stk forskellige, for at lave alle størrelser i samme modul)
Valsefræserens jeg lavede er stukken med et toolbits-stål, som er sleben i 20 grader (som et stikstål til kilerem-spor) Nu var det et DP 18 modul jeg lavede.
(Dp modulsystemet går ud fra hvormange tænder, der kan være på ø 1" , så modul dp er der 18 tænder, dog findes der både 11 og 20 grader tænder)
Jeg kan ikke lige huske afstanden mellem spoerene, på valsefræseren, men hvilken modul tandhjul skal du lave?
Prøv at se her på denne side, her er masser af tips, og ideer til fremstilling af valsefræsere.
http://leatherwoodplayground.com/
Her kan du også hente en program som hedder gearcodit, her kan du finde afstanden mellem sporene, i valsefræseren samt dybden, og bredden på stålets spids, der er dog kun til 11 graders tandhjul, og kun til DP modulerne.

mvh jens
« Senest Redigeret: Oktober 03, 2009, 11:04:25 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #29 Dato: Oktober 05, 2009, 09:35:00 »
Hej igen,

Det er et mm-modul jeg gerne vil lave.
Nærmere betegnet modul 1,25, idet jeg mangler et sæt vekselhjul til en mindre drejebænk af kineser-Emco-typen.
Jeg har en enkelt modulfræser, som jeg i sin tid anskaffede som tilbehør til min Emco Unimat. Den er dog i modul 0,5.
Det er tydeligt at jeg ikke bare kan slibe et toolbit stål med  faste vinkler til dette brug.
Men så går det vel an at slibe det så det passer bedst muligt ind i tandformen på et eksisterende tandhjul.
Jeg er klar over, at der kræves forskellige modulfræsere til forskellige tandantal/diametre modultandhjul, men er ikke helt inde i hvorfor man kan klare sig med en enkelt valsefræser til samtlige størrelser.

Jeg har kigget lidt på denne fræser, som er rimelig billig:

http://cgi.ebay.de/Walzenfraeser-Zahnradfraeser-Modul-1-25-20-C-HSS-UdSSR_W0QQitemZ310135453290QQcmdZViewItemQQptZFr%C3%A4sen?hash=item483583766a&_trksid=p4634.c0.m14.l1262

Men så vidt jeg kan se er den spiralskåret, så den kun kan bruges på en rigtig tandhjulsfræsemaskine?
Jeg har dog set, at det kan lade sig gøre at fremstille tandhjul ved hjælp af en snittap, idet man først forsyner den rå tandhjulsskive med slidser i ret antal, som så styrer "tænderne" i snittappen, og fræsningen fungerer på den måde, at råemnet er opspændt frit drejeligt, mens det drives rundt af den fræsende snittap.

Mon det er en metode der er anvendelig med den fræser jeg linker til?

Iøvrigt ser jeg med dyb respekt på dine tandhjul!

mvh
Ibot
« Senest Redigeret: Oktober 05, 2009, 09:37:13 af ibot »