Forfatter Emne: Tos FN 20 Spørgsmål....  (Læst 5120 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Tos FN 20 Spørgsmål....
« Dato: Januar 22, 2021, 19:10:34 »
Er ret tæt på at købe en Tos fn20 fræser....Er på udebane ang. Tos, så her nogle spørgsmål....

Det vigtigste : Kan man få reservedele...?

Nogle som kender fn 20 ? Hva mener man om den ?

T Spor i planet i forhold til Pedersen....?

Iso 40 er vel det samme, uanset mærke...?

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #1 Dato: Januar 22, 2021, 19:16:51 »
Hej

Der findes forskellige stejlkonuser med kegle 40.
Men TOS'en kører vist din2080 ISO40.  Det er primært hvordan toppen ser ud. Altså der hvor antrækket er.
Er der M16 gevind, så er det din2080 som de fleste manuelle maskiner bruger.

TOS er som nævnt i din anden tråd, i min optik, et rigtig godt mærke. Både fræsere og drejebænke.
FN serien har jeg selv haft kigget meget på.
Og kørt med FN40, som er en rigtig god værktøjer.
Jeg har selv lige fået en FNGJ20, som er en lidt anden konstruktion, og større.
Men samme type, med et plan som kan pilles af. Det gør opspænding meget alsidigt.

Sporene i planet er mindre end på din Pedersen. Det er 16mm ikke?  Kan ikke huske det på FN20, men det er det mindste problem

Jeg har spurgt på reservedele til min, bare for sjov. Og jeg blev lovet at alt kunne skaffes.
Men den laves også endnu. Men jeg tænker at din er noget af det samme.

Men de går jo sjældent i stykker


Mvh




« Senest Redigeret: Januar 22, 2021, 19:18:49 af RH »

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2021, 09:48:03 »
14 mm spor i planet på TOS'erne,
det eneste man skal være opmærksom på er om chok-koblingen fra hovedmotor til gearkasse er i ok stand - det er 4 gummi/stålbøsninger der overfører momentet og hvis (ikke hvis - når!) de bliver skadet
kan du få skader på diverse federe i gearkassen - man kan som regel høre det - hvis den starter spindelen op med et meget metallisk "DING" er det tid at tjekke - sidst jeg fiksede en brugte jeg PU gummi fjeder i shore70 - (det man bruger som fjeder i stanseværktøj) som bøsning i stedet - det holdt ok - -

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #3 Dato: Januar 23, 2021, 09:56:52 »
Tak for input RH....På min Pedersen Iso 40 har jeg to antræksbolte med forskellig gevind,  den ene er med m 16 gevind hvad den anden har for gevind aner jeg ikke....

Ja lyder til at være ok fræsere disse Tos, kikkede også fngj 20 men som du skrev er de jo en del større og mit behov klares nemt med en fn 20 størrelse.....


Yep sporerne i planet er 16 mm og ja et lille problem hvis Tos kører med mindre spor....Kan jo købes eller laves selv.. :)

En rigtig go besked ang. reservedele, og der må jo da være en importør et sted i landet..... [th]

Nu er du jo selv hurtig til at kræve bill, hva med bill a din Tos..... [th] :)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2021, 10:02:19 »
Ok Bjørn..Det må jeg lige tjekke op på..Har ikke hørt den køre endnu..Er det et stort projekt at skifte disse gummi bøsninger....?

14 mm Ja så skal jeg da ha fat i nogle stykker... ]kr[

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #5 Dato: Januar 23, 2021, 10:31:51 »
5/8" WG antræk i de ældre pe'ersen
nej - flangen sidder på motoren  - så det er bare at få en strop om motoren (eller få den klodset op) - løsne 4 møtrikker - så er der adgang

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #6 Dato: Januar 23, 2021, 11:37:25 »
Jo du må gerne se den
Billederne bliver lidt dårlige, da jeg uploader igennem en app. Men det går nok tænker jeg



Jeg har også haft fat i Bjørn et par gange vedr. Min.
Der er altid rart at snakke med nogen der har kendskab til maskinen. (Og ja alt andet, Bjørn er en omvandrende 'værkstedsteknik af utke')
Maskinen er for mig 'ny' og 'fin'. Og jeg har endelig fået en i en stand som jeg har ønsket mig længe, så vil helst gøre alt på den rigtige måde. Og ikke bare gætte mig frem som jeg plejer

Jeg har stadig et problem med at når tilspænding kører, og jeg så vil køre ilgang, så kører de begge samtidig. Eller prøver
Men jeg håber og tror at det bare er en bagatel.
Maskinen virker i hvert fald fint uden. Og den kører super godt.
Meget stærk og præcis.  Noget helt andet end det jeg er vant til på hjemmefronten


FN modellen var den jeg helst ville have haft. Denne er ret stor, og fylder derfor meget.
Men den kom pludselig igennem en kammerat, og lokalt. Og så måtte jeg jo slå til

Den er fra 1996, kørt meget lidt indtil 2010. Og så stået stille indtil jeg købte den d. 30-12
Den var godt beskidt og anløbet nogle steder. Så har brugt et par timer på at ordne den.
Haft olie pumpen ude, renset filter osv. Og renset kølevandstanken og pumpen. Den var groet sammen i ildelugtende snask





Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Januar 23, 2021, 11:41:16 af RH »

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #7 Dato: Januar 26, 2021, 20:13:11 »
Mange tak for oplysning bjørn.... :) PS har du selv en TOS fn 20  ??

RH ja den er alt alt for stor til mit behov og plads, men en rigtig pæn og velholdt model ser det ud til....ja fn er da en del mindre men har man pladsen er det jo fint med en større....Du har godt nok et fint og stort værksted....Kanon.... :)

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2021, 19:25:25 »
Villy - nej - men har været "fast mand" på storebroderen FNGJ 32 i mange år - står nu på en Maho 600p - - -når ikke Tossen til sokkeholderne i stivhed og muller

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #9 Dato: Februar 28, 2021, 22:53:30 »
Nå, er TOS FN20'eren kommet hjem?

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #10 Dato: Marts 01, 2021, 16:11:45 »
Nej Nej ikke endnu....Men vi er tæt på at blive enige..... ]kr[ :)
Der skal nok komme bill ....Rolig gamle.... 8)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #11 Dato: Marts 08, 2021, 19:42:02 »
Hehe
Du ved jo nok at man skal smede mens jernet er varmt.
Og maskiner som er fine, både i stand og pris, - dem skal man købe hurtigst muligt
Ellers gør en anden det

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #12 Dato: Marts 24, 2021, 19:51:39 »
Så blev der handlet.... :) Tossen kom hjem og er ved at blive stillet op...Den kører rigtig godt og er i ok stand... [th] Føler den fylder det halve a pedersen.... :)

Forstår dog ikke at iso 40 på tos mangler der de 2 tapper som går ned i værktøjet, hvorfor det ?? Hmm der må jo mangle en "medbringerring" tror jeg.....Eller hva??

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #13 Dato: Marts 24, 2021, 20:08:47 »
Er det for meget at spørge hvad prisen blev?

Tillykke med den  ;)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Tos FN 20 Spørgsmål....
« Svar #14 Dato: Marts 24, 2021, 20:12:28 »
Nej Nej helt ok...Prisen blev knap 20 kilo....Fik ca 17 for pedersen så måtte lægge lidt oveni... ]kr[ :)