Forfatter Emne: stop på boxford  (Læst 3090 gange)

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
stop på boxford
« Dato: Januar 19, 2021, 17:03:30 »
Jeg har et spørgsmål til vores Boxford VSL.

Der er ikke noget stop til standse slæden ved tilspænding.

En fagmand forklarede mig, at det fandtes ikke til en boxford fordi koblingen ikke kan slå fra automatisk ved et stop.

Jeg vil  gerne sikre at uerfarne klubmedlemmer ikke kommer galt afsted i kampens hede ved simpel uopmærksomhed. Uheld.

Men er det rigtigt at man ikke kan bruge et stop på en boxford?

På forhånd tak

Joris

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: stop på boxford
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2021, 18:50:59 »
Hvis det er samme system som min Boxford model A, kan man godt have et vange stop.
Jeg har selv lavet et, men bruger det dog sjældent, jeg stopper bare efter længdeskalaen.
Kunne ikke lige finde et billede, af vangestoppet, men har det interesse kan jeg da tage et.
Min tilspænding aktiveres ved at stramme, det stjerneformede hjul, er det det samme på din, tror jeg at du også kan bruge vangestop.
Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: stop på boxford
« Svar #2 Dato: Januar 19, 2021, 20:39:20 »
Tak Jens
Ja, koblingen på din model A er præcis den samme. som på vsl,en
Jeg forstår, at man godt kan montere et vangestop, så påstanden om at man ikke kan bruge et stop på en boxford falder altså væk-
Jeg vil rigtig gerne have et billede af dit vangestop.
venlig hilsen
Joris

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: stop på boxford
« Svar #3 Dato: Januar 19, 2021, 22:24:36 »
Så er der et par billeder, jeg har lavet skruen med M12 x 1 gevind, så en o/m flytter den sig 1 mm, jeg har lavet en simpel skala, så finindstilling er en mulighed.

Jo mere du strammer stjernehjulet, jo mere skal der til inden den slår fra, du har jo nok prøvet ikke at få det strammet nok, så står den bare og fedter hvis man tager en spån.

Du kan jo nemt lave en test, ved at sætte et stykke træ, mellem slæden og hoveddoggen, så du får en fornemmelse af hvordan stoppet virker.

Husk altid at skille tingene ad.

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: stop på boxford
« Svar #4 Dato: Januar 23, 2021, 17:10:06 »
Tusind tak Jens for billederne og tippet med at checke med et stykke træ- som jo også kan bruges indtil jeg får fremstillet stoppet.

venlig hilsen
Jørgen

Er det her en låseskrue så stopindstillingen er låst?
« Senest Redigeret: Januar 23, 2021, 17:29:38 af Joris »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: stop på boxford
« Svar #5 Dato: Januar 24, 2021, 10:28:44 »
Nej pinolskruen, er bare for at blænde hullet af, jeg lavede et gennemgående hul, til bolten der kommer nedefra.
Så udelukkende for ikke at få skidt ned i hullet, det havde jo været mere smart, hvis hullet ikke havde været gennemgående.  :D
Husk altid at skille tingene ad.