Forfatter Emne: Pedersen Kæde stramning  (Læst 4176 gange)

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Pedersen Kæde stramning
« Dato: Januar 05, 2021, 06:42:01 »
Hej
Endnu et pedersen spørgsmål.
Kan det passe man ikke kan stramme kæden til tilspændningen?
Min kæde var så slap at den har gnavet i støbegodset, til hovedaksel (ind til gearkassen)

Man kan selvfølig regulere med halve og hele led, men et halvt led på en kæde giver en del.

Desuden er det da en speciel størrelse 5/8x1/4

Tak

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #1 Dato: Januar 05, 2021, 22:02:24 »
Du skal nok have en ny kæde og to nye kædehjul. Om det er noget som lige kan fås ved jeg ikke

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #2 Dato: Januar 06, 2021, 10:34:53 »
Hej hans

Kædehjul ser fine ud, de er ikke blevet skarpe endnu. Kæden var som sådan også fin nok, ikke meget sideslør .
Den var bare alt for slap.

Det undrer mig, man ikke kan justere kæden, med en strammer. så ville det være langt nemmere at få på, og få til at passe.

Jeg blev lidt optimistisk, da jeg ville korte kæden af. tog 1 helt led, det var sådan lige i overkanten.

Da jeg så alligevel skulle ned til smeden, så kunne jeg lige så godt få 2 meter ny kæde, et par samlere og et par krøbbel led.

Til hjælp for andre så hedder kæden 5/8 x 1/4 Kæden er smallere end en normal 5/8 kæde. Kæde og led kan fås hos kramp.

Men forvent ikke den er billig eller på lager  :D

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #3 Dato: Januar 06, 2021, 11:01:02 »
Det er ikke muligt at lave en strammer selv, bare en plastrulle der trykker op mod kæden? Evt med en fjeder på for at bevare trykket?
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #4 Dato: Januar 06, 2021, 11:13:27 »
Jeg har selv en Pedersen, men har aldrig været inde at rører ved kæden, men så blev man så klog

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #5 Dato: Januar 06, 2021, 12:30:59 »
Søren

Jo det var da bestemt en mulighed, på mange landbrugs maskiner er kædestrammere bare et stykke nylon med aflang hul i. Det holder utroligt længe når kædespændingen ikke er for høj. især med olie smurte kæder. Men lad os nu se om ikke det kommer til at passe med en ny kæde og krøbbel led.

Hans

Jeg ville tjekke den, ved at løsne de 4 bolte over motoren. Er den meget slap, så kan den slide på støbegodset ! jeg ved ikke om den kan blive helt alvorligt, men det er da træls .
Jeg ved heller ikke om min kæde sidder rigtigt, den kører den simpleste vej mellem hjulene.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #6 Dato: Januar 06, 2021, 12:51:38 »

 5/8 x 1/4 kæde bruges bla til motorcykler.
Her fra den blå kirke, til 419 kr for en kæde med 120 led.
https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-reservedele/mc-kader/mc-kade-o-ring-2000036532
Husk altid at skille tingene ad.

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Pedersen Kæde stramning
« Svar #7 Dato: Januar 06, 2021, 21:34:04 »
Ja der kan man bare se  :)

tror dog ikke jeg kommer til at give 500 kr. Men det er da nemt at få den i biltema