Forfatter Emne: Planfræse  (Læst 4840 gange)

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Planfræse
« Dato: Maj 09, 2014, 21:05:15 »
Jeg skal til at fræse nogle fødder til gelænder i stål. Jeg har absolut ingen erfaring i at fræse, så der er jeg ny på dette område. Det er et 12 mm fladstål på 80 x 120 mm, i hver ende skal der være et 8 x 16 mm aflangt hul. Jeg forestiller mig at bore 2 stk. 8 mm huller og derefter med en 8 mm ende fræser forskyde de 8 mm. Det er kun bolthuller, men skal jeg bruge en 2 eller 4 skærs fræser ? Når hullerne er fræset svejset et rør på som fuldsvejses. Det vil give nogle skævheder og da det skal være helt plant, skal det planfræset. Hvad type fræser skal jeg bruge her, jeg har ingen så jeg skal ud og købe, men helst den rigtige fra start. skal det være HM vende skær elle hvad?
mvh jens.ews

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Planfræse
« Svar #1 Dato: Maj 12, 2014, 08:09:56 »
Halo, halo.

Er der slet ingen af jer dygtige folk her på forummet der kan give et godt råd til en nybegynder i fræsning, eller har jeg stillet spørgsmålet til ovenstående forkert?
mvh Jens.ews

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræse
« Svar #2 Dato: Maj 12, 2014, 11:11:51 »
Du har allerede selv givet svaret. De der 8 16 hul laver du med en endefræser, du behøver ikke at bore først, men du skal ikke køre for hår fren for så knækker den. Plan fræsning gør du med en fræse hoved 80 mm med platter, der er nok end 8 10 platter på i omkres.Problemet er at når du har svejset så er det ikke plan mere
Hans

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Planfræse
« Svar #3 Dato: Maj 12, 2014, 19:09:16 »
tak for svar Hans,

Er det lige meget om jeg bruger 2 eller 4 skærs fræser til hullet. Til planfræsningen kan jeg se, at der er flere typer platter, vil et fræser hoved med trekant platte og 90° være et godt valg til at begynde med.
Jens.ews

David

  • Gæst
Sv: Planfræse
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2014, 19:14:48 »
Hej.
Hvis jeg skulle lave fodplader som du beskriver, ville jeg nok bare fræse langhullerne, med hvad fræser jeg nu havde og uden forboring (og når det er sagt, vil jeg vil følge og læse om der er gode grunde til det ene eller det andet/ 2 eller 4 skær, for der er jeg ikke lige kyndig)
Derefter ville jeg svejse røret på og rette i en presse, eller tig svejse (varme) på den anden side af svejsningen, i et par større mm. Dia. end den svejset dia.
Du kan måske oss bare slå flangen i plan, over en kant med en passende hammer.
Hvis det er sort jern du vil lave det i er trækningen ikke stor, i rustfri trækker det en del.
Jeg gør hovedsaligt i rustfrit, men det er som jeg umiddelbart ville gøre det.
Mvh David H
P.s. Er det nødvendigt ned de langhuller der, og en sådan pl. ku oss drejes af hvis nødvendigt.  :)

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Planfræse
« Svar #5 Dato: Maj 12, 2014, 19:40:01 »
Ja de aflange huller skal være der, det er ikke noget jeg har bestemt. Vi retter flangen i presse så godt vi kan før planfræsning, afdrejning er lidt svært når der er svejset 1 m rør på. Det skal vistnok boltes på noget glasplade derfor planfræses, men tak for svar.
Jens.ews

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Planfræse
« Svar #6 Dato: Maj 12, 2014, 20:20:48 »
Boltes på noget glasplade?? så kommer der formodentligt et stykke 1-2mm tykt gummi eller kork imellem og så burde det være rigeligt at rette den i pressen da mellemlæget vil kunne udligne den lille fejl der kan være.

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Planfræse
« Svar #7 Dato: Maj 12, 2014, 23:44:08 »
Det er lige meget om du bruger to eller fire skær men du skal udregne skære hastighed ud først
Hvis du kan svejse røret på først så kunne du stikke røret ind i spindel næsen på en drejebænk så kunne det blive rigtig godt, men du skal bruge mellem læg for at pladen ikke knækker og hvis der trænger vand ind så det ruster så det skal også være vandtæt
Hans

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Planfræse
« Svar #8 Dato: Maj 13, 2014, 08:27:14 »
 tak for svar, jeg forsøger mig lidt frem, så må vi ser hvordan det går.
Jens.ews