Forfatter Emne: Anderledes centrerpatron.  (Læst 8841 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #15 Dato: December 04, 2021, 02:13:12 »
He he. Joh! Jeg har skam kigget på den seksklo. Stefan Gotteswinther (igen ;)) bruger en, og selv om han har "kopieret" mig, og har købt en Emco mage til min - DET er jeg lidt stolt af ;D - så rækker mine evner vist ikke til at stille de samme krav til grej som ham.
Jeg har faktisk et 160 mm kloplan (fireklo) godt nok ikke "selvcentrerende", men når man "selv centrerer" den, så er det jo ikke kloens skyld, hvis det ikke passer. ;D
Jeg bruger den lille Vertex "fireklo" ret meget. Den sidder på samme bagplade og recess som trekloen og de er frontmonterede, så det er nemt at skifte. Jeg tror i øvrigt også, at fire uafhængige kløer er nemmere at justere end tre. Med to nøgler, går det nogenlunde nemt, men med tre kløer, skal man hele tiden spænde "skævt.
Jeg ved ikke - lige pludseligt har jeg nok trykket køb ved et eller andet, - og tænker så øjeblikket senere på, om det nu også var rigtigt.;) Er det kun mig, der har det sådan [quest] ;D
Jens, Du har vel også noget, som er større end  de 130 mm [quest] [quest] [quest]
« Senest Redigeret: December 04, 2021, 08:46:23 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #16 Dato: December 04, 2021, 10:37:41 »
Jeg har et kloplan (firklo) der er 160mm, så har jeg svejset et par bløde klør op som kan tage større emner til trekloen.
(man kan sagtens svejse på bløde klør, når man bruger der rigtige materiale, jeg har svejset masser af klør, da jeg arbejde på maskinfabrik)
Nå ja der ligger da også en ø 160 mm treklo i skabet, som jeg kom til at købe, brugt med ok, den skal måske også i brug, men det kræver at "nogen" laver en bagplade.

Som RH nævner findes der også firklo som er selvcentrerende, hvor man også kan stille hver klo individuelt.
Det har lige været en på DBA sælger "Jørgen fra Struer" han har mange spændende ting, men som regel til en pris som jeg synes er høj.
PS kloen var hurtig solgt, mener der var en 200 eller 250 mm Röhm, prisen var vist 2500-3000kr sikkert rimelig nok..
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #17 Dato: December 04, 2021, 10:47:33 »
Hej Tommy
Du skriver i svar #9 at du helst vil have front montering, det er ikke noget problem
du borer bare selv hullerne.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #18 Dato: December 04, 2021, 11:32:34 »
Jens, Det er jo sådan set det samme, som jeg har - bortset fra at jeg ikke kan svejse kløer. ;)
Det er da sådan set også nok, jeg synes bare af og til, at en lidt større treklo var rar - og nu er det jo snart jul ]jul[. Den skal nu ikke sidde på hele tiden, for den er væsentligt tungere end den lille.
Jeg har lige læst den ene anmeldelse, der er af Paulimots kineser. :( Så det bliver nok en Diesella.
Jeg så godt Jørgens Pratt, men den var for stor, og som du siger -hans priser :o

JensOC, Det har jeg også tænkt mig. :) Jeg faldt over en 160mm bagplade nede ved Sten.(lidt flyverust - 250 kr.) som passer på min forbandede 2507 D3 spindelnæse. Den passer lige til, at jeg kan lave recess til både de "store" og små patroner, plus evt. en spændetangspatron, hvis jeg får lavet en til mine OZ25 tænger. Jeg kan ikke finde den nogen steder, men det var rart at have bænkens 26 mm boring med spændetænger også. Jeg ved ikke, om jeg får brug for det , men hellere have uden at mangle end mangle uden at have. ;D

I øvrigt havde jeg faktisk droppet Vertex, fordi frontmonteringen på min fireklo ikke var boret igennem >:( men nu er de så åbenbart slet ikke til at få. :(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #19 Dato: December 04, 2021, 14:06:25 »
Hej Tommy.
Jeg vil ikke give 2100kr for en kineser fra Diesella
Heller en Pratt Bunerd fra RDG til lidt mere,
en tusse mere.

Mvh JensOC

Ps: Ang. Vertex var jeg lige inde på deres hjemmeside, og der var ingen Lathe Chucks
så måske de har opgivet den gren.
« Senest Redigeret: December 04, 2021, 16:13:39 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #20 Dato: December 04, 2021, 16:53:44 »
Jeg har skam set den JensOC  ;)  Jeg ved ikke, hvad der løber på ved at handle i England, men jeg har nu heller ikke undersøgt det. Tror du ikke også, de bliver lavet østpå i dag [quest]
Hvis man kan udlede noget af det, så er de billigste kinesere opgivet til 2500 omdr. Pratt og Diesella  til henholdsvis 35 og 3600.
Diesella er i støbejern, jeg kan ikke se, hvad Pratt er lavet af.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #21 Dato: December 04, 2021, 17:26:53 »
Pratt Burnerd laver mig bekendt både i stål og støbegods.

Og de laves i England endnu.
(Det var der svar jeg fik, fra en engelsk forhandler, RdBarrett)

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #22 Dato: December 04, 2021, 17:45:28 »
Diesella har åbenbart to serier en kineser og Bison med en stor prisforskel


https://www.colchester.co.uk/products/pratt-burnerd-international-workholding-chucks/pratt-burnerd-manual-chucks/




Mvh JensOC
« Senest Redigeret: December 04, 2021, 18:53:59 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #23 Dato: December 04, 2021, 17:52:21 »
Pratt Burnerd laver mig bekendt både i stål og støbegods.

Og de laves i England endnu.
(Det var der svar jeg fik, fra en engelsk forhandler, RdBarrett)

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Ja den ulejlighed har jeg jo så ikke gjort mig (endnu). Jeg hæftede mig bare ved, at jeg ikke har set "made in UK" nogen steder, og det er englænderne ellers blevet meget gode til at få skrevet, efter at Kina er "eksploderet". ;)
Tak ]tks[de bliver taget til andenbehandling.

Men det er da rigtigt, du havde en, som du ikke ville bore huller i, da jeg foreslog det. :D
Hvordan er du tilfreds med den i forhold til forventningerne [quest] føles den rigtig og rar at bruge?

JensOC, Ja kineseren får de vel lavet med deres eget navn på. Bison (sikkert også lavet i Kina ;)) kan købes alle steder og er nok helt sikkert bedre kvalitet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #24 Dato: December 04, 2021, 19:01:44 »
Hej
https://www.colchester.co.uk/products/pratt-burnerd-international-workholding-chucks/pratt-burnerd-manual-chucks/
Der er en video hvor man fortæller at dem laver man i UK op til 2000mm
og det er SG jern man bruger.
Der er hundredvis af firmaer der forlader kina har jeg læst, pga. kvaliteten.

Mvh JensOC
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #25 Dato: December 04, 2021, 19:13:21 »
Tommy, var det mig du mente med huller, og spørgsmål til kvaliteten?

Jeg kan ikke huske hvad det skulle være?

Jeg har desværre købt og solgt så meget de sidste par år, at jeg har glemt det meste.
Ja og så alderen

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #26 Dato: December 04, 2021, 20:06:37 »
RH, OK jeg tænkte, at du havde den stadig. Jeg kan heller ikke huske, hvorfor jeg lige syntes, at du skulle bore i den, men det var først da jeg foreslog det, at du fortalte, at det var en spritny Pratt, som du var noget øm over. ;D

JensOC. Tak ]tks[ jeg havde faktisk set en film, fra den samme side, men ikke lige den der. [th]

 PS. Mon ikke de flygter fra Kina, fordi de har fundet ud af, at de kinesere, som laver noget der dur, også gerne vil have penge for det. ;)
« Senest Redigeret: December 04, 2021, 20:20:33 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #27 Dato: December 04, 2021, 20:23:18 »
Er der nogen, som kender merprisen og bøvlet ved at handle i England. [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #28 Dato: December 04, 2021, 21:33:03 »
Hvis varen er lave i England mener jeg der er lidt lempeligere regler, men har ikke nærstuderet det.
Har du hør Steen net2l måske han kan skaffe noget ?
Kikkede lige ebay efter Röhm det ser ud til de kan købes for godt 3800 incl fragt fra Italien..

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=R%C3%B6hm++160+mm&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=Pratt+Burnerd+160+mm&_osacat=0
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #29 Dato: December 04, 2021, 21:43:09 »
MTDcnc havde ellers en video fra fabrikken. Hvor de gik rundt og viste og fortalte om produktionen. Men den er væk kan jeg se

Men i den video som der linkes til, (lavet af samme folk) ser man bla dette i et af klippene (made in England)

Før al dette brexit osv, fik jeg tilbud på en D1-8 250mm Treklo og et D1-8 350mm klopplan, Pratt Burnerd, fra RdBarrett i England.
De to ting kostede det samme som én bison Treklo i samme størrelse, fra en dansk forhandler
Desværre nåede vi ikke at få bestilt det.

Men priserne er bestemt ikke høje, og kvaliteten god.
Bare et sidespring...







Nåårh jo det lille kloplan.   Der er huller til front montering.  Men det kunne ikke gå sammen med L0 bagpladen, så der skulle laves en mellemplade.  Fordi at jeg ikke ville bore nye/ekstra huller i det
Godt husket.  Det er vel ca 5 år siden?  Tror jeg

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 04, 2021, 21:45:10 af RH »