Forfatter Emne: Anderledes centrerpatron.  (Læst 9990 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Anderledes centrerpatron.
« Dato: December 03, 2021, 10:53:53 »
Jeg ved godt, at det er kinagrej og hverken Röhm eller Pratt. ;)
Men er der nogen, som har en mening om systemet med "løse" kløer på svalehale. [quest]

https://www.ebay.co.uk/itm/254245101358?hash=item3b32305f2e:g:cFQAAOSwmuVg4taX
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #1 Dato: December 03, 2021, 10:58:48 »
Det er da et super meget benyttet system. Jeg har kun gode erfaringer med det.
De løser bakker kan være nemmere at finde, da der jo kun skal være spor og huller i dem, ikke "sneglen" som de bagerste klør har.
Specielt på meget store patroner 300-600 mm ø har det været nyttigt.
« Senest Redigeret: December 03, 2021, 14:16:17 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #2 Dato: December 03, 2021, 11:21:47 »
Det er da et super meget benyttet system. Jeg har kun gode erfaringer med det.
De løser bakker kan være nemmere at finde, da der jo hun skal være spor og huller i dem, ikke "sneglen" som de bagerste klør har.
Specielt på meget store patroner 300-600 mm ø har det været nyttigt.

De størrelser er ikke rigtigt aktuelle for mig. ;)
Jeg sammenligner det lidt med (langt dyrere) justerbare patroner, hvor man kan sikre en 100% centrering, ved at flytte hele "kroppen" med justerskruer. Det samme må man jo være muligt med det her.
Og så er det ret let at lave "bløde kløer" i f.eks messing.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #3 Dato: December 03, 2021, 13:43:19 »
Jeg stiftede bekendtskab med den slags klør første gang for 3 år siden ombord på skibet. Jeg tænkte sikke noget skrammel!
Men har faktisk måtte konstatere, at det virker super fint. De sidder godt fast.

Jeg havde ikke tænkt på, at det ville være nemt at lave bløde kløer. Det må gøres på næste udmønstring  [th]
Med venlig hilsen
Thomas

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #4 Dato: December 03, 2021, 14:12:21 »
Det er da et super meget benyttet system. Jeg har kun gode erfaringer med det.
De løser bakker kan være nemmere at finde, da der jo hun skal være spor og huller i dem, ikke "sneglen" som de bagerste klør har.
Specielt på meget store patroner 300-600 mm ø har det været nyttigt.

De størrelser er ikke rigtigt aktuelle for mig. ;)
Jeg sammenligner det lidt med (langt dyrere) justerbare patroner, hvor man kan sikre en 100% centrering, ved at flytte hele "kroppen" med justerskruer. Det samme må man jo være muligt med det her.
Og så er det ret let at lave "bløde kløer" i f.eks messing.

Så du tænker på at spænde den op på en bagplade der er ikke styrer på recessen på bagsiden? Tror ikke helt jeg forstået din pointe før. ;)
Det burde da nemt kunne lade sig gøre. Så kan du jo flytte den det slup der er i bolthullerne.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #5 Dato: December 03, 2021, 15:29:42 »
De bakker sidder da ikke på en svalehale?
Men bare et ret spor..

Og som Søren siger er det et meget brugt system. Selv på CNC maskiner.


Og mange producenter laver patroner der kan justeres på bagpladen.
Og er det lavet rigtigt, så er det er godt system.
Men det med at lave resessen for lille, og så ellers skubbe den rundt, - som nogle på YouTube gør, synes jeg er noget skrald.

Normalt sætter man jo bare den 'stramt' på resessen, og så kører den forholdsvis godt (rundløb, kast, og hvad har vi ellers)

Som med så meget andet, - hvilke forventninger har man til en centrerpatron i et hobbyværksted?

0.0Xmm er vel godt nok til 9/10 ting man skal dreje


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #6 Dato: December 03, 2021, 16:47:55 »
Næh! Jeg tænkte nu ikke på at flytte den på bagpladen. Det er det Stefan Gotteswinther altid viser, men det kræver som RH siger at recessen skal være for lille. Om det så er noget bras [quest] Det har givetvis betydning, hvor store kræfter det udsættes for og Stefans bænk er den samme som min med begrænsede 2 hk. De patroner, hvor justeringen er indbygget, koster kassen. Så kan jeg lige så godt investere en mindre formue i en patron som passer på min spindelnæse. ]kr[ ]kr[ :o

Men jeg kan godt se, at der ikke, som jeg havde forestillet mig, er en svalehale, hvor man kunne forskyde de yderste bakker, så den tanke holder ikke. >:(
På den anden side, så bliver det af samme grund jo bare lettere at lave bakker i messing, kobber eller måske POM.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #7 Dato: December 03, 2021, 18:33:20 »
Du kan jo bare lave et par bløde bakker om til denne type. Og så igen lave nye bakker til dem.

Det ved jeg andre der har gjort.
Også med de 'hårde' bakker





Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #8 Dato: December 03, 2021, 19:24:52 »
Ja og laver du selv kløer, kan du jo dreje dem ud så de løber.

Jeg har en 160mm patron på min Boxford, den løber fint til det meste. (drejer man emnet og prøvet at spænde i hvert af de 3 "huller" lykkes det ofte, ved god at der ofte er hugget en nøgle ind i det hvor den løber bedst)

Man kan jo også slibe kløerne ud, det hjælper også..

Jeg har også nogle sæt bløde kløer, det er nu kun et sæt jeg bruger, som kan tage større diameter end de hårde kløer.
« Senest Redigeret: December 03, 2021, 19:28:37 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #9 Dato: December 03, 2021, 21:41:55 »
Mit behov for bløde bakker er nu heller ikke ligefrem enormt, det er bare ind i mellem sjovt at undersøge mulighederne. :)
Det er også en 160mm jeg skal have fornyet, og det ender jo så nok med en helt almindelig. Jeg ville gerne have en Vertex frontmonteret, som den 3 og 4 klo jeg har i 125mm men Vertex er vist forsvundet fra det europæiske marked. Så måske en Diesella eller Paulimot. Som RH siger, er det værste kina-skrammel vel sorteret fra, inden de sætter navn på.  ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #10 Dato: December 03, 2021, 21:58:36 »
Hej
Hvad med centrerende fireklo ? jeg synes at det er bedre end en treklo
den holder emnerne bedre da der kun er 90 grader mellem kløerne og
der er en klo på den modsatte side af emnet, og ikke et stort tomrum
som på en treklo.
Jeg har kun en 125mm i systemet men overvejer en 160mm som er standard
på min bænk men har ikke fundet en med Camlock D1-3 integreret som jeg foretrækker.
En løs bagplade lægger altid 20 mm til længden på centrerpatronen.
Jeg har lavet en MK3 bagplade med kuglelejer til pinoldokken, men også en Camlock D1-3
baglplade som passer både på den centrerende fireklo og en ER32 klemtangs flange.
Den af Tommy omtalte centrerpaton med vendbare overdele fik jeg købt lidt ved en tilfældighed
da jeg manglede de udvendige kløer til 160mm trekloen, og fandt ud af at ingen havde dem til
mine mål dog var jeg ude at besøge Bent Midtjylland og han havde nogle liggende som skulle
tilpasses lidt, så pludselig havde jeg to 160mm med alle kløer.  Det er godt at de er hurtig skift.
At jeg har to betyder så et en er med indvendige kløer og den anden med udvendige kløer, Ha.

PS: En selvcentrerende fireklo hedder på kinesisk " K12" og en treklo "K11".
« Senest Redigeret: December 03, 2021, 22:54:17 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #11 Dato: December 03, 2021, 22:09:23 »
Det er nu kun en 130 mm patron jeg har, fik skrevet 160 mm, måske fordi det er sådan en jeg ubevist ønsker mig  ;D     det er for øvrigt en pratt burnerd

Ulempen ved en selvcentrerende firklo er at hvis emnet ikke er helt rundt (rå emner), så spænder den kun med de 2 klør, det samme hvis et firkanter emne ikke er helt perfekt. (det er min erfaring efter at have arbejdet med manuelle drejebænke på maskinfabrik i 25 år)
Men ofte går det jo udmærket alligevel :)

Kan se på youtube at der også er brugt med selvcentrende patroner med 6 klør, så Tommy du burde jo være first mover her på fora  ;D
« Senest Redigeret: December 03, 2021, 22:11:10 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #12 Dato: December 03, 2021, 22:22:24 »
Ja jeg er nu også mest til treklo.... Godt nok meget meget sjældent at en treklo ikke kan holde emnet fast....

Synes faktisk at en fireklo mest er til firekantede emner som jo også navnet antyder...... 8)

Men tror da måske også det har noget med at når man har drejet produktion så er det meget nemmere at skifte tre bakker end fire ved ny opstilling...........Det er jo med at gøre det så nemt for en selv så muligt....... :) :)


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #13 Dato: December 03, 2021, 23:29:42 »
Ja jeg er nu også mest til treklo.... Godt nok meget meget sjældent at en treklo ikke kan holde emnet fast....

Synes faktisk at en fireklo mest er til firekantede emner som jo også navnet antyder...... 8)

Men tror da måske også det har noget med at når man har drejet produktion så er det meget nemmere at skifte tre bakker end fire ved ny opstilling...........Det er jo med at gøre det så nemt for en selv så muligt....... :) :)
Jeg laver ofte reparation af gamle maskindele. Og her er et kloplan oppe 99% af tiden (det i kalder en 4klo)

Og laver jeg ting som vejer meget, eller der skal skrubbes godt til, så skal det også op i et kloplan.  Især hvis ikke at der er pinolstøtte.  Man spænder væsentligt hårdere med et kloplan end en centrerpatron.  Men den er til gengæld meget nem og hurtig at arbejde med

Man kan jo så også få 'patroner' der kan begge dele
Altså selv centrerede eller individuel justerbar.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #14 Dato: December 04, 2021, 00:33:00 »
Ja lige præcis Rh..... Som vi så ofte har drøftet kommer det meget an på hva man skal bruge det til... [th]

Jeg ville også klart vælge fire klo til store uformelige dele, hvor man skal dreje forsat eller det der ligner..... :)
Jeg synes nu stadigvæk man skrubber fint i en treklo.... ]flub[