Forfatter Emne: Hvilken 12mm udborestang?  (Læst 6344 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #15 Dato: November 09, 2021, 17:48:15 »
De udborestål, jeg har, af den type du viser, er lavet sådan at plattens skærepunktet sidder på stålets (vandrette) centerlinje, når det sidde i drejebænken.
Skaftet  er fladslebet på 2 sider -  så som jeg ser det, skal du (bare) sørge for, at den runde del af skaftet, har samme diameter som hullerne i dit rodehoved. (Så du har ikke noget at bruge et sæt i forskellige tykkelser til, med mindre du bil lave holdere til de mindre.

Fordelen ved de "almindelige" loddede stål som ofte følger med i sæt, er alle skafterne passer i hovedet, men at de korteste (og tyndeste) kan starte i et mindre hul.

Mon ikke navnet AEROPA er en garanti for, at det ikke er nogle helt dumme kinesere, som har lavet dem. :D :D (Jeg har vist et par fræser derfra - tror de er ok)
Altså du mener at plattens skær sidder i 'midten' af skaftet når det ligger ned?


Min pointe/spørgsmål er at, - at skæret helst skal sidde i midten når det sidder i rodehovedet, og ikke under eller over?
Det vil svare til at man kører med for høj eller lav pinolhøjde på en drejebænk. Og det vil vel påvirke spånen/skæret hvis man bare sætter et tilfældigt stål i, - til trods for at skaftet passer i hullet.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #16 Dato: November 09, 2021, 17:50:50 »
Normalt skal et stål jo være i centerhøjde.
Altså i brug på en drejebænk.

Når det bruges i et rodehovede, kan denne 'center linje' jo være noget for høj, eller lav, hvis ikke værktøjet passer?


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Jeg ved ikke meget om stål til drejebænk - måske lidt mere når jeg engang får én  :), men et udborestål er ikke det samme som et til en drejebænk.

Hilsen Kenneth
Et udborestål er vel et udborestål, - når du tager et fra en drejebænk og bruger i et rodehovede?

Hvilket jeg tænker er tilfældet her

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #17 Dato: November 09, 2021, 18:51:36 »
Min pointe/spørgsmål er at, - at skæret helst skal sidde i midten når det sidder i rodehovedet, og ikke under eller over?
Det vil svare til at man kører med for høj eller lav pinolhøjde på en drejebænk. Og det vil vel påvirke spånen/skæret hvis man bare sætter et tilfældigt stål i, - til trods for at skaftet passer i hullet.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Jeg går ud fra, at rodehoveder generelt er som mit gamle Granlund.
Der sidder de 4 huller (tre lodrette og et vandret) da med centrum på en lige linje, som er vinkeret på- og rammes af hovedet lodrette centerakse. Så mener jeg også, at et borestål, hvis skaft passer i hullerne, nødvendigvis må placere skærepunktet som på Jenses tegning.
Når det er fladslebet på siderne for montage i en værktøjsholder, skal du vel ikke engang som ved "loddestålene" med helt rundt skaft, sørge for at "dreje" det rigtigt i hullet.

Jeg ved ikke, om jeg lader mig forvirre af, at du snakker om op og ned [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #18 Dato: November 09, 2021, 18:58:48 »
Jeg tænker ikke på vinklen. Om det er et positivt eller negativt.  Det kan oftest ikke ændres da, som du nævner, de er med flader.

Men selvom stålet sidder vinkelret i holderen,  så kan skæret godt være under center linien.
Og overdrevet, skære på undersiden af stålet.

Jeg kan næsten ikke forklare det anderledes

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #19 Dato: November 09, 2021, 19:26:35 »
Jeg tænker ikke på vinklen. Om det er et positivt eller negativt.  Det kan oftest ikke ændres da, som du nævner, de er med flader.

Men selvom stålet sidder vinkelret i holderen,  så kan skæret godt være under center linien.
Og overdrevet, skære på undersiden af stålet.

Jeg kan næsten ikke forklare det anderledes

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Måske ikke, men det bliver du altså nødt til, hvis jeg skal tro på dig. ;D

Der kan være noget om det, hvis det er en negativ platte, men der er jo to centerlinjer i en borestang, som ligger ned. (sådan set tre - langsgående, vandret og lodret = X,Y,Z)
Når borestangen ligger "på ryggen", og platten med skærekanterne flugter den langsgående samt den vandrette centerlinje, så kan jeg ikke se problemet.
Hvilken platte kunne det dreje sig om?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #20 Dato: November 09, 2021, 20:32:39 »
Jeg tænker ikke på vinklen. Om det er et positivt eller negativt.  Det kan oftest ikke ændres da, som du nævner, de er med flader.

Men selvom stålet sidder vinkelret i holderen,  så kan skæret godt være under center linien.
Og overdrevet, skære på undersiden af stålet.

Jeg kan næsten ikke forklare det anderledes

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Måske ikke, men det bliver du altså nødt til, hvis jeg skal tro på dig. ;D

Der kan være noget om det, hvis det er en negativ platte, men der er jo to centerlinjer i en borestang, som ligger ned. (sådan set tre - langsgående, vandret og lodret = X,Y,Z)
Når borestangen ligger "på ryggen", og platten med skærekanterne flugter den langsgående samt den vandrette centerlinje, så kan jeg ikke se problemet.
Hvilken platte kunne det dreje sig om?
Hvorfor drejer du med dit drejestål i pinolhøjde?

Det ligger jo vandret? Så det er vel godt nok. 


Måske Joe kan illustrere det ~4.20 min inde..

       

           
       



- jeg kan ikke komme med et konkret stål/profil/type.  Men jeg ved bare at nogle stål er lavet så plattens skær ikke ligger i midten af stangen/skaftet. Og derfor vil skæret sidde for højt eller lavt i forholds til spindlens centerline


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #21 Dato: November 09, 2021, 21:57:28 »
Når man ser et rodehoved, ses det tydeligt at hullerne til montering af udborestål ligger i centerlinje, så ideelt set skal plattens højde være den ½ af diameteren.

Jeg har målt på udborestål til drejebænk, et Seco med rundt skaft, og et Sandvik med flader på, begge med ø 12 mm skaft, lagt op i en V klods, så der måles ud fra den ydre diameter, så ligger platte spidsen ca midt i så det skulle være ok, men de skal nok kortes op..

Sådan et sæt med på lodde platter som det her kunne jo også være en mulighed https://www.vcfyn.dk/shop/udborestaal-5-stk-1761p.html
Man kunne jo også bruge runde toolbits og slibe dem selv  :)

« Senest Redigeret: November 09, 2021, 23:06:28 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #22 Dato: November 10, 2021, 08:18:19 »
Mange input  :)

RH: Angående jern til rejebænk elelr borestang, så kan det sagtens være at der er nogle der er ens. Men markedet skelner imellem dem. Hos KJV som du selv bruger der har de et antal borestænger. Desværre så koster den billigste ca 1100,-+moms  :D

Jens: Jeg valgte de jern med påloddede platter fra da de mildt sagt ikke får gode anmeldelser, og jeg kunne købe mit borehoved uden dem. Jeg skal kun give 175 + prisen for platter for min borestang, så det går nok  ;)

Hilsen Kenneth


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #23 Dato: November 10, 2021, 09:29:27 »
Hmm! Du har sgu ret Jens - det sker desværre jævnligt. ;D ;D

Jeg havde faktisk "kikket" det vældig grundigt af (billedet) fordi Kenneths billede var utydeligt. MEN når man gør sig den ulejlighed at måle ordentligt, så er det 2 mm forskudt. :-[

Loddestålene er nu også udmærkede Kenneth. De er nemmest at slibe på en diamant skive/hjul.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #24 Dato: November 10, 2021, 10:00:27 »
Nå Tommy, du vil ikke give mig ret? Kun Jens


Kenneth.  Et udborestål til en drejebænk kalder man også en borestang. 
Så det er ikke fordi at den er beregnet til et rodehovede at det hedder dét


Jeg har flere rodehoveder fra Narex, som jeg selv synes er rigtig god kvalitet.
De leveres med stål med påloddede skær.
Og de kører helt fint. Og holder normalt rigtig længe.
Så fordi platten loddes på gør den bestemt ikke dårligere. Bare lettere at skifte

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #25 Dato: November 10, 2021, 10:16:27 »
Arrrh! RH :) Jeg synes nu, at jeg må give dig ret tit nok. ;D  Men læs nu hvad du skrev, og læg så mærke til, hvor skærekanterne sidder på platten. ;) Var det ikke der vi var [quest]

Andre har også fundet ud af, at det ikke "bare lige passer".
Det bliver smådyrt, hvis man skal have et helt sæt. ;) Men en enkelt kunne nu godt havne på min ønskeseddel. Nok mest fordi emnet pludseligt blev aktuelt. ;D

https://www.ebay.de/itm/353578728409?hash=item5252ef3bd9:g:Y1cAAOSwOylg8taR
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #26 Dato: November 10, 2021, 10:27:55 »
En lidt skæg annonce fra DBA, når vi nu snakker om det.
Mon han har husket at måle efter [quest] ;D

https://www.dba.dk/mt3-x-m12-rodehovedet-med/id-1077569240/
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #27 Dato: November 10, 2021, 12:18:08 »
En lidt skæg annonce fra DBA, når vi nu snakker om det.
Mon han har husket at måle efter [quest] ;D

https://www.dba.dk/mt3-x-m12-rodehovedet-med/id-1077569240/

Jørgen H er lidt en sjov gut. Han har mange ting til salg og har tydeligvis noget omgang med folk i værktøjsbranchen, men jeg synes at omkring 95% af hans annoncer er ALT for dyre. Jeg har købt ting af ham, og de fejler ikke noget, men til langt de fleste af hans priser må jeg rulle med øjnene og undre mig over, hvis han rent faktisk kan sælge tingene til den pris.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #28 Dato: November 10, 2021, 13:41:44 »
En lidt skæg annonce fra DBA, når vi nu snakker om det.
Mon han har husket at måle efter [quest] ;D

https://www.dba.dk/mt3-x-m12-rodehovedet-med/id-1077569240/

Jørgen H er lidt en sjov gut. Han har mange ting til salg og har tydeligvis noget omgang med folk i værktøjsbranchen, men jeg synes at omkring 95% af hans annoncer er ALT for dyre. Jeg har købt ting af ham, og de fejler ikke noget, men til langt de fleste af hans priser må jeg rulle med øjnene og undre mig over, hvis han rent faktisk kan sælge tingene til den pris.

Ja det er til tider nogle vilde priser han forlanger :D
Prøv at tjekke denne her ud https://www.dba.dk/sj-kaervfraeser-sj-sven/id-1082196915/
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Hvilken 12mm udborestang?
« Svar #29 Dato: November 10, 2021, 14:12:00 »
Ja, han har meget til salg, men det er normalt ikke dér man finder de fede tilbud. Han er en flink fyr synes jeg.

Jeg har valgt at købe det billige Vertex rodehoved. Det ligner umiddelbart de billige Kina-modeller til forveksling, men prisen er heller ikke så langt fra (ca 1200,- med Iso30), men uden tilbehør.

Jeg kan godt lide at der som minimum står et navn på det man køber, og generelt synes jeg man får meget for pengene hos Vertex.

Når vi nu er ved Vertex så er der en hydraulisk skruestik fra Vertex på Facebook til 2500,- Jeg skal ikke bruge den, men jeg tror det er en god pris. Hos Alibaba starter priserne på ca $700, og det er vist for 100mm modellen.

Link: https://www.facebook.com/marketplace/item/623156715478275/?ref=search&referral_code=marketplace_search&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3A0f295c24-a8e4-4d21-9dd2-b38168315893

Hilsen Kenneth