Forfatter Emne: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?  (Læst 5917 gange)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #15 Dato: Oktober 20, 2021, 21:34:55 »
Nej man bruger ordet rundløbs nøjagtighed når man måler sådanne ting.
Kast, 'hvor meget den slår' osv er bare hverdags snak

Og ja selvfølgelig skal vi bruge de korrekte termer hvis det er muligt
Jeg prøver i hvert fald efter bedste evne

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Jeg prøver skam også bare på at bruge de nøjagtige termer.

Det er ikke for at være pernitten, men jeg vil tillade mig at være uenig i din betragtning og har undersøgt efter bedste evne for at underbygge min påstand.

Min undersøgelse kan koges ned til følgende:
Hvis man ser på tegninger målsat med GPS, så er den eneste måde du kan definere dit "rundløb" på at benytte en kast eller totalkast tolerance.
Jeg er godt klar over at det hedder "run out" på engelsk, men det oversættes altså til "kast" og ikke til "rundløb". Tegninger målsat med "run out" har ligeledes samme symbol som symbolet for "kast". Ligeledes oversættes "totalkast" til "total runout" på engelsk.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #16 Dato: Oktober 20, 2021, 22:01:55 »
Jeg ved bare at det er dét næsten alle producenter bruger som betegnelse når de omtaler/beskriver hvor meget deres værktøjer slår/kaster

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #17 Dato: Oktober 20, 2021, 22:29:20 »
Jeg synes, at man skal passe på ikke at kæmme alle kinesere under en kam. - Nå ja, det skulle også være en H******* stor kam, hvis der skulle være plads til dem. ;D ;D ;D
Nå, men jeg har altid købt Vertex, fordi det normalt er/var lidt højere standard end gennemsnits kinagrej og stadig til at komme til for penge. Det kiksede pludselig for alvor på en frontmonteret fireklo bestilt i England (fuld af jord og grater indvendig og hullerne til frontmontering var ikke boret igennem).
Møske var det kun en enlig svale, men de sidste par år har jeg handlet hos Paulimot, og jeg har aldrig fået noget derfra, som ikke var fint forarbejdet og 100% i orden. De tør også sætte deres eget navn på grejet.
Kina står for størstedelen af verdens maskinproduktion, så selvfølgelig KAN de lave værktøj.
Selvfølgelig kan kineserne lave kvalitet også. Det siger jeg slet ikke. (Og jeg køber da af og til noget af deres skrald selv )
Det kan vi også se hos paulimot. Deres er lige niveauet over ~eBay
Men så koster det også mere.

Feks de iso30 som Kenneth kigger på.
De har en pris, hvor de kan sælges i Danmark, billigere (selvfølgelig med rabat osv) 
Men stadigvæk.  De andre bor i Tyskland, og har lidt andre forudsætninger. Så selvfølgelig er de billigere, tænker jeg?

Dvs, i mine øjne, så er besparelsen ikke ret stor umiddelbart (på disse produkter) - men er den så nok til at man vil støtte et tysk firma der laver dem, eller et tysk firma der importerer dem fra Kina?




Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #18 Dato: Oktober 21, 2021, 08:17:23 »
Jeg ved bare at det er dét næsten alle producenter bruger som betegnelse når de omtaler/beskriver hvor meget deres værktøjer slår/kaster

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det kan jeg sagtens forestille mig, men bare fordi hele verden gør noget forkert kan vi jo godt starte en stille revolution med rigtige termer i lille Danmark :)
Jeg skal nok blande mig udenom nu.

I øvrigt kan jeg melde mig i flokken af folk, der har handlet ved Paulimot med stor tilfredshed. Jeg har også tidligere handlet ved svh24.de og bohrer-onlineshop.de - begge til fornuftige priser og rimelig hurtig levering.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #19 Dato: Oktober 21, 2021, 09:25:43 »
Du skal da blande dig. Det er derfor vi kan have en debat om emnet

Jeg har bare aldrig set runout oversat til rundløb noget steder.
Og kast er ikke beskrevet mange steder synes jeg.

Vi lærte også på skolen at det hed rundløbs nøjagtighed når man talte om hvor meget et værktøj 'slog' eller en aksel imellem 2 pinoler.

 



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #20 Dato: Oktober 21, 2021, 11:34:32 »
Når vi nu er herinde, så må "Frylunds Fagteori" vel betragtes som den ypperste faglitteratur. ;D

Desværre er min evne til at oversætte den slags helt sikkert ikke på højde med jeres, men med alle mulige forbehold tyder det her så ikke på, at "kast" er det nærmest dækkende fagudtryk. [quest]

Jeg lægger mig fladt ned, hvis alle de fine ord dækker noget helt andet. ;D ;D ;D

http://www.fagteori.dk/maaling/geometriske-tolerancer/symbol-oversigt/kast.aspx

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #21 Dato: Oktober 21, 2021, 11:55:45 »
Jeg har bare aldrig set runout oversat til rundløb noget steder.

Hvis det er tilfældet, så er det jo også helt korrekt. Det er netop oversættelsen af "run out" → "rundløb" som jeg opponerer imod. Det er også derfor jeg siger, at brugen af "rundløb" er fejlagtig, netop fordi den korrekte term, så vidt jeg kan finde frem til, er "kast".

Og jo Tommy - jeg er enig med dig i, at det bør omtales som kast. Og den henvisning du selv kommer med, er jo også direkte videre til GPS (Geometrisk produktspecifikation), som er defineret både som ISO og DS.

Hvad folk så bruger er en helt anden sag...

En helt anden ting er så også, at der er meget stor forskel på, hvor gode folk er til at benytte GPS ved målsætning af tegninger; ofte finder man bare numeriske +/- tolerancer, hvilket også er rigtig fint for en stor del af de emner der skal fremstilles.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #22 Dato: Oktober 21, 2021, 12:08:08 »
Sproget udvikler sig jo - selv for maskinfolk  ;)

Jeg ser "rundløb" nævnt næsten alle steder, men næsten ingen bruger "kast".

KJV som jo er professionelle leverandører bruger også rundløb. I øvrigt en interessant tekst om levetiden på værktøjet ift. rundløb:

Citér
Optimal størrelse af rundløb
Især ved HSM bearbejdning er størrelsen på rundløbet særdeles vigtig for nøjagtigheden. Total Indicator Readout (TIR) skal maksimalt være 10 mikron ved skærkanten. For hver 10 mikron større rundløb reduceres værktøjets levetid med 50%. Selv hvis værktøjet, værktøjsholderen og spindlen er afbalanceret præcist, er der stadig flere kilder til ustabilitet. En af kilderne til ustabilitet er pasningen mellem værktøjsholderen og spindlen, hvor der ofte er en målelig mængde slør. Denne afstand kan også øges pga. tilstopning med spåner eller snavs i konus. I praksis vil en endefræser der f.eks. kører 20.000 omdrejn/min ikke have behov for at blive stabiliseret bedre end 200 gr. x mm.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #23 Dato: Oktober 21, 2021, 13:04:03 »
Selvfølgelig kan kineserne lave kvalitet også. Det siger jeg slet ikke. (Og jeg køber da af og til noget af deres skrald selv )
Det kan vi også se hos paulimot. Deres er lige niveauet over ~eBay
Men så koster det også mere.

Feks de iso30 som Kenneth kigger på.
De har en pris, hvor de kan sælges i Danmark, billigere (selvfølgelig med rabat osv) 
Men stadigvæk.  De andre bor i Tyskland, og har lidt andre forudsætninger. Så selvfølgelig er de billigere, tænker jeg?

Dvs, i mine øjne, så er besparelsen ikke ret stor umiddelbart (på disse produkter) - men er den så nok til at man vil støtte et tysk firma der laver dem, eller et tysk firma der importerer dem fra Kina?

Nu henviser I begge til KJV, som kun handler med momsregistrerede virksomheder. Hvis den rabat, du taler om, er de 30-50 %, som man kan opnå med et CVR nr. så tænker jeg du har ret.
Jeg ved ikke, hvor mange herinde, der har den mulighed, men min oplevelse er i hvert fald, at der er betragtelige prisforskelle, hvis man vil have en vis garanti for at købe rimeligt grej.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #24 Dato: Oktober 21, 2021, 13:41:13 »
Min pris er ikke fantastisk hos KJV, og dem fra Paulimot koster lige under 300,- + moms. Hvis jeg kun skulle have én så kunne det være det samme, men da jeg vel ender op med en 3-5 stykker så vil jeg gerne spare hvad jeg kan. Indkøbslisten er lang nok  :)

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #25 Dato: Oktober 21, 2021, 13:58:45 »
Min pris er ikke fantastisk hos KJV, og dem fra Paulimot koster lige under 300,- + moms. Hvis jeg kun skulle have én så kunne det være det samme, men da jeg vel ender op med en 3-5 stykker så vil jeg gerne spare hvad jeg kan. Indkøbslisten er lang nok  :)

Hilsen Kenneth
Har du et CVR nr. [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #26 Dato: Oktober 21, 2021, 16:11:57 »
Hvor mange “faste” holdene er der brug for?

Jeg ville bruge weldon til skrub, og ER tænger til slet fræserne.

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #27 Dato: Oktober 21, 2021, 16:55:31 »
Jeg skulle bruge nogle konusforlængere, og de var rimelige i pris, og i rigtig god kvalitet.


Du kan jo tjekke deres priser på ISO holdere..
Weldon holdere https://www.shop.santool.de/de/search?page=search&page_action=query&keywords=din+2080+weldon

Hoved side  https://www.shop.santool.de/

Kniber det med plads i højden kunne direkte spændebøsninger være en mulighed
https://www.shop.santool.de/de/search?page=search&page_action=query&keywords=Direktspannzange+DIN2080

Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #28 Dato: Oktober 21, 2021, 16:57:39 »
Santool kan jeg også anbefale. På job har jeg købt en masse spændetænger med stor succes. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: “Faste” Holdere til fræserværktøj - hvilke?
« Svar #29 Dato: Oktober 21, 2021, 18:08:28 »
Selvfølgelig kan kineserne lave kvalitet også. Det siger jeg slet ikke. (Og jeg køber da af og til noget af deres skrald selv )
Det kan vi også se hos paulimot. Deres er lige niveauet over ~eBay
Men så koster det også mere.

Feks de iso30 som Kenneth kigger på.
De har en pris, hvor de kan sælges i Danmark, billigere (selvfølgelig med rabat osv) 
Men stadigvæk.  De andre bor i Tyskland, og har lidt andre forudsætninger. Så selvfølgelig er de billigere, tænker jeg?

Dvs, i mine øjne, så er besparelsen ikke ret stor umiddelbart (på disse produkter) - men er den så nok til at man vil støtte et tysk firma der laver dem, eller et tysk firma der importerer dem fra Kina?

Nu henviser I begge til KJV, som kun handler med momsregistrerede virksomheder. Hvis den rabat, du taler om, er de 30-50 %, som man kan opnå med et CVR nr. så tænker jeg du har ret.
Jeg ved ikke, hvor mange herinde, der har den mulighed, men min oplevelse er i hvert fald, at der er betragtelige prisforskelle, hvis man vil have en vis garanti for at købe rimeligt grej.
Jeg har kunne handle der som privat.
Så det tænker jeg også at andre kan.


Og ja prisen er selvfølgelig en anden hvis man ikke har en rabat aftale.

Det skulle også være underligt hvis ikke at der var bare en lille forskel i prisen på tysk / kinesisk produceret værktøj.

- køber du tilpas meget hos paulimot, så er jeg sikker på at de også giver lidt rabat

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk