Debat Forum > Styring og El

motor på boxford VSL måske stået af ?

(1/3) > >>

Joris:
Hej
Vores Boxford VSL slår  fejlstrømsrelæet. Motoren er trefaset.
Vi har haft en elektriker på, der der har gennemgået det elektriske, men har ikke fundet fejl der!
Hvis vi er så uheldige, at det er motoren som slår relæet og vi skal reparere den eller udskifte den, er der da nogen som har gode råd om det.
Måske ligger nogen inde med en motor der kan bruges. Er der der nogen der har erfaring med eller kendskab til erstatningsmotorer af standard type eller restaurering med ny bevikling?
Jeg anser på forhånd at import fra UK for nærmest en umulighed her efter brexit. Men jeg er åben for alle gode råd. Jeg er rigtig glad for maskinen og det ville være frygtelig trist at skulle smide den ud.
På forhånd tak
Joris

Niels Haldrup:
Har i målt om der er overgang i motoren?
Der skal sandsynligvis en megger (overgangsmåler) på for at konstatere det, men hvis den er meget træt, så vil i formentlig måle meget lav modstand mellem den ene vikling og stel i motoren. De tre viklinger skal måle samme modstand for at være i orden.

1. Der er ingen grund til at afskrive UK som leveringsmulighed efter brexit. Det tager lidt længere tid og er lidt mere omstændigt, men det er ligesom alle andre "udenfor EU-lande": Du skal betale varens pris + evt. told + 25% dansk moms oveni (med mindre det er til virksomhed).
Når virksomhederne sælger fra UK til DK betyder det nu, at de ikke skal opkræve UK moms (VAT) på varen, da den opkræves i modtagerlandet i stedet. Det ved en fornuftig virksomhed godt.

2. Du kan også købe på eBay i UK - de har selv proklameret, at eBay tager sig af al opkrævning af told om moms, så det burde blive klaret ved check-out.

3. Så vidt jeg kan finde på lathes.co.uk, så er de fleste VSL solgt med en 930 rpm 1 hk motor. Du kan sagtens finde en 6-polet 3-faset motor i DK på omkring 1-1½ hk, så den kan monteres i dit eksisterende vari-speed system. Du skal bare være opmærksom på, om du har plads i kabinettet, og, om der evt. skal drejes af akslen for at få den til at passe i dine remskiver.

Hvis du er interesseret i løsning #3, så har jeg 1.1 kW (1½ hk) ABB motorer liggende. De er 400/660v, (dvs. de _skal_ som minimum bruge 400 volt forsyning) 24mm aksel og 930 RPM. Motoren er ubrugt.

Skriv til mig, hvis det har interesse.

Joris:
Niels Haldrup
Tusind tak for din fine gennemgang af muligheder.

Vi skal som det første gennemgå motoren
med det rigtige målegrej. En elektriker med en megger.
Er der fejl, kan vi godt være interesseret i punkt 3 med forbehold for plads og de andre forudsætninger du har nævnt.
Hvor befinder vi os prismæssigt? Du må gerne svare personligt hvis det passer dig.
Mvh Joris

jens:
Har du et billede af motoren, hvis det er en standart motor, koster de ikke alverden i brug på dba ol.

Jeg har en Boxford model A, som jeg er super glad for, jeg har bygget en 2.2 kw motor på, med frekvensomformer, det virker fremragende.
Du kan se mere her https://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=2311.msg17416#msg17416

Men din fine maskine ville jeg finde en motor til :)

Hvis man kikker billeder af din model ligner det at motoren er åben, så måske en rensning og tørring kan fjerne afledningen, især galt hvis den står i et uopvarmet lokale.
Hvis ellers viklingerne er i orden kan man få givet den en gang lak, på et elektroværksted, det kan nogle gange redde en motor med afledning.

Joris:
Dejligt Jens med ideerne til hvad man stille op.
Jeg tager et billede motoren i næste uge når jeg er på værkstedet
Tusind tak for de mange tips

Mvh
Jørgen

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version