Forfatter Emne: Endnu en Shaper  (Læst 6225 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #15 Dato: Juli 27, 2021, 21:27:33 »
Jeg har ikke læst hvad i har skrevet....

Men de shapere jeg har set med firkantede føringer kan dog justeres begge veje. - ikke med én kile, men et slidstykke/ret stykke stål. For sideværts og nedadgående.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #16 Dato: Juli 27, 2021, 23:59:43 »
Jeg har ikke læst hvad i har skrevet....

Men de shapere jeg har set med firkantede føringer kan dog justeres begge veje. - ikke med én kile, men et slidstykke/ret stykke stål. For sideværts og nedadgående.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Det var også forkert at kalde dem "kiler", men jeg huskede vist gåseøjnene et par steder. :)
Men jo - det er dem det handler om, og på mange shapere er de altså rektangulære, så der kun kan justeres sideværts.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #17 Dato: Juli 28, 2021, 06:59:52 »
Ja de kan kun justere i én retning. Men sidder der en for hver retning så er det vel også alt rigeligt.

Som på feks denne Atlas :
Den ene side har en sideværts og nedadgående. Modsatte side har en nedadgående. Dvs at sluppet kan fjernes helt.




Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #18 Dato: Juli 28, 2021, 09:36:38 »
Sådan ser både min og en Dirco også ud, men måske snakker vi forbi hinanden.

Sideværts ligger der en "liste" så du kan justere med pinolskruerne.

Lodret er der kun "klemstykkerne", som holder bommen/rugbrødet nede. De er spændt fast og kan kun justeres, ved at bruge shims, som ibot taler om.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #19 Dato: Juli 28, 2021, 11:41:50 »
Ja jeg er ikke afvisende overfor ideen med svalehaleføringer.
Men kan bedst lide løsninger, som jeg selv er i stand til at føre ud i livet.
Og jeg har ikke udstyret til at præcisionsfræse/slibe de gamle støbninger om.

Nu vi er ved det, så har jeg set på vores tyske naboforum, at man ofte fræser/sliber smøreriller i flade føringer og også i glidelejer, så olien har et sted at være.
Det kunne jeg tænke mig.

https://forum.zerspanungsbude.net/portal

Min shaper har ret fine føringer bortset fra en ende, hvor den på et tidspunkt nok har kørt med for lidt smøring.
Før min tid. Jeg er af samme grund ret hysterisk med smørekanden, når den kører.

Søgeord:

Stossmaschine

Schnellhobler

Schmiernuten

ibot
« Senest Redigeret: Juli 28, 2021, 12:13:47 af ibot »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #20 Dato: Juli 28, 2021, 13:04:49 »
Der er slebet og stukket olieriller i både føringer og bøsninger på min, selv om den er oldgammel og meget skrabet/simpel.

Måske er det også bare et tænkt problem. Jeg kan måle, at bommen kan løfte sig under 5/100 ved enden af føringen, men det bliver jo mere i den anden ende af slaget.

Jeg kan nok heller ikke gøre det selv, men jeg tænker alligevel, at det ikke behøver være en "komplet" svalehale. En lidt skrå vinkel på bommens vinger, og en tilsvarende justerbar "kileliste" i begge sider burde vel være nok. Hvor "superpræcist" behøver det at være, når listerne kan justeres i hele længden i begge sider.

Jeg har en grøn "kop" slibesten fra RGD med 15 graders vinkel, som laver noget pænt arbejde, når den er spændt op i fræseren. Skulle det ikke kunne gøre det [quest]
Ellers er Neubert vist ved at konstruere en supersliber, der kan rage kastanjerne ud af ilden for mig. :)

Nå! Projekterne plejer nu heller ikke at blive afviklet i lyntempo, så 8) 8) 8) ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #21 Dato: Juli 28, 2021, 18:15:40 »



Ellers er Neubert vist ved at konstruere en supersliber, der kan rage kastanjerne ud af ilden for mig. :)

Nå! Projekterne plejer nu heller ikke at blive afviklet i lyntempo, så 8) 8) 8) ;)

en supersliber ligefrem  [quest] :o
den skulle dog helst gerne ende med at kunne slibe mere fladt end hvad jeg kan med min vinkelsliber  ;D
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #22 Dato: Juli 28, 2021, 20:05:52 »



Ellers er Neubert vist ved at konstruere en supersliber, der kan rage kastanjerne ud af ilden for mig. :)

Nå! Projekterne plejer nu heller ikke at blive afviklet i lyntempo, så 8) 8) 8) ;)

en supersliber ligefrem  [quest] :o
den skulle dog helst gerne ende med at kunne slibe mere fladt end hvad jeg kan med min vinkelsliber  ;D

Ikke så beskeden ;) De indledende øvelser så meget svære ud, så det kan kun blive godt. [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 435
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #23 Dato: Juli 28, 2021, 21:44:22 »



Ellers er Neubert vist ved at konstruere en supersliber, der kan rage kastanjerne ud af ilden for mig. :)

Nå! Projekterne plejer nu heller ikke at blive afviklet i lyntempo, så 8) 8) 8) ;)

en supersliber ligefrem  [quest] :o
den skulle dog helst gerne ende med at kunne slibe mere fladt end hvad jeg kan med min vinkelsliber  ;D

Ikke så beskeden ;) De indledende øvelser så meget svære ud, så det kan kun blive godt. [th]
Jamen sådan er jeg bare  :)
Men jo jeg håber da helt klart også at det bliver godt  :)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #24 Dato: Februar 03, 2022, 00:32:55 »
Med hensyn til at ombygge fra flade "kasseføringer" til skrå føringer, så må jeg indrømme, det ville være en forbedring.
Men et for stort projekt for mig. (Jeg er kun elektronikmand med interesse for det mekaniske)
Men her er en ret interessant tråd i vores sydlige naboland.
Fint illustreret renovering af en shaper.
Så er det, der dukker et ord op "Kreuzrollenführung". Jeg kender ikke den danske betegnelse (linearføring?). Men har noget lignende på min noget ældre Jakobsen SJ4 universalslibemaskine.

https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=4&t=58079&start=150

Sådan en føring kan åbenbart købes "i løs vægt" lige til at montere.
Det ville jo godt nok være en del nemmere end at skulle til at fræse/slibe i den gode gamle shapers føringer. Og super præcist.

Værd at overveje?

https://www.schneeberger.com/de/ch/produkte/linearfuehrungen-lineare-waelzfuehrungen/kaefigschienenfuehrungen-mit-begrenztem-hub/kreuzrollenfuehrungen-mit-rollenkaefigen/kreuzrollenfuehrung-typ-r/

ibot

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Endnu en Shaper
« Svar #25 Dato: Februar 03, 2022, 12:20:59 »
Jeg har også fulgt lidt med i projektet, og det er i hvert fald flot arbejde. - Men hvor er det da synd for tyske børn, at deres forældre tvinger dem til at lære sådan et svært sprog. ;D

Min lille søde og utroligt simple shaper, står også og venter på, at jeg skal bestemme, om jeg tør lægge bommen op i fræseren eller ej. 8)
Jeg kan altså ikke slippe tanken om, at vi laver raketvidenskab ud af noget, som måske er forholdsvis simpelt. Alting skal være nøjagtigt, men hvor stor "supernøjagtighed" er dybest set påkrævet. Ideen er jo netop, at det skal være justerbart [quest]

Den viste shaper med det der kreutzrollenführung er jo, som jeg læser, født med det, og billedet viser ikke meget. Tror du ikke, at det er en lige så stor omgang at skulle eftermontere det [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.