Forfatter Emne: Slanger til trykluft  (Læst 1295 gange)

Bovbjerg

• Sr. Member
Slanger til trykluft
« Dato: Juni 24, 2025, 19:46:03 »
Jeg har i mange år brugt 15 mm PEX slanger til at fordele trykluft i mit værksted.
Jeg har nu for nyligt oplevet, at nogle af slangerne er blevet meget skøre, og knækker let.
Er der andre, der har oplevet dette, eller har en bedre og ligeså billig løsning?

M.v.h.
Jens

Jmadsen

• Full Member
Sv: Slanger til trykluft
« Svar #1 Dato: Juni 24, 2025, 20:16:30 »
Hej Bovbjerg
De er ikke uv bestandige,derfor mørner de.Måske kunne du prøve med rør i rør så er det måske kun kapperøret der mørner.
mvh jørgen

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #2 Dato: Juni 24, 2025, 20:58:41 »
Jeg har brugt PEL slanger,  det er det vi har på job, både indenfor og udenfor. :)
Og ja UV skade var også min første tanke.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 25, 2025, 01:07:21 »
Har brugt lidt i 20mm pex til trykluft, har endnu ikke opdaget problemer...
Men tak for tippet, så jeg skal da lige have dem gået efter, ellog evt. have dem er sløjfet, da de godt kan undværes..
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #4 Dato: Juni 25, 2025, 13:19:54 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juni 30, 2025, 08:31:11 »
Jeg tror IKKE problemet drejer sig om UV. Medmindre slangerne er placeret i direkte sollys, eller er udsat for UV lys time efter time fra en UV lampe så er det ikke det der er problemet.

Problemet er snarere at PEX rør ikke egner sig til trykluft. PEX-RM som fint egner sig til trykluft er slet ikke samme type rør som almindelige PEX rør.

• Luft indeholder lidt olie og partikler, og manglende fugt kan udtørre plasten indvendigt.
  • Over tid opstår der mikrorevner og materialetræthed, hvilket gør slangen skør og nem at knække.
  • Kompressorer skaber trykstød, som PEX ikke er konstrueret til at håndtere. Disse gentagne stød kan svække materialet betydeligt over tid.
  • Komprimeret luft bliver kold ved udvidelse – og især i uopvarmede rum kan det føre til, at materialet bliver skørt.

Mvh Kenneth

Bovbjerg

• Sr. Member
« Svar #6 Dato: Juli 01, 2025, 09:27:00 »
Tak for info. Jeg var ellers lige ved at overveje at udskifte dem til slanger med kappe, men det er så ikke nogen løsning jf. Kenneths indlæg.
Jeg efterlyser derfor stadig en god og helst billig løsning :)

M.v.h
Jens

Kenneth

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Juli 01, 2025, 15:31:56 »
Jeg ville nok bruge polyamid (PA) rør. Godkendt til trykluft og kan tåle olie. Det kan den billigste løsning(PVC slanger med "armering") ikke.

Her er et eksempel med en fornuftig pris https://www.rtf.dk/parker-legris-nylon-slange-pa-12-natur12mm-indv-10-mm.html Der er STOR rabat ved 100M, men hvor meget du skal bruge ved du kun selv  ;D

Hilsen Kenneth

Kenneth

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Juli 07, 2025, 08:51:58 »
Spændende - lad os endelig høre hvad du synes om det når du kommer i gang.